A játékok megszervezésének és levezénylésének is iszonyatos költségei vannak, ezek közül az utóbbi időben a biztonsági intézkedések emelkednek ki leginkább – gyűjtötte ki korábban a 444.hu. Az olimpiák már korábban is terrortámadások célpontjai voltak (1972-ben Münchenben és 1996-ban Atlantában), de 2001 után a biztonság még fontosabb lett.
2000-ben Sydneyben még csak 250 millió dollárt (70 milliárd forintot) költöttek biztonsági intézkedésekre, 2004-ben Athénban viszont már 1,6 milliárd dollárt (450 milliárd forintot). Ez a költség azóta hasonló szinten maradt. (Az arányokat érzékeltetve: a budapesti olimpia tervezett költsége 750 milliárd forint - szerk.)
Ez magyar viszonylatban azért fontos, mert az olimpiai pályázatunk nyereségességét "megalapozó" PriceWaterhouseCoopers tanulmányból ez a tétel teljesen kimaradt. A biztonsági kiadások teljes hiánya a tervezetben annál inkább meglepő, hogy a magyar kormány sokszor nagyon látványosan próbál védekezni a vélt terrorveszély ellen. Nem triviális, hogy egy valóban kockázatos óriásrendezvényt hogyan védenének meg a magyar hatóságok.
Az 1972-es müncheni olimpia – az izraeli sportolók elleni terrortámadás - óta nem fordult elő, hogy a kandidáló város anyagából hiányzott volna a biztonsági intézkedéseket, költségeket tárgyaló rész – mondta a Népszavának Tarjányi Péter biztonsági szakértő. Ez azt is mutatja, mennyire vagyunk felkészültek a rendezésre, illetve egyáltalán: mennyire akarjuk azt valójában. A szakember rámutatott: már a pályázat benyújtásával megkezdődött a visszaszámlálás, mely azonban nem csupán a létesítmények, szállodai kapacitások tervezését, megépítését jelenti. A biztonság fogalma tartalmazza a közlekedésszervezési, üzemeltetési kérdéseket éppúgy, mint az egészségügyi, járványügyi előkészületeket. A biztonsági kamerarendszerek fejlesztését, hálózatba szervezését, arcfelismerő, -követő programok beüzemelését. A jelenlegi puskaporos helyzetben – és ez válhat még súlyosabbá is 2024-ig - a terrorkockázat kezelését is. Ehhez azonban nem csupán építészeti, technikai, hanem személyi oldalról is fel kell készülni. Mert hiába telepítenek tízezrével új kamerákat, ha nincs, aki a monitorokat figyelje, intézkedjen, beavatkozzon. Az ehhez szükséges munkaerőt meg kell találni, ki kell képezni, nekik gyakorlatot kell szerezniük. És a későbbiekben is foglalkoztatni őket…
- üzemeltetési kérdéseket
- járványügyi előkészületeket
- biztonsági kamerarendszerek fejlesztését, hálózatba szervezését
- arcfelismerő, -követő programok beüzemelését
- a terrorkockázat kezelését
- képzett, gyakorlott munkaerő biztosítását
A görögök és a brazilok is megtanulták, hogy önerőből ez nem megy. Magyarországnak is arra kell készülnie, hogy több ezer rendőrt kell „kölcsönkérni” a környező uniós tagállamoktól. Ők nyelveket beszélő, képzett egyenruhások lesznek, de vajon lesz-e elegendő nyelvismerettel rendelkező magyar rendfenntartó az együttműködéshez, illetve az ideérkező nagy számú külföldi vendég és sportoló fogadásához, a velük való kommunikációhoz? Készült erre bármiféle terv?
Egy falunap forgatókönyve is alaposabban foglalkozik a biztonsági kérdésekkel, mint az olimpiai pályázat.
A szakértő szerint egyébként a döntés során alaposan mérlegre kell tenni azt is, hogy egy sor olyan fejlesztés is megvalósulhat, ami akár az üresen maradó stadionok árán is érdemessé teszi a rendezést. Példaként Riót említi, mely évtizedekre kihatóan jobban működővé vált sok közlekedési fejlesztés révén.
Tarjányi azt reméli, hogy ha sikerül kiírni a népszavazást az olimpiáról, akkor a kampányban a sokszor leegyszerűsítő érvelések mellett korrekt kormányzati tájékoztatás nyomán dönthetnek a választók. Bár megjegyzi: erre nem sok esélyt lát.