Publicisztika;Sebastian Vettel;Forma-1;Ausztrál Nagydíj;Wéber Gábor;

2017-03-28 07:52:00

Májusban tisztul a kép

A vasárnap Ausztráliában elkezdődő 2017-es Forma–1-es világbajnokság a korábbiakhoz képest annyiban máris újdonságot hozott, hogy a Ferrarit vezető Sebastian Vettel sikerének köszönhetően az első futam után az utóbbi évek megszokásával ellentétben nem valamelyik Mercedes-pilóta vezeti a világbajnokságot. A lapunknak nyilatkozó autósport-szakértő, Wéber Gábor szerint az évadnyitó eredményéből még kár messzemenő következtetéseket levonni, az erőviszonyokat illetően legkorábban a májusi Spanyol Nagydíjon tisztulhat a kép.

A Melbourne-ben pályafutása 43. nagydíjgyőzelmét arató Vettel diadala mondhatni úgy kellett az előző három évben a Mercedes által uralt sportágnak, mint egy falat kenyér. Noha a futamot megelőző tréningek alapján kevés esély mutatkozott az élen az őrségváltásra, az új szezon első megmérettetésének döntő mozzanata az volt, amikor az élről rajtoló háromszoros világelső Lewis Hamilton – egyes vélemények szerint idejekorán – a gyors gumikopásra panaszkodva már a 18. körben a depóba hajtott kerékcserére. Miután a brit az őt csekély lemaradással követő, a maga cseréjét körökkel később megejtő Vettel mögé ért vissza, sokáig képtelen volt megelőzni Max Verstappent, később pedig már nem változott a sorrend – Vettel végül bő tíz másodperccel előbb ért célba, mint riválisa. Wéber Gábor szerint Hamilton és a Mercedes részéről adott szituációban elfogadható döntés született – még úgy is, hogy megvolt az esélye annak is, hogy a brit forgalomba térhet vissza a pályára.

A Népszavának nyilatkozó egykori autóversenyző – aki jelenleg is a vb-sorozatot közvetítő M4 Sport állandó szakkomentátora – a hétvégén általában tapasztalható Mercedes-dominanciára figyelmeztet. „Az az egykörös tempó, amit Hamilton a hétvége folyamán mutatott, valószínűleg a további futamokon is megtartható. Messze nem arról szól a dolog, hogy a vasárnap tapasztalható Ferrari-előny könnyedén konzerválható: az erősorrend pályáról pályára változhat az adott viszonyok függvényében, versenytempóban és gumihasználatban is. Később az is befolyásolhatja a küzdelmet, hogy milyen ütemben fejlesztenek a csapatok” – mondta el Wéber, aki amondó: várhatóan a téli teszteknek is otthont adó katalán pályán, májusban körvonalazódik először reális kép az erősorrendet illetően. „Minden szezonban csökken a különbség Melbourne és a más helyszínhez képest, az idén ráadásul időt vehet igénybe az új autók és gumik kiismerése, a legújabb fejlesztések beépítése. Barcelonát lesz érdemes megnézni: néhány futam teljesítését követően a mindenki számára ismerős terepre már több tapasztalattal, esetleg újításokkal lehet megérkezni. Az a futam várhatóan sokkal inkább megmutatja majd a körülbelüli sorrendet” – véli a szakíró.

Annyi mindenesetre bizonyos, hogy a 2014 óta tartó újkori turbóérában – cirka három év után – először nem az utóbbi évek egyéni- és konstruktőri világbajnokát adó Mercedes valamely pilótájának nevével kezdődik a bajnoki tabella, az idei szabályoknak megfelelően épített versenyautók pedig gyorsabbak és mutatósabbak is elődeiknél. Mindez persze önmagában Wéber Gábor szerint sem garancia az izgalmas folytatásra. „A hétvégi futam gyakorlatilag a nulladik óra volt, amire mindenki még kissé álmosan, kevés valódi tapasztalattal érkezett meg. Tagadhatatlan, hogy a Ferrari jól kezdett, ám összességében sokkal parázsabb küzdelemre számítok. Az idei már attól izgalmasabb év lehet a szurkolók és a résztvevők számára is, ha a Ferrari-Mercedes rivalizálás végig fenntartható marad. Akkor folyamatosan meglesz az a fajta izgalom és feszültség, ami az utóbbi években hiányzott a sportágból.”

A korábbi szezonok egysíkúsága után két különböző csapat egész éven át tartó párviadalával azért alighanem a legtöbb autósport-rajongó azonnal kiegyezne.