Zenél az Y-Z generáció

Publikálás dátuma
2017.02.18. 06:45
A Studio 5. Balról jobbra: Mátyássy Szabolcs, Bella Máté, Kutrik Bence, Solti Árpád és Virágh András Gábor FORRÁS: ZENEAKADÉMIA
Évtizedek óta nem tapasztalt szakmai várakozás előzi meg egy fiatal zeneszerző-csoport, a Studio 5 bemutatkozó hangversenyét, amelynek vasárnap este a Zeneakadémia Solti-terme ad otthont. Bella Máté, Kutrik Bence, Mátyássy Szabolcs, Solti Árpád és Virágh András Gábor ambiciózus célja, hogy a nagyközönség számára ismét befogadhatóvá tegye és a fiatalokhoz is közelebb hozza a kortárs klasszikus zenét.

A Studio 5 tagjai fiatal (1976 és 1986 között született), de már korántsem pályakezdő zeneszerzők. Közös vonásuk, hogy valamennyien külföldön is tanultak: Bella Máté Lengyelországban, Kutrik Bence Kanadában, Mátyássy Szabolcs Svédorszában, Solti Árpád Belgiumban, Virágh András Gábor Ausztriában tökéletesítette tudását. Alma materüknek azonban valamennyien a budapesti Zeneakadémiát tekintik. A csoport – kérdésünkre Virágh András Gábor által megfogalmazott – hitvallása szerint „a mai magyar zeneszerzők Y és Z generációja annak a Ligeti György és Kurtág György nevével fémjelzett zenei tradíciónak az örököse, amely Bartók Béla, Kodály Zoltán és Dohnányi Ernő után ismét nemzetközi szintre emelte a kortárs magyar zenét. A 20. század második felében a forma, a harmónia és a ritmus hármas egysége felbomlott, és az új zenéről alkotott kép sokak számára megváltozott. Az aranykor ezzel véget ért, de a Studio 5 tagjai úgy gondolják, hogy szemléletmódjukkal a nagyközönség számára ismét befogadhatóvá tudják tenni a mai klasszikus zenét.” A közös alkotócsoport létrehozásának gondolata egy évvel ezelőtt fogalmazódott meg, azóta érlelik a bemutatkozó koncert repertoárját. Az első projekt és a próbafolyamat irányítására a mindössze 26 éves Dobszay Péter karmestert kérték fel, akivel a jövőben is rendszeres együttműködést terveznek. A Studio 5-nek egyelőre nincs adminisztratív szervezeti kerete, és nem is tekintik zárt csoportnak; elképzelhető, hogy a jövőben mások is csatlakoznak hozzá – mondja Virágh András Gábor.

A Studio 5 tagjainak zeneszerzői nyelve, eszközkészlete igen különböző, így a bemutatkozó koncertjükön elhangzó öt kompozíció szerintük „egyetlen univerzumba tartozó öt külön galaxis”. Bella Máté darabjának címe (Laniakea) hawaii eredetű szó, amelynek jelentése: mérhetetlen égbolt. Ezzel a névvel látták el a 2014-ben felfedezett, a Nature című folyóiratban bemutatott szuperhalmazt is, amelyet csaknem százezer galaxis alkot. Bella Máté művében először távolról, egyetlen struktúraként látjuk a sok ezer galaxist, majd ahogyan virtuálisan közeledünk, egyre inkább kirajzolódnak az apróbb összefüggések is. Kompozíciójának zenei anyagai főként állandóan ismétlődő, sűrű mikromotívumokból építkeznek. Virágh András Gábor a Tres Orationes (Három Könyörgés) című vokális kamaraművét 2011-ben komponálta, s a darab a diplomakoncertjén hangzott el először 2012-ben, a Müpában. „Babits Mihály számos latin nyelvű keresztény imádságot gyűjtött össze és fordított magyarra. Ezeket egy kötetbe rendezte az évek során, és a kiadványnak az Amor Sanctus (Szent Szeretet) címet adta. A Tres Orationes a kötet egy alkonyi himnuszából, egy zsoltárából, illetve a Gót szerzetesek egyik éjjeli imájából áll” – mondja Virágh András Gábor. 

Solti Árpád Kindergartenliedchen című ciklusa egy eredetileg pedagógiai céllal, gyerekek számára írt dalkötet kortárszenei adaptációja. A három dal (Fiúk és lányok, Altató, Sportdal) három különböző karaktert jelenít meg, de mindegyikük az óvodai közeg élményeit idézi fel – már nem énekhangok, hanem a hangszerek speciális játékmódjainak alkalmazásával. Mátyássy Szabolcs darabjának címe (Bipolar Etudes) a zenei formák szélsőséges különbözőségére utal. A szerző célja az volt, hogy kompozíciójának két tétele nagyon markánsan eltérjen egymástól, de a mű mégis szerves egységet alkosson. A szerző szerint az első tétel (Válasz Ives-nak) Charles Ives amerikai komponista (1874–1954) A megválaszolatlan kérdés című művével áll összefüggésben; a második tétel (Az örvény közepén) pedig „egy értelmiségi, szentimentális, humánus fuldoklás.” Kutrik Bence Trembling műve 2015-ben íródott cimbalomra és kamaraegyüttesre, Móri Beáta felkérésére. A darab a természetben fellelhető, véletlenszerűnek tűnő formák, folyamatok szabályokkal történő leírására tesz kísérletet. Ebben a látszólagos káoszban szükségszerűen megjelennek könnyen értelmezhető, rendezett struktúrák is.

Zeneszerzőcsoportok tegnap és ma
Az elmúlt évtizedek magyar zeneszerzői csoportjairól, azok jelentőségéről Hollós Máté, a Hungaroton vezérigazgatója, a Magyar Zeneszerzők Egyesületének elnöke nyilatkozott a Népszavának.
Hollós Máté FOTÓ: KÉGL ANDRÁS

Hollós Máté FOTÓ: KÉGL ANDRÁS


Szerinte gyakran „közös esztétikai elvek teremnek csoportokat. Ilyen évtizedek óta a Négyeké (Csemiczky Miklós, Orbán György, Selmeczi György, Vajda János), amely a zenét a közönség által követhetőbbé törekszik alakítani a 20. század újító irányzatai után. De szemléletbeli közösség jellemezte a hetvenes években az amerikai minimalizmust meghonosító Új Zenei Stúdiót (Jeney Zoltán, Sáry László, Vidovszky László, Dukay Barnabás), a nyolcvanasokban pedig a ritmusvilágával szinte popzeneien népszerűvé vált repetitív irányzatot képviselő 180-as csoportot is (Márta István, Szemző Tibor, Faragó Béla, Soós András és mások). Immár negyedszázados az élő elektroakusztikus zenével kísérletező, Sugár Miklós vezette EAR Együttes. Nem csak rokon szellemi törekvések hoznak létre közösségeket. Ifjúságomban működött a Fiatal Zeneszerzők Csoportja, amelynek a pályája elején hét évig lehetett tagja egy komponista, hogy a kollektíva ereje könnyítse meg az egyéni megszólaláshoz jutást. A rendszerváltás után inkább alkalmi, néhány fős társulások jöttek létre közös elvek, vagy akár csupán a barátság zászlaja alatt. Az alkotóművész egyéni munkát végez, az íróasztalnál szinte magányosan, de az együtt gondolkodás, a társak, szövetségesek szellemi – vagy akár egzisztenciális – keresése segít az egyedi pálya alakításában és a párhuzamos vezérelvek hatásosabb artikulálásában is. Végül még a zenetörténet távlata is fölismerhet összefüggéseket” – vélekedik Hollós Máté.

 

Meghalt Licskó György

Hosszan tartó betegségben január 25-én elhunyt Licskó György tudománytörténész. 

Utolsó éveiben már visszavonultan élt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem docense, kutató. Technikatörténeti tankönyvéből több nemzedék szerzett ismereteket, de kultúrtörténeti írásai is jelentősek voltak. A kollégáiért, diákjaiért mindig kiálló személyisége példa lehet a fiatalok számára.

Szerző

Raklapokból rakták ki az Alexandra tartozását

Publikálás dátuma
2017.02.17. 19:54
Fotó: Vajda József, Népszava
Ha valaki ebben az országban nem kezd el valamit, akkor nem is történik semmi” - mondta lapunknak Galambos Ádám, a sport tematikájú könyveket megjelentető G-Adam Kiadó tulajdonosa, aki úgy döntött, hogy nem vár tovább sem a nagy kiadókra, sem a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesületére (MKKE), sem az államra. 

Az ElektroPress tulajdonosaival, Szalontai Attilával és Hári Péterrel szerveztek egy tüntetést péntek délutánra a Nyugati téri Alexandra könyvesház elé, hogy visszaköveteljék a tulajdonos Matyi Dezsőtől a kiadókat illető pénzt. Sok más kiadóhoz hasonlóan ők is visszahívták könyveiket, és ekkor kaptak egy olyan levelet, amely az utolsó csepp volt számukra a pohárban: Pécsre kellett volna lemenniük a könyvekért a könyvnagykereskedő Könyvbazár raktárába, csereraklapokkal együtt.

Egyelőre nem sok esély van arra, hogy a kiadók megkapják a pénzüket, Galambosék is csak a magukkal hozott raklapokból tudták kirakni a 3,8-as számot, ami azt jelenti, Matyi könyvbirodalma közel négymilliárddal tartozik a hitelezőknek. Ebből a G-Adam Kiadóé 2,5-3 millió forint lehet. A szervezők elmondták, hogy nem magukat akarják előtérbe tolni, hanem minden kis szereplőt képviselni, akik rosszul jártak. Leginkább azért, mert a decemberi bevételt sem fizette ki az Alexandra, ami a karácsonyi roham miatt nagy összeget jelent. Szalontai Attila szerint most megszólalt a csendes többség, és hiába kis kiadók ők, így sokan nem ismerik őket, ez csak azért van, mert eddig nem léptek elő.

Ugyan több száz kiadóról lehet szó, ehhez képest a tüntetésen nem voltak sokan. Eleinte csak újságírók és fotósok várakoztak, majd megjelent 15-20 érdeklődő is. A szolidaritásból résztvevők és az újságírók, fotósok körülbelül ugyanannyian voltak. Azt maga Galambos is elmondta, tudja, hogy ez egy szakmai ügy, olyan nagy érdeklődésre nem is tarthat számot. A Nyugati téren ácsorgók egyébként elég szkeptikusak voltak azzal kapcsolatban, hogy visszakapják-e a pénzt a kiadók. Ahogy Matyi Dezső viselkedik az az egyik résztvevő szerint egyszerűen botrány, amikor pedig a kiadók visszakapják majd a könyveket, katasztrófa lesz, rengeteg könyvvel kell majd kezdeniük valamit.

Hiányzott az eseményrőlmaga Matyi Dezső is, akinek a szervezők írtak is egy nyílt levelet. Elhívták, hiszen ha igaz, amit Matyi mond, hogy őt is átverték, akkor a kiadókkal egy hajóban evez. Az üzletember válaszolt is: szerinte Galamboséknak igazuk van, de ő már hetek óta dolgozik a megoldáson, a tüntetés meg amúgy sem az ő műfaja.

Annak ellenére, hogy Matyi Dezső nem a nyilvánosság előtt dolgozik a megoldáson, már minden nagyobb médiumot megjárt azzal, hogy őt becsapták. A szervezők elmondásából amúgy arra lehet következtetni, hogy a kiadók már egy ideje úgy általában rosszul járnak. Ezt azzal a példával érzékeltették, hogy az 50 százalékos árrés miatt ha valaki megvesz egy könyvet, akkor abból a kiadó a felét kapja meg. A kis kiadók mindenképpen kiszolgáltatottak és az Alexandra elesése után is bármikor kerülhetnek hasonló helyzetbe.

Ez nemcsak a pénzügyi részre igaz, de talán az érdekérvényesítésre is. Az érdeklődést tekintve kétséges, hogy a szervezők és talán a később hozzájuk csatlakozók tudják majd érvényesíteni 3+1-es követeléseiket. Galambosék ezért azt szeretnék, hogy minél többen csatlakozzanak hozzájuk a Facebookon, és mozgósítani tudjanak minél több embert. A könyvértékesítés alternatív formáiban is gondolnak: egy olyan online felületet szeretnének, ahol a nagy kereskedők megkerülésével értékesíthetnék könyveiket a kiadók. Amit eddig az Alexandra bedőlésének hátteréről tudni lehet, azt sejteti, rendkívül szövevényes, nehezen kibogozható gazdasági ügyletek okozták a csődöt. Emiatt úgy tűnik, a kis könyvkiadók akciója nem Dávidok küzdelme Góliát ellen, hanem inkább kilátástalan szélmalomharc. Galambosék azonban nem adják fel, ha Matyi nem ül le velük tárgyalni, jövő hét csütörtökön a Károly körúti Alexandra elé vonulnak.