Berlin;futballstadion;stadionépítés;

2017-04-12 07:59:00

Stadionvita Berlinben

Saját stadiont szeretne építeni az Olimpiai Parkban, a mostani Olimpiai Stadion mellett a német labdarúgó-bajnokságban szereplő Hertha BSC, melyet a csapat 2025-től használna. A régió szociáldemokrata (SPD) vezetősége ellenzi a tervet. A Dárdai Pált vezetőedzőként alkalmazó klub azzal fenyegetőzik, ha nem épülhet új aréna a régi közvetlen közelében, akkor felépíti máshol, a fővárostól kilenc kilométerre.

Több hónap elteltével elkészült a Hertha BSC új stadionjának megvalósíthatósági terve: a klub egy új, igazi futballarénát képzel el magának, amelyben nincs futópálya, ugyanakkor 55 ezer néző fér el a lelátón. A berlini egyesület jelenlegi otthonban, az Olimpiai Stadionban van atlétikai pálya is, a Hertha BSC vezetősége szerint a nézők és a hirdetők is jobban kedvelik az igazi futballarénát, amikor a szurkolók ott vannak a játéktér közvetlen közelében.

A Die Welt című német lap cikke szerint a főváros Charlottenburg-Berlin régiójának 2001. óta hatalmon lévő szociáldemokrata (SPD) vezetősége nem támogatja az új aréna megépítésének tervét. A Hertha BSC 2025-ig bérlőként használja jelenlegi otthonát (a tulajdonos Charlottenburg-Berlin), amelyért évente 5,25 millió eurót fizet. Ha saját stadionja lenne – amelyet önerőből, a város és a régió támogatása nélkül építene fel –, akkor Berlin-Charlottenburg elesne a bérleti díjból származó bevételtől.

A helyi SPD közleményt adott ki, amelyben kijelentette, nem támogatja az új aréna tervét, és mint az Olimpiai Park tulajdonosa, erre nem ad engedélyt. Azt javasolja a klubnak, hogy építse át a már meglévő Olimpiai Stadiont, melyet a 2006-os németországi világbajnokságra állami forrásból teljesen felújítottak. A Hertha BSC erre úgy reagált, hogy az Olimpiai Stadiont nem lehet teljes mértékben úgy átalakítani, ahogy a klub szeretné, mert a létesítmény műemlék besorolást kapott, ezért korlátozottak a változtatási lehetőségek.

A szociáldemokraták berlini frakciója május 20-án tartja ülését, ahol napirendre kerül a stadion ügye is. Ha az a döntés születik, hogy a párt nem ad engedélyt egy teljesen új aréna megépítésére, akkor a Hertha BSC a fővároson kívül valósítja meg a beruházást. „Nem szeretnénk, hogy a világbajnokságra felújított Olimpiai Stadion a jövőben csak turista-látványosság legyen – olvasható többek között az SPD közleményében. - Ugyanakkor jogos az a szurkolói igény, amely a klub részéről is felmerült, hogy a nézők számára sokkal kedvezőbb környezetben, igazi futballarénában rendezzék a mérkőzéseket. Ennek érdekében elkezdjük az egyeztetést a Hertha BSC-vel és szakértőkkel arról, hogyan lehet a nézőteret közelebb vinni a játéktérhez az Olimpiai Stadionban, úgy, hogy az aréna műemlék jellege is megmaradjon.”

A klub a lap megkeresésére azt válaszolta, nem foglalkozik azzal, hogy mi történik akkor, ha érvényesül a papírforma, és nem kap engedélyt egy teljesen új stadion építésére a régi mellé. A Hertha BSC csak annyit közölt, hogy nem híve a nyilvános üzengetésnek, a jelenlegi helyzet a klub álláspontja szerint nem vita, hanem egy probléma, amit meg kell oldani.

A berlinieknek van is forgatókönyvük a számukra kedvezőtlen döntés esetére, igaz, ez a lehetőség óriási felháborodást váltott ki a szurkolók körében: Berlintől délre, kilenc kilométerre Ludwigsfelde lenne az új aréna befogadója, a klub által elkészíttetett megvalósíthatósági tanulmány szerint a település minden szempontból alkalmas egy ilyen beruházás megvalósítására. Ráadásul a 25 ezer lakosú kisváros örömmel fogadná a stadiont, vezetői szerint egy ilyen projekt ismertté tenné a települést, vonzó lenne a befektetők számára, és rengeteg új munkahelyet teremtene.

A Hertha BSC hangsúlyozta: mindent megtesz azért, hogy az Olimpiai Parkban, a drukkerek által megszokott és kedvelt környezetben épüljön fel az aréna. Viszont azt is nyomatékosította, hogy a beruházás, mindenképpen megvalósul, akkor is, ha a főváros nem ad erre engedélyt.

500 millió euróba kerülne a közlekedés fejlesztése
Mivel Ludwigsfeldébe jelenleg egyetlen gyorsvasúttal (S-Bahn) lehet eljutni a fővárosból, a megvalósíthatósági tanulmány szerint az új stadion csak akkor épülhet fel a településen, ha a közlekedési hálózatot is fejlesztik. Új főutat kell építeni és több tömegközlekedési eszköz részére is elérhetővé kell válnia a településnek. Az infrastrukturális fejlesztések várhatóan 500 millió euróba kerülnének, a költségek megosztásáról még nem született megállapodás a berlini klub és a kisváros között.