Noha az első idei Forma–1-es futamig közel két hónap van hátra, s az első autóbemutatókra és tesztekre is várni kell majdnem három hetet, február elejére végső stádiumához ért a színfalak mögött a versenyautókon hónapok óta dolgozó csapatok munkája. Kevésbé a sztárpilótáké: az edzésekkel alapozó kollégák mellett a legutóbbi szezont harmadikként záró Daniel Ricciardo a közösségi médiában elejtett nyomok alapján például Új-Zélandon nyaral a napokban, míg a visszavonuló csapattárs, Nico Rosberg mögött 2016-ban másodikként záró Lewis Hamilton egy Mustang GT 500 volánja mögött élvezi a pihenést.
Miközben a háromszoros világelső Hamilton valahol az Amerikai Egyesült Államokban furikázik, csapata, a Mercedes kedd este a gyárból jelentkezett: az utóbbi három évben elképesztő dominanciát kiépítő egylet szakemberei megtörték a csendet, amikor felbőgött az új ezüstnyíl motorjának hangja. Természetesen csak sokat sejtetően, azzal kapcsolatban ugyanis semmi konkrétum nem szűrhető le a világhálóra feltöltött videóból, hogy a 2017-re megemelt fordulatszámon pörgő V6-os motorok valóban a sportág tradícióihoz méltóbb hanghatással örvendeztetik-e meg a rajongókat. Az új szezon egyik lényeges újítása egyébként szintén az erőforrásokhoz köthető: a korábbi évek gyakorlatával ellentétben megszűnik a motorokra vonatkozó fejlesztési korlátozás, így elvben akár év közben is változhat majd az erősorrend.
Renault - február 21.
Force India - február 22.
Sauber - február 22.
Mercedes - február 23.
Ferrari - február 24.
McLaren - február 24.
Haas - február 26.
Williams - nem közölték
Red Bull - nem közölték
Toro Rosso - nem közölték
Az F1 történetében a mostanit megelőzően végrehajtott átfogó változtatások alkalmával egyébként előfordult már olyan, hogy egy-egy istálló jobban ráérzett az új regulákra (idekívánkozó példa a McLaren-Mercedes felemelkedése a kilencvenes évek végén vagy éppen a tiszavirág életű, egyetlen szezont futó Brawn GP tündöklése 2009-ből). Miközben az elmúlt három esztendőt uraló Mercedes hívein kívül titkon minden Forma–1 rajongó abban bízik, hogy az ellenlábasoknak sikerül befogni a német gyártó csapatát, a sorozat egyik legnépszerűbb pilótája, a Ferrarit vezető 2007-es bajnok Kimi Raikkönen a lehetséges első helyezett kilétével kapcsolatban kissé talányosan nyilatkozott tegnap az Autosportnak: „Ezt csak akkor fogjuk megtudni, amikor az autók kifutnak a pályára, hiszen rengeteg szabály változott.” Na, bumm.
Rob Smedley, a Williams vezető versenymérnöke a napokban szintén a mértékadó brit lapnak nyilatkozva valamelyest konkrétabb volt. „Minden alkalommal, amikor új szabályrendszert vezettek be, egyre kisebbek lettek a kiskapuk, legalábbis amióta én az F1-ben dolgozom” – mondta az Autosportnak a 2001 óta a száguldó cirkusz több csapatánál tevékenykedő szakember. – A magyarázat minderre az, hogy a szabályzatot alapvetően a csapatok technikai vezetői írják. Márpedig ők ugyanazzal a fejjel gondolkodnak, mint amivel a kiskapukat is keresik, hogy megpróbáljanak túljárni a riválisok eszén – így a logikusnak tetsző érvelés.
Ha az erőviszonyok nem is állnak teljesen a fejükre, amennyiben a látványosnak ígérkező aerodinamikai szabálymódosításokhoz, így a szélesebb hátsó abroncsokkal és terelőszárnyakkal felvértezett versenyautókhoz fűzött előzetes várakozások beigazolódnak, minden idők leggyorsabb versenygépeit láthatjuk jövőre – közölte az új évadra a Renault-tól a Haas-hoz átigazoló Kevin Magnussen. Ezt alátámasztandó osztotta meg várakozásait a franciákhoz szerződő Nico Hülkenberg is, aki szimulátoros élménye után úgy gondolja: az új autók brutálisan gyorsnak ígérkeznek. A mérnökök kalkulációi alapján az új modellek 20-30 százalékkal nagyobb leszorító-erő előállítására lesznek képesek, a versenyzők ennek pozitív hatásait pedig az elnyújtott, tempós kanyarokban érezhetik; az ilyen szakaszokkal tűzdelt katalán vagy japán pályán például arra lehet számítani, hogy az új technikával akár körönként 3-5 másodperccel is gyorsabbak lehetnek a vezetők.
„Ebben az évben új szabályok jönnek, melyek alapján az autóknak nagyobb lesz a leszorító-ereje, szélesebbé és gyorsabbá válnak majd. Nem tudom, hogy ez mire lesz elég a pályán, de véleményem szerint nem a tesztig, hanem az első, melbourne-i versenyig várnunk kell majd arra, hogy ez kiderüljön” – mondta Jean Todt, a Nemzetközi Automobil Szövetség elnöke a közelmúltban egy németországi konferencián.
Nos, arra azért még mindenképpen várni kell.