Elsőre talán sokkolóan hathat, hogy mosdóból és pissoire-ból például több lesz Skradelli György 2016 őszén közzétett tervei szerint (előbbiből 714-re, utóbbiból 723-ra lehet számítani az Építészfórum honlapján közölt adatok alapján), a majd’ hetvenezres aréna körül, mint parkolóból. Miközben az első megállapításban semmi rendkívüli nincsen (mondhatni természetes), utóbbi mindenképpen aggályokat vet fel – amint arra a portál is felhívta a figyelmet, az általuk ismert jogszabály szerint hasonló funkciójú épületeknél 15 nézőnként indokolt volna egy parkolóhely. Könnyen kiszámítható: a körülbelüli 67 ezres kapacitás esetében nagyjából 4500 darabot jelent, azaz innen nézve közel 4000 hiányzik. Nem nehéz kitalálni, hogy ezek esetleges pótlására nemcsak munkaerőre, hanem további milliárdokra lehet szükség.
Ennek kapcsán a Népszava tegnap kereste Fürjes Balázst, a kiemelt budapesti beruházásokért felelős kormánybiztost, akinek munkatársa telefonon megígérte, mindenképpen kapunk írásos választ. Ennek ellenére az történt, amit az elmúlt hetekben megszoktunk: nem érkezett semmilyen írásos reagálás. Annyival értünk el többet, hogy már eljutottunk a szóbeli ígéretig...
Fontos megjegyezni, hogy az itt megénekelt probléma nem új keletű, hiszen a 2002 óta Puskás Ferenc nevét viselő stadion körül is leginkább a sportaréna környékén található utcákban, a közeli benzinkútnál vagy a Papp László Sportaréna fizetős mélygarázsában kínálkozott parkolási lehetőség. A sportaréna garázsában ugyanakkor a létesítmény honlapja szerint pillanatnyilag is csak egy 1149 férőhelyes parkoló áll rendelkezésre, ami ugyan több mint a semmi, ám 67 ezer néző esetén egykönnyen elégtelennek bizonyulhat.
A nemzetközi mezőnyben szemlézve pro és kontra is találunk példát. A közelmúltban épített csúcsstadionok közül a 75 ezer néző befogadására alkalmas müncheni Allianz Aréna a 9800 parkolóhely mellett további 1200-at biztosít a VIP-vendégek részére, míg a sporteseményeken körülbelül hatvanezres, koncerteken akár 73 ezer embert is vendégül látó varsói nemzeti stadionhoz parkolási célra egy 1800 helyet kínáló mélygarázs párosul. Zágrábban az angol példához hasonlóan a szurkolók többnyire tömegközlekedéssel közelítik meg a stadiont, ám ez a megoldás egykönnyen hibádzhat egy olyan komplexum esetében, amelyben jellemzően a labdarúgó-válogatott késő este kezdődő mérkőzéseit játsszák – pláne annak tudatában, hogy ilyen eseményekre nemcsak a városlakók kíváncsiak, és a Puskás Stadiont ilyenkor a jó esetben fél óránként közlekedő éjszakai járatokkal lehet elhagyni. Hát még, ha a 2020-as Európa-bajnokság társrendezőjeként a nemzetközi közönséget (is) vendégül szeretné látni a legújabb magyar sportstadion...
A Kiemelt Kormányzati Beruházások Központjának korábbi közleménye szerint (a sokadik ígéret után) az új Puskás-stadion várhatóan 2019 végére készül el. Jelen probléma kapcsán nem is az az igazán érdekes, hogy hány parkolóhely öleli körbe az arénát, hanem az, hogy a kiadásokat számláló mutató mennyinél áll meg – egyelőre többek joggal tartanak attól, hogy a határ a csillagos ég. Abba pedig még belegondolni is szörnyű, hogy a kihagyott parkolók miatt esetleg még többet csúszik a munkálatok befejezése, és csak a 2020-as Eb után készül el a stadion...