Legfeljebb egy évre csökkentené a távközlési szolgáltatók által előírt kétéves hűségidőt az elektronikus hírközlésről szóló törvény módosítása. A parlament honlapjára kedden került fel Balla György és Kucsák László fideszes képviselők javaslata, ami lehetővé tenné, hogy bizonyos esetekben az előfizetők azonnali hatállyal felmondhassák szerződésüket. Mindez vonatkozna a televíziós, az internetes és a telefonos szolgáltatásokra is.
A javaslat általános indoklása szerint a hűségszerződések teljesen kiszolgáltatottá teszik a fogyasztókat, mert számos szolgáltató úgy alakítja ki díjtételeit, hogy a fogyasztóknak csak ilyen szerződés megkötésével érje meg igénybe venni az adott szolgáltatást. A honatyák szerint gyakori jelenség, hogy a hűségidő lejártával a fogyasztó "jutalmul" csak jóval drágább díjtételek mellett tudja igénybe venni ugyanazt a szolgáltatást egészen addig, amíg újabb hűségszerződést nem köt. "Ugyanakkor a szolgáltatók számos esetben akár egyoldalúan is módosíthatják a szerződési feltételeket - még határozott idejű előfizetői szerződés esetén is -, ami nem mindig szolgálja