metró;Tarlós;

Népszava fotó

- Döcög a metró, dagad a botrány

Forgalomba állítása óta eddig szinte egy napot sem vészelt át üzemzavar nélkül az „új” orosz metró, ám Demszky Gábor szerint nem ezek a hibák jelentik a legnagyobb bajt. A járműbeszerzésről most először megszólaló korábbi főpolgármester szerint már 2004-ben megpróbálták Budapestre erőltetni az oroszok azokat a szerelvényeket, amelyeket az Orbán-kormány a „Paksról szóló megállapodás farvizén” szerzett be. Állítja azt is, igazak azok a sajtóhírek, amelyek szerint ezek nem felújított, hanem új járművek, a 2004 óta álltak "lezsírozva és elraktározva."

„Én sem értem, hogy mi történt” - közölte Tarlós István főpolgármester a pénteki sajtótájékoztatóján, a napokban forgalomba állított orosz metró újabb lerobbanásának a hírére, hozzátéve, hogy talán Murphy törvénye vagy egyenesen sátáni, ördögi erők okozhatták a műszaki hibákat. A kínos magyarázkodás annyiban érthető: az "új" orosz metrót hétfőn adták át, ám kedden az ajtó meghibásodása miatt már ki kellett vonni a forgalomból.

Hosszú levél a kormányfőnek
Nemcsak a kocsikkal van baj a BKV-nál: „hosszú levelet” ír Tarlós István Orbán Viktor miniszterelnöknek az önkormányzati szektor béremelése érdekében. Tarlós szerint tarthatatlan, hogy míg a MÁV-nál és a Volánnál emelkednek a bérek, addig forráshiány miatt a BKV valamint a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt. dolgozóinak fizetése nem nő. Tarlós szerint a Főváros önhibáján kívül nem tudja biztosítani a béremelés forrását. Horváth Csaba (MSZP) képviselő úgy látja: az idén 10 százalékos béremelésre van szükség a BKV és az FKF dolgozói között, ami hozzávetőlegesen 5 milliárdos forrást igényel. Azonban Horváth szerint „Tarlós urat és a fővárost a kormány kutyába sem veszi".

A szerelvényt szerdára megjavították, ám csütörtökön ismét kényszerszünet következett, majd péntek reggel újra üzemzavar történt. Tarlós úgy fogalmazott: egy-két ilyen hiba még nem zárható ki az első hetekben, de aztán ezek majd megszűnnek. Szerinte annak idején a Combino villamosok átadása után is előfordultak hibák, s akkor lehet problémáról beszélni, ha egy hónap múlva is marad ez a helyzet.

Miközben Tarlós és a főpolgármestert élesen bíráló ellenzék a hibákkal volt elfoglalva, az orosz metró ügyében váratlanul megszólalt Demszky Gábor. A korábbi főpolgármester terjedelmes Facebook-posztjában számos olyan momentumot tényként kezel, amelyet az eddigi sajtóhírek alapján csak sejteni lehetett. Írásában azt állítja: „ugyanezeket a szerelvényeket”, vagyis ugyanezen típusú metrót, 2004-ben neki is felajánlotta egy orosz delegáció.

A látogatók azonban szerinte csalódottan távoztak városházi irodájából, mert világossá tette számukra: „Metrójukkal be kell nevezniük a BKV által kiírt, – azóta elhíresült tender résztvevőjeként – a nemzetközi versenybe. (…) Nekik is meg kell felelniük az utolsó betűig a pályázati kiírásban szereplő feltételeknek.”

Demszky olvasatában a történet akkor vett fordulatot, amikor az „orosz szerelvényeket – a Paksról szóló megállapodás farvizén – Orbán Viktor egyenesen Putyintól rendelte meg”.

A volt főpolgármester szerint a mostani szerelvények első változata, az 1930-as évek elején állt forgalomba Moszkvában. Így nyilvánvalóan a mai változat sem versenyképes a 4-es metróvonalon használt, automata vezérlésű szerelvényekkel, de az M2-esen futó Alstomokkal sem. Ezzel Demszky arra utalt, hogy az orosz szerelvények csak trükkel előzhették be konkurens modelleket. (Mint emlékezetes, tavaly nyáron az azóta bezáratott Népszabadság írta meg először: A valódi verseny elkerülése és az orosz partner helyzetbe hozása miatt a kiírt tender győztese valószínűleg nem felújított, hanem új kocsikat szállított) Az én verzióm az - fogalmazott szarkasztikusan Demszky - hogy ezeket a metrókocsikat már 2004-ben lezsírozták és elraktározták. Egyszerűen kivárták azt az időt, amikor a pályázati feltételekkel nem kell törődni, s elindíthatják azokat Budapest felé.

