olimpia;Budapest2024 ZRt.;

2017-03-30 10:49:00

Vagyonokat szakítanak a bukott olimpiával

Titkolja a Nonprofit Zrt., hogy mennyit fizetett ki az időközben befuccsolt olimpia reklámjaira és népszerűsítő rendezvényeire. A százmilliós nyereséggel kecsegtető munkára egyetlen közös ajánlat érkezett két cégtől, ebből az egyik vállalkozás az FTC-vezérigazgató érdekeltsége.

Nem sajnálta a közpénzt a Budapest 2024 Nonprofit Zrt., hogy akit csak lehet, meggyőzzön az olimpiai pályázatról: hat hónap alatt, tavaly júniustól decemberig több mint 740 millió forint értékben kötött szerződést rendezvényekre és médiareklámokra – derült ki az uniós közbeszerzési portálról. Hogy pontosan ebből mennyit folyósított a Nonprofit Zrt., az már titok. Lapunknak küldött válaszában az állami tulajdonú cég csak azt hangsúlyozta, hogy február közepén, a Momentum Mozgalom sikeres aláírásgyűjtése után leállítottak minden kifizetést és felfüggesztettek minden szerződést. Azt azonban már nem közölték, hogy ténylegesen mekkora összeget fizettek ki a leszerződött 740 millióból a tavaly nyáron kiválasztott két, közös ajánlatot tevő cégnek.

A Nonprofit Zrt. még tavaly nyár elején szerződött le a 2016-os olimpiához kapcsolódó „Társadalmi párbeszéd az Olimpiáért kommunikációs kampány 2016. évi stratégiájának kialakítására”, az ahhoz kapcsolódó rendezvényekre és reklámkampányra a Human Telex és a Media Insight kft-kkel. Bár a közbeszerzés a kiírás szerint 900 millió forintos keretösszegről szólt, azaz igencsak komoly megrendelésállománnyal kecsegetett, ám valamiért csak ez a két cég adott be egyetlen, közös ajánlatot. Mint megtudtuk a Media Insight Kft. a médiavásárlást végezte, a nagyobbnak tűnő rész a Human Telexnek jutott, ők kapták a a teljes körű reklám, kreatív és rendezvényszervezés ügynökségi munkáit. A Human Telex Kft.-t a piaci közbeszéd egy az egyben Orosz Pál FTC-vezérigazgatóhoz köti - bár Orosz csak negyedében tulajdonosa a cégnek - ugyanakkor a vállalkozást jó ideje a közbeszerzések "kihagyhatatlan" szereplőjének könyvelte el a piac.

Nagyon úgy fest, hogy a közbeszerzéssel a FTC-vezérhez kötődő cég járhatott igazán jól. A rendezvényszervezés számít jobb üzletnek - ecsetelte egy szakmai szereplő - míg a médiavásárlásnál pontosan mérhető, hogy mekkora közönséghez jutott el az üzenet, azaz a médiaügynökség akár el is számoltatható, a rendezvényeknél viszont csak az látszik, hányan voltak egy adott helyen, a kommunikációs kampányokhoz hasonlóan igen nehéz mérni, pláne számon kérni egy ilyen akció eredményességét. A 740 milliós szerződésállományból legalább háromszázmilliót tett ki a rendezvényszervezés. Így a szerződés szerint többek között jelen voltak olimpiai standdal a Strand Fesztiválon 24 millióért, a Volt Fesztiválon 21 millióért és a Balaton Soundon 29 millióért.

Az utóbbi esetben a Nonprofit Zrt. azzal magyarázta a csaknem harmincmilliós költséget, hogy ötszáz négyzetméteren jelentek meg és nyolc napon át több mint 15-en dolgoztak a megvalósításon, továbbá fizetni kellett a szponzori díjat és a helybérletet is. Ugyancsak 29 millió forintot költött a Nonprofit Zrt. az Erzsébet-téri Akvárium szilveszteri rendezvényére, a zrt. szerint a rendezvény költségei tartalmazzák a hostess-kitelepülést, a szilveszteri szponzorációs és helyszínbérleti díjat.

Jutott pénz jócskán konferenciák szponzorálására is, így a hazai IT szakma - egyes vélekedések szerint "jobboldalibb" - szereplőit tömörítő Infotér Egyesült konferenciáját több mint hat, míg a Property Investment Fórumét bő hétmillióval támogatta a Nonprofit Zrt., bár kérdés mindkét esetben, hogy az üzleti és az IT szféra döntéshozóit milyen mértékben sikerült az olimpia ügye mellé állítani.

Ugyanakkor a Nonprofit Zrt. szerette volna tudni azt is, hogy mennyire volt eredményes a kommunikációjuk, így erre, valamint a társadalmi támogatottság mérésére vonatkozó kutatások lebonyolítására is leszerződött 28 millióra. Érdekes több átfedés is látszik a múlt héten a Nonprofit Zrt.-től kiperelt szerződésállományhoz képest: nemcsak a Humán Telex települhetett ki sportrendezvényekre, hanem a Zrt. közvetlenül is szerződött Rogán Antal szomszédja, Csetényi Csaba cégével: a Network 360 Kft.-vel 123 millió forintért szintén azt vállalta, hogy 8 budapesti helyszínen "neves sportolók bevonásával lehetőséget nyújt egyes olimpiai sportágak kipróbálására". Ugyancsak nemcsak a Humán Telexen keresztül, hanem maga a Zrt. is megrendelt közvéleménykutatást. Igaz, a fideszes hátországhoz tartozó Kód Piac-, és Véleménykutatóval "csak" 2,4 millióra szerződött le közvélemény kutatásra.

Valószínűleg a Zrt. meg lehetett elégedve az eredménnyel, mivel tavaly decemberben az addigi 900 milliós keretösszeget további 410 millióval 1,3 milliárdra emelte fel, mondván: "az előre nem látható riói olimpiai sikerek, valamint a riói Magyar Ház sikere és a római olimpiai pályázat előre nem látható visszavonása miatt lényeges többletfeladatok adódtak" az általuk megbízott kommunikációs cégekre, azaz a jelek szerint bőven lett volna még ötletük, hogy mire költsék el a pénzt.