„Én sem értem, hogy mi történt” - közölte Tarlós István főpolgármester a pénteki sajtótájékoztatóján, a napokban forgalomba állított orosz metró újabb lerobbanásának a hírére, hozzátéve, hogy talán Murphy törvénye vagy egyenesen sátáni, ördögi erők okozhatták a műszaki hibákat. A kínos magyarázkodás annyiban érthető: az "új" orosz metrót hétfőn adták át, ám kedden az ajtó meghibásodása miatt már ki kellett vonni a forgalomból.
Nemcsak a kocsikkal van baj a BKV-nál: „hosszú levelet” ír Tarlós István Orbán Viktor miniszterelnöknek az önkormányzati szektor béremelése érdekében. Tarlós szerint tarthatatlan, hogy míg a MÁV-nál és a Volánnál emelkednek a bérek, addig forráshiány miatt a BKV valamint a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt. dolgozóinak fizetése nem nő. Tarlós szerint a Főváros önhibáján kívül nem tudja biztosítani a béremelés forrását. Horváth Csaba (MSZP) képviselő úgy látja: az idén 10 százalékos béremelésre van szükség a BKV és az FKF dolgozói között, ami hozzávetőlegesen 5 milliárdos forrást igényel. Azonban Horváth szerint „Tarlós urat és a fővárost a kormány kutyába sem veszi".
A szerelvényt szerdára megjavították, ám csütörtökön ismét kényszerszünet következett, majd péntek reggel újra üzemzavar történt. Tarlós úgy fogalmazott: egy-két ilyen hiba még nem zárható ki az első hetekben, de aztán ezek majd megszűnnek. Szerinte annak idején a Combino villamosok átadása után is előfordultak hibák, s akkor lehet problémáról beszélni, ha egy hónap múlva is marad ez a helyzet.
Miközben Tarlós és a főpolgármestert élesen bíráló ellenzék a hibákkal volt elfoglalva, az orosz metró ügyében váratlanul megszólalt Demszky Gábor. A korábbi főpolgármester terjedelmes Facebook-posztjában számos olyan momentumot tényként kezel, amelyet az eddigi sajtóhírek alapján csak sejteni lehetett. Írásában azt állítja: „ugyanezeket a szerelvényeket”, vagyis ugyanezen típusú metrót, 2004-ben neki is felajánlotta egy orosz delegáció.
A látogatók azonban szerinte csalódottan távoztak városházi irodájából, mert világossá tette számukra: „Metrójukkal be kell nevezniük a BKV által kiírt, – azóta elhíresült tender résztvevőjeként – a nemzetközi versenybe. (…) Nekik is meg kell felelniük az utolsó betűig a pályázati kiírásban szereplő feltételeknek.”
Demszky olvasatában a történet akkor vett fordulatot, amikor az „orosz szerelvényeket – a Paksról szóló megállapodás farvizén – Orbán Viktor egyenesen Putyintól rendelte meg”.
A volt főpolgármester szerint a mostani szerelvények első változata, az 1930-as évek elején állt forgalomba Moszkvában. Így nyilvánvalóan a mai változat sem versenyképes a 4-es metróvonalon használt, automata vezérlésű szerelvényekkel, de az M2-esen futó Alstomokkal sem. Ezzel Demszky arra utalt, hogy az orosz szerelvények csak trükkel előzhették be konkurens modelleket. (Mint emlékezetes, tavaly nyáron az azóta bezáratott Népszabadság írta meg először: A valódi verseny elkerülése és az orosz partner helyzetbe hozása miatt a kiírt tender győztese valószínűleg nem felújított, hanem új kocsikat szállított) Az én verzióm az - fogalmazott szarkasztikusan Demszky - hogy ezeket a metrókocsikat már 2004-ben lezsírozták és elraktározták. Egyszerűen kivárták azt az időt, amikor a pályázati feltételekkel nem kell törődni, s elindíthatják azokat Budapest felé.
Meghökkentő kijelentést tett Tarlós István főpolgármester azzal kapcsolatban, hogy Budapesten több helyen megváltoztatták a korábban évtizedekig megszokott forgalmi rendet volt, új KRESZ-táblákat helyeztek el, a szabálytalan autósokat pedig a kamerák felvételei alapján ötvenezer forintos bírsággal sújtják. Tarlós azt mondta: arra biztatja azokat, akik kamerafelvétel alapján büntetést kapnak, hogy ne fizessék azt be. A szabályozás szerint ugyanis a kamerák felvételei alapján a közterület-felügyelő nem jogosult büntetni - mutatott rá.
Ezzel szemben a közterület-felügyeletről szóló törvény értelmében az önkormányzati rendészeti szervek a rendőrséggel azonos módon, videokamerás térfelügyeleti rendszert vehetnek igénybe. A szabályszegés miatt 50 ezer forintos közigazgatási bírságot szabhatnak ki. Mindez azt jelenti: bajba kerülhet az az autós, aki megfogadja Tarlós szavait. Olyannyira, hogy szélsőséges esetben a be nem fizetett büntetés összegét a bíróság elzárásra is változtathatja.
Demszky Gábor posztjában – amely csütörtökön, tehát jóval Tarlós tegnap magyarázkodása és „combinós” nyilatkozata előtt született – írt az új metrók meghibásodásairól is. Mint fogalmazott, a hibákkal szemben „elnéző”. Magyarázatként felelevenítette, hogy főpolgármestersége idején a Combinók ajtajával is gond volt. Szerinte azonban azért két eset mégsem azonos: miután megfenyegette a gyártót, hogy még egy hiba esetén visszaküldi mind a negyven villamost, a Siemens vezérkara válság stábot hívott össze és megoldották a gondokat. „Elkelne Pestre néhány orosz szerelő minden szerelvényre érkezhetne egy ekszpert vagy "specialist. Orbán egyenesen Putyintól rendelhetné meg az extra szolgáltatást” - írta Demszky.
Az új orosz metrókról most mondott először véleményt Demszky Gábor. A korábbi főpolgármestert időzítéséről és súlyos állításairól is kérdeztük.
- Miért pont most szólalt meg az orosz metró ügyében?
Népszava fotó