Börtönbe kerülhet, aki hallgat tarlós bojkottfelhívására
Meghökkentő kijelentést tett Tarlós István főpolgármester azzal kapcsolatban, hogy Budapesten több helyen megváltoztatták a korábban évtizedekig megszokott forgalmi rendet volt, új KRESZ-táblákat helyeztek el, a szabálytalan autósokat pedig a kamerák felvételei alapján ötvenezer forintos bírsággal sújtják. Tarlós azt mondta: arra biztatja azokat, akik kamerafelvétel alapján büntetést kapnak, hogy ne fizessék azt be. A szabályozás szerint ugyanis a kamerák felvételei alapján a közterület-felügyelő nem jogosult büntetni - mutatott rá.
Ezzel szemben a közterület-felügyeletről szóló törvény értelmében az önkormányzati rendészeti szervek a rendőrséggel azonos módon, videokamerás térfelügyeleti rendszert vehetnek igénybe. A szabályszegés miatt 50 ezer forintos közigazgatási bírságot szabhatnak ki. Mindez azt jelenti: bajba kerülhet az az autós, aki megfogadja Tarlós szavait. Olyannyira, hogy szélsőséges esetben a be nem fizetett büntetés összegét a bíróság elzárásra is változtathatja.

Demszky Gábor posztjában – amely csütörtökön, tehát jóval Tarlós tegnap magyarázkodása és „combinós” nyilatkozata előtt született – írt az új metrók meghibásodásairól is. Mint fogalmazott, a hibákkal szemben „elnéző”. Magyarázatként felelevenítette, hogy főpolgármestersége idején a Combinók ajtajával is gond volt. Szerinte azonban azért két eset mégsem azonos: miután megfenyegette a gyártót, hogy még egy hiba esetén visszaküldi mind a negyven villamost, a Siemens vezérkara válság stábot hívott össze és megoldották a gondokat. „Elkelne Pestre néhány orosz szerelő minden szerelvényre érkezhetne egy ekszpert vagy "specialist. Orbán egyenesen Putyintól rendelhetné meg az extra szolgáltatást” - írta Demszky.

Utazás a múltba
Az új orosz metrókról most mondott először véleményt Demszky Gábor. A korábbi főpolgármestert időzítéséről és súlyos állításairól is kérdeztük.
- Miért pont most szólalt meg az orosz metró ügyében?
Népszava fotó

Népszava fotó

- Mert miközben örültem annak, hogy végre új metrók érkeznek Budapestre, a beszerzés és forgalomba helyezés körülményei bosszantottak...
- Már tavaly nyáron lehetett tudni, hogy sok minden nem stimmel a beszerzésénél.
- Az elmúlt hét évből ötöt külföldön töltöttem, tavaly nyáron Amerikában voltam. Nem akartam a pálya széléről bekiabálni.
- Mostani megszólalását alighanem sokan úgy értelmezik majd: ez csak afféle válaszcsapás a négyes metró ügyében önnel szemben megfogalmazott vádaskodásokra.
- Ez nevetséges felvetés! Azért most mondom most el a véleményem, mert itthon vagyok és a most üzembe állított orosz szerelvények kapcsán visszaköszön egy régi történet, ami teljes terjedelemben a Facebook-oldalamon olvasható, Két lépés hátra cím alatt. Amúgy az OLAF fércmunkát végzett, nekem pedig, és ezt már sokszor elmondtam, nincs takargatnivalóm. Az Európai Bizottság elnökétől kértem, hogy hallgassanak meg végre ebben az ügyben.
- Tényként kezeli, hogy az orosz szerelvények nem felújítottak, hanem újak. Sokan erre visszakérdeznek: miért baj, ha tényleg jobbat kaptunk az ígértnél?
- Egyfelől azért, mert nem volt valódi verseny. Ha lett volna valódi verseny, akkor alighanem ma korszerűbb, takarékosabb és légkondicionált szerelvények állnának forgalomba. Minden tekintetben visszalépés Budapestnek ez az ügy. Régi, orosz metrókon utazunk vissza a múltba.



Bevett gyakorlat az oktatásügyben is, hogy a szakmai szervezeteket mellőzve hoznak döntéseket. Azért, hogy legalább a látszatát megteremtsék a szakmai egyeztetéseknek, sajátos gyakorlatot honosítanak meg: kevéssé kritikus "ellenszervezetekkel" igyekszik legitimálni intézkedéseit a kabinet. A kormányközeliekkel körbeültetett kerekasztal és a NER-kompatibilis pedagógus kar után már a kritikus történelemtanárok egyesületének is van "polgári" klónja.