Balaton;hajózás;Balatoni Hajózási Zrt.;

Illusztráció: Thinsktock

- Időzített bombán hajóznak a Balatonon

Nehézséget okoz a Balatoni Hajózási Zrt.-ben tulajdonos önkormányzatoknak az időszerűvé vált tőkeemeléshez a források előteremtése. Októberig van idejük a pénz előteremtésére, különben jön az állam, vagy más "megmentő". Vinnék a céget darabokban is, a kikötőkre bőven lenne jelentkező.

Időzített bombán ülünk – mondta a Népszavának Lengyel Róbert, a Balatoni Hajózási Zrt.-ben (Bahart) legnagyobb részvényhányaddal bíró Siófok független polgármestere annak kapcsán, hogy csaknem másfél milliárd forinttal kell(ene) feltőkésíteniük a hajózási céget a tulajdonos önkormányzatoknak.

Önkormányzatok részvényaránya a Bahart Zrt.-ben (a legnagyobb részvényesek, százalék)
Siófok 44,21
Keszthely 12
Balatonfüred 9
Balatonboglár 7,49
Balatonföldvár 5,49
Balatonlelle 4,51
Fonyód 3,73
forrás: Bahart

A kikötővel rendelkező balatoni önkormányzatok két lépcsőben, az első Orbán-, majd a Gyurcsány-kormány idején jutottak a Bahart részvényeihez egyebek között azzal a feltétellel, hogy 2017. októberig csaknem 1,5 milliárd forintos tőkeemelésben részesítik a céget. Siófok az évek során rendre felvásárolta más települések forrásteremtő céllal eladásra kínált értékpapírjait, s mára ötven százalékhoz közeli tulajdonhányadot szerzett. Így a tőkeemelésből is Siófokra jut a legnagyobb összeg, több mint 700 millió forint, ami a polgármester szerint idei költségvetésük fejlesztési keretének jelentős részét el is viszi.

De a nem egészen nyolc százaléknyi tulajdoni hányaddal bíró Balatonboglár, vagy például az öt százalékkal sem rendelkező Balatonlelle számára is nehézséget okoz a rá jutó több mint száz, illetve csaknem százmillió forint kifizetése. A tulajdonos települések polgármestereinek köreiből hallottuk: mivel szerintük idő kérdése csak, hogy Siófok ötven százalék fölé kerüljön, amivel ugyanakkora szavazati arány is jár, „akkortól fogva a többiek csak asszisztálnak, a döntésekbe nem tudunk beleszólni, egyből elértéktelenedik a tulajdonrészünk”. Akadt olyan a városvezetők közül, aki felvetette: az ellenben már tárgyalási alap lehetne, ha a kikötők a Baharttól az önkormányzatokhoz kerülnének, mert a működtetésből származó bevétel onnantól kezdve hozzájuk folyna be.

– A város vezetése egységes abban, hogy ezt a nagy múltú céget egyben és Siófokon tartsuk – így Lengyel Róbert siófoki polgármester. – Vannak hírek arról, hogy az állam is szemetet vetett a hajózási vállalatra, akadnak kisebbségi részvényesi törekvések a feldarabolására, mások szeretnék „elköltöztetni” Siófokról.

Tény: a balatoni kikötőkre régóta, sokaknak fáj a foga…

Kollár József: A Bahart-részvény jobb, mint az állampapír
Elképzelhetőnek tartja, hogy egy ma még ismeretlen, de pénzes „megmentő” fizessen az önkormányzatok helyett, aki nyilván kérne is valamit cserébe? – kérdeztük Kollár Józseftől, a Bahart vezérigazgatójától.
– Nem tartom elképzelhetőnek pénzes megmentő megjelenését. Zajlanak az egyeztetések, úgy gondolom, a tulajdonosok kellő komolysággal kezelik ezt a kérdést. Egy halasztást már kaptak az önkormányzatok öt éve, újabb nem valószínű, így a feltőkésítés idén megtörténhet.
– Felül kell vizsgálni a Balatoni Hajózási Zrt. működését – áll a múlt év végén elfogadott, 365 milliárd forintos Balaton-fejlesztési keretet véglegesítő kormányhatározatban. E mögött többen visszaállamosítási szándékot feltételeznek…
– A cég működésének a felülvizsgálata korábban is ismert szándék volt. A balatoni turizmus élénkítésében fontos szerepe lesz a közlekedés, ezen belül a vízi közlekedés fejlesztésének, amit dinamikusabbá, rugalmasabbá kell tennünk. A turizmusirányítás részéről természetes igény, hogy megvizsgálják, milyen állapotban van a Bahart, illetve hogy milyen fejlesztésekre van szüksége. (Kikötőfejlesztésre 2,1 milliárd, új hajók beszerzésére 4,9, a Fonyód és Badacsony közé tervezett második kompra 5,6 milliárd forintot fordíthat a Bahart – a szerző.)
– Megéri Bahart-részvényesnek lenni? Néhány polgármester ezt ma már megkérdőjelezi…
– A zrt. saját tőkéje 5,2 milliárd forint, ha ehhez hozzávesszük a várt fejlesztési milliárdokat és a tőkeemelést, akkor öt éven belül jóval több mint a dupláját érheti a cég. Ha ugyanezt a pénzt állampapírba fekteti egy önkormányzat, akkor csak 2,5-3 százalék a hozam, míg a Bahart-részvényé jóval magasabb. És a tőkeemelés után már százmilliós osztalékkal számolhatnak a tulajdonosok.



Felborult egy autóbusz Argentínában, Amerika legmagasabb hegycsúcsa, a Cerro Aconcagua közelében. A balesetben legalább tizenkilencen életüket vesztették. A túlélők szerint a sofőr túl gyorsan hajtott, amikor a tragédia bekövetkezett.