nemzeti gyásznap;veronai buszbaleset;

2017-01-23 18:48:00

Félárbócon az országzászló

A kormány szombati döntésének megfelelően nemzeti gyásznapot tartottak hétfőn, a péntek éjjel Verona közelében történt buszbaleset 16 halálos áldozatainak emlékére. Egyelőre nem kell műteni azt a férfit, akit hétfőn hoztak haza Veronából. Az olasz hatóságok a halálos áldozatoktól vett DNS-mintákat Milánóba küldték, ahol a tervek szerint szerdára, de legkésőbb csütörtökre befejezik az azonosítást.

MTI fotó/Máthé Zoltán

MTI fotó/Máthé Zoltán

Felvonták, majd félárbócra eresztették a nemzeti lobogót a veronai buszbaleset áldozataiért elrendelt nemzeti gyásznapon hétfő reggel az Országház előtt. A Parlament épületére a nemzeti gyásznap jeleként kitűzték a fekete zászlót. Ezzel egy időben a budapesti Szent István-bazilika Szent István-harangja, Magyarország legnagyobb harangja is megkondult.

A Kossuth Lajos téren tartott megemlékezésen a budapesti Szinyei Merse Pál Gimnázium - a péntek éjjel Veronánál balesetet szenvedő magyar busz áldozatainak iskolájánál - tanulóin, tanárain és hozzátartozóikon kívül ott volt Áder János államfő, Kövér László, az Országgyűlés elnöke és Orbán Viktor miniszterelnök, valamint miniszterek, kormánypárti és ellenzéki politikusok is. A közjogi méltóságok a megemlékezés végén személyesen fejezték ki részvétüket.

Lehetséges vezérfonal

A nemzeti gyásznapot elrendelő kormányrendelet szerint „az iskolákban tanóra vagy külön diákrendezvény keretében méltó módon megemlékezést kell tartani”. Ehhez nyújtott segítséget a tanároknak egy ötleteket, tippeket adó segédanyag, amit Révész Renáta Liliána pszichológus és gyásztanácsadó, valamint Kiss Kinga szakpszichológus készített. A szöveg - ami szülőknek is hasznos lehet, ha otthon is fel szeretnék hozni a témát - négy fontos célt jelöl meg a gyerekekkel beszélgető tanároknak:

- megakadályozni, hogy a gyerekek túlzott befelé forduljanak, magukba zárják a témát,

- csökkenteni a megnövekedett halálfélelemből eredő szorongásukat,

- méltón megemlékezni a balesetben meghalt diákokról és felnőttekről,

- csoportosan dolgozni fel a gyász és veszteség témáját.

Az anyag azt javasolja, hogy a tanárok a durva részletek felidézése nélkül röviden foglalják össze, mi történt az olasz autópályán. Emeljék ki a hősiességet, a túlélő diákok és tanárok közös helytállását a bajban. Kerüljön szóba, hogy bár sok baleset megelőzhető óvatossággal, odafigyeléssel, az ilyen nagy tragédiák nem ilyenek, de ettől még nem szabad állandó rettegésben élnünk. A témák feldolgozásához a segédanyag konkrét kérdéseket is ajánl. A szakemberek azt javasolják például a tanároknak, hogy vezessék rá a diákokat arra, hogy a túlélők és ők is örülnek az életüknek és az ilyen esetek után látják csak igazán, mekkora kincs az élet, a maga apróbb örömeivel.

Hétfőn kora délután megérkezett Magyarországra a buszbaleset negyedik, koponyasérülést szenvedett súlyos sérültje. A férfit egyelőre nem kell műteni - derült ki az egészségügyért felelős államtitkár és Tamás Róbert, a Honvédkórház orvos igazgatójának sajtótájékoztatóján.

Akár 1,4 milliárdig térít a busz biztosítója

Több biztosításuk is lehetett az Olaszországban balesetet szenvedő busz utasainak, köthettek egyéni utasbiztosítást, az utazás szervezőjének is lehetett felelősségbiztosítása, és a busznak is van kötelező felelősségbiztosítása – mondta az InfoRádiónak Németh Péter, a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. értékesítési és kommunikációs vezetője. A jármű kötelező biztosítása már önmagában 1,4 milliárd forintos fedezetet jelent – ezt minden kötelező biztosítás tartalmazza –, ebből a személyi jellegű sérülések utáni kártérítést tudják kifizetni. Vannak olyan károk, amelyeket nem lehet kétszer kifizetni, ilyenek az anyagi jellegű károk, és vannak olyanok, amelyeket több biztosítás is fedezhet: erre többnyire személyi sérülésekkel keletkező károknál van lehetőség. A magyar állam magára vállalta a balesettel kapcsolatos költségeket, és ilyenkor a biztosítók is soron kívül intézik a károk rendezését.

Minden olyan sérült, akit haza lehetett szállítani, itthon van - tette hozzá Ónodi Szűcs Zoltán hétfő kora délután. Elhangzott: a vasárnap hazaérkezettek közül két égési sérültet folyamatosan vizsgálnak, sebeiket naponta kötik. A következő napokban dől el, kinek van műtétre szüksége. Egy sérültnél törés miatt terveznek sebészeti beavatkozást. Emellett az intézmény pszichológusai pszichiáter bevonásával foglalkoznak a betegekkel. A fizikai sérülésekből valószínűleg fel tudnak majd épülni, később derül ki, vannak-e maradandó sérülések.

Továbbra is Olaszországban ápolják a két életveszélyes sérültet, állapotuk jelenleg válságos, a következő napokban derül majd ki, hogy mikor lehet őket hazaszállítani. Folyamatosan tartják a kapcsolatot az olaszországi kórházzal, óránként egyeztetnek, a mentők készenlétben állnak, hogy hazahozzák őket.

Az olasz hatóságok a halálos áldozatoktól vett DNS-mintákat hétfőn Milánóba küldik, ahol a tervek szerint szerdára, de legkésőbb csütörtökre befejezik az azonosítást.

Magyar rendőrszakértői csoport utazott Olaszországba a buszbaleset helyszínére. A veronai nyomozást irányító ügyész kérte fel a magyar rendőrséget, hogy a helyszínen segítsék a nyomozást.

A sok sérültre és halálos áldozatra való tekintettel elég aprólékos munkáról van szó. Mivel az autóbuszból a vas vázon kívül nem maradt semmi, és minden értékelhető tárgyi bizonyítási eszköz elégett, csak az ott lévő sérültek beszámolóira lehet hagyatkozni, és így nehéz a nyomozás - mondta az InfoRádiónak az első tapasztalataikról Óberling József, az Országos Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti főosztályának vezetője.

Ökumenikusok: hárommillió gyűlt össze

Több millió forint adomány gyűlt össze az Ökumenikus Segélyszervezet számláján, az összeget a baleset sérültjeinek és az áldozatok családjainak ajánlják fel.

18 éves sebeket szakított fel a baleset

A kőszegi Jurisich Gimnáziumban régi sebeket szakított fel a szombati olaszországi buszbaleset – írja a vaol.hu. Ugyan a jelenleg ott tanulók többsége még nem is élt 1999-ben, de az iskolában már hallott a deutschlandsbergi tragédiáról. Ebben a balesetben kilenc, az iskola hat akkori és három öregdiákja vesztette életét. Az akkori igazgatóhelyettes azt mondja, a veronai baleset híre visszahozta a régi érzéseket, felszakította a mai napig fájó sebeket. Szerinte a legfontosabb akkor az volt, hogy hagyták beszélni a gyerekeket. A falakra kikerültek a meghalt ­diákok fotói, és a temetésen is ottvoltak, hogy elbúcsúzhassanak társaiktól. Mivel elsős tanulók is voltak az áldozatok között, öt évig a ballagási zászlóra is felkerült a fekete szalag. A tragédia első évfordulójára készítettek egy emlékművet a gimnázium parkjába, ahol azóta minden évben január 24-én összegyűlnek a túlélők, az áldozatok hozzátartozói, a diákok, helyiek, sőt. Az egyik tanárnő hét tanítványát vesztette el a buszbalesetben. Az akkori tragédiával szinte napra pontosan következett be egy újabb buszbaleset, az osztályteremben pedig hétfőn néma csönd volt, a padokban a gyerekek szinte kivétel nélkül feketében ültek.

Gázszivárgás a Szinyeiben

Gázszivárgást észleltek hétfőn a fővárosi Szinyei Merse Pál Gimnáziumnál. Az Origo írt arról, hogy az iskola pincéjében magas koncentrációjú (kétszázalékos) gázt mértek a szolgáltató munkatársai. A portál helyszínen tartózkodó tudósítója arról is beszámolt, hogy a gázcső az iskola bejárata alatt van, ezért az annak vonalán lerakott mécseseket eloltják vagy áthelyezik. A FŐGÁZ a hiba haladéktalan elhárításáról egyeztetett a gimnázium vezetésével.

Megválaszolatlan kérdések

Egyelőre a baleset okáról nincs információ, csupán feltételezések és megválaszolatlan kérdések láttak napvilágot.

Mitől semmisült meg ennyire a busz fél oldala?

A híradások 100-120 km/h-s sebességekről írnak, ám amíg nincs releváns rekonstrukciója a balesetnek, ezt érdemes komoly fenntartásokkal kezelni, a sérült jármű ugyanis sok esetben csalóka képet mutat - írja az autopult.hu. Általában ha egy nagy jármű, például egy busz, vagy teherautó ütközik egy autóval, ott ezek a nagy tömegük, és ezzel párhuzamosan nagy mozgási energiájuk miatt nehéz kitérítenie és nagy lassulásra késztetnie azt a másik félnek. Ám abban az esetben, ha egy „kimozdíthatatlan” tárgynak, jelen esetben egy masszív hídpillérnek ütközik, ott a nagy tömeg előnyből hátránnyá válik, hiszen a nagy mozgási energia sokkal nagyobb deformációt okoz. Gondoljunk csak vissza Lady Diana balesetére, mikor hídpillérnek ütközött a hatalmas, páncélozott Mercedes-Benz, amiben utazott - emlékeztet a portál. Ráadásul mivel kis átfedéssel, és szinte nulla fokos szögben ütközött a busz, így sokkal kisebb felültre koncentrálódott a meglévő energiamennyiség, a „vékony” hídpillér pedig pengeként vájódott bele a busz utasterébe. Jól látszanak a képeken, hogy nem tudta kitéríteni, és a pálya közepe felé lökni a pillér a buszt.

Mitől gyulladt ki valójában a busz?

A lehetőségek tárháza végtelen: a buszon rengeteg éghető anyag van, elég csak a hosszú távú utazásokhoz mért hatalmas üzemanyagtankra, a poggyászokra gondolni, de oxigénből sincs hiány, a „szükséges” gyulladási hőmérsékletet pedig egy sor, például egymással súrlódó és felhevülő futómű, vagy fékalkatrész előidézheti.

Hiába készült tűzálló anyagból a tank és annak környezete, egy nagyobb ütéstől felcsapnak a lángok, és berobban az üzemanyag. - Ennél a típusnál (Setra 317 GT_HD) a jobb oldalon van a tank, ebben a balesetben szerencsétlen módon ez az oldal csapódott a pillérhez. Ma a gyártók máshová teszik az üzemanyagtartályt – mondta Aranyi Péter, a vezess.hu szerkesztője. Hozzátette: ha a motortérben keletkezett a tűz, akkor számíthat a busz kora, hiszen a gyártók újabban automata tűzoltó-berendezésekkel szerelik fel a buszokat. Aranyi szerint azt is fontos lenne kideríteni, hogy miért hajtott pillérnek a busz. Ha durrdefektet kapott, akkor az vélhetően az irányított kereket érinthette, ugyanis elöl csupán egy szimpla kerék van, míg hátul kettő. Tehát ha hátul kap defektet, akkor még irányítható marad. Mivel a körülmények még nem ismertek, így a szakembereknek csak felvetéseik vannak: lehetett például valami olyan akadály, amely felhasította a kereket, vagy lehetett rögzítési probléma is.

Kössük vagy ne kössük?

A híradások szerint az autóbuszban voltak biztonsági övek. A baleset során újra kérdés lett, hogy be kell-e kötni a biztonsági öveket. Hiszen ha kigyullad a jármű, akkor amíg kikapcsoljuk az övet, értékes időt vesztük. Ebben a balesetben is volt ütközés mielőtt csúnyán összeégett a busz, más szóval sokan már a becsapódásnál olyan sérüléseket szenvedtek volna öv nélkül, ami csökkentette volna a túlélési, vagy sérülés nélküli túlélési esélyüket.

Eddig nem találtak műszaki meghibásodásra utaló jeleket

Az olasz rendőrség eddig semmilyen tárgyi bizonyítékot nem talált arra, hogy meghibásodott volna a Veronánál múlt héten súlyos balesetet szenvedett magyar autóbusz - közölte a veronai közúti rendőrség parancsnoka hétfőn. Az MTI tudósítójának jelentése szerint Girolamo Lacquaniti kijelentette, hogy a baleset utáni óráktól megállás nélkül dolgozó hatóságok "jól állnak, ami az autóbusz által megtett út részletes rekonstrukcióját illeti". Hangsúlyozta, hogy a baleset okait vizsgálva "több lehetőségen dolgoznak, de jelenleg semmilyen tárgyi bizonyíték nem utal a jármű bármilyen különösebb meghibásodására". Hozzátette, hogy az áldozatokon végzett orvosszakértői vizsgálatok célja is az, hogy a baleset körülményeiről világos válaszokat tudjanak adni a családtagoknak. "Fényt akarunk deríteni arra, ami történt, ezt szolgálta a baleset óta eltelt három nap munkája" - mondta Girolamo Lacqaniti. Elismerte, hogy az olasz rendőrök munkájának legnehezebb része az emberi tényező, de hangsúlyozta, hogy "munkájukat hatósági személyként a lehető legnagyobb szakmai hozzáértéssel és összpontosítással végzik".

Angela Barbaglio elmondta, hogy az ügyészség külső műszaki szakértőt kért fel konzulensként a kiégett autóbusz roncsának megvizsgálására. Hangsúlyozta, hogy a jármű motorja nem semmisült meg a lángokban, így információkkal szolgálhat. Az ügyész hozzátette, hogy az áldozatok azonosításának lezárása után megadják az engedélyt a halottak hazaszállítására.