Budapest;közlekedés;alagút;lezárás;Lánchíd;dugók;

A megújuló Lánchídon, hiába kérték sokan, továbbra sem lesz kerékpársáv FOTÓ: SZALMÁS PÉTER

- Két évre is lezárhatják az Alagutat és Lánchidat

Az Alagút új kerékpársávot, szellőzőrendszert, a Lánchíd új úttestet és járdát, meg kandelábereket kap, a környéken élők és közlekedők pedig meglehetősen nehéz éveket. Valószínűleg már az idén lemondhatunk bő két évre az Alagútról és a Lánchídról a felújítási munkálatok miatt. És akkor még nem beszéltünk a minisztériumok Várba költözéséről, ami abszolút le fogja terhelni a Várnegyed közlekedését, ha minden marad a jelenlegi formában.

Külön kerékpársávot alakítanak majd ki a megújuló budai Alagútban, és az autópálya-alagutakból ismert nagy teljesítményű ventilátorokat szerelnek be, így nem alakulnak ki olyan „szmogdugók” mint eddig. A szintén megújuló Lánchídon, hiába kérték sokan, nem lesz kerékpársáv. Lesz viszont végre zebra a híd pesti hídfőjénél, így nem kell majd az egész Széchenyi teret megkerülnie annak, aki szabályosan szeretne átjutni a híd egyik oldaláról a másikra – írta a rekonstrukció tervei alapján a 444.hu.

A Főpolgármesteri Hivatal a Népszava megkeresésére felidézte, a Fővárosi Közgyűlés februárban döntött arról, hogy bekerül az idei beruházások közé a Lánchíd és az Alagút felújítása. A munka idei elkezdésére azonban nem lehet mérget venni: többek között még a „fedezetbiztosításról” kell dönteni. Ami biztos: a főváros tájékoztatása szerint 2-2,5 évre zárják majd le a Lánchidat és az Alagutat, amelyek felújítása – a kapcsolódó csomópont-korszerűsítéssel együtt – bruttó 22,3 milliárd forintba kerül majd - legalábbis a mostani tervek szerint.

Mivel a Lánchidat és az Alagutat sok ezren használják minden nap, a lezárások szinte bizonyosan jókora közlekedési káoszt okoznak majd. Ugyanakkor Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke visszafogottságra int. Mint mondta, nem kevés közlekedési nehézséget okozott annak idején a Margit híd lezárása, de azért „azt is túléltük”, pedig az az átkelő körülbelül háromszor akkora forgalmú mint a Lánchíd. Az Alagutat pedig már eddig is sokan elkerülték az állandó dugók miatt – épp ezért a többi párhuzamos útvonalhoz képest a forgalma sem olyan jelentős. Dorner szerint a tömegközlekedésben már bonyolultabb lesz megoldást találni a lezárásokra, különösen a Budai Vár megközelítése válik nehezebbé a belváros felől, s nem csak a BKK járatainak hanem a turistabuszoknak is.

Dorner a beruházásól szólva azt mondta: a hídfelújítása már nem odázható, az pedig helyes döntés, hogy az Alagúttal együtt zárják le, közlekedési szempontból ez a legkisebb rossz. Hasonló megfontolások alapján a beruházás során – bár erről kevesebb szó esik – felújítják a Lánchíd pesti hídfőjénél lévő villamos- és közúti aluljárót is.

A Városháza tájékoztatása szerint a munkálatok során a Lánchídon új úttestet és járdákat kell építeni, ahol szükséges, ott cserélik majd a szerkezeti elemeket, a hídfők, pillérek és a kőoroszlánok kőfelületeit szakértők rekonstruálják, a láncokat korrózióvédelmi bevonattal látják el, pótolják a hiányzó kandelábereket, a világításról pedig környezetbarát ledes lámpatestek gondoskodnak majd. Egyúttal kiszélesítik a pesti és a budai hídfőben lévő gyalogos aluljárókat, Budán pedig nyilvános illemhelyet alakítanak ki. Az Alagútban – a szellőzőrendszer cseréje és az útfelület „újraosztása” mellett – új szigetelőrendszert alakítanak ki, ismét mozaikcsempével burkolják majd a falat, és korszerű világítási rendszert építenek be.

A rádiósok attól tartanak, hogy a kormányközeli médiabirodalom még a 2018-as választás előtt be akarja darálni a helyi adókat is, hiszen ez az egyetlen terület a médiában, ahol még nincs megkérdőjelezhetetlen fideszes fölény - írta a 444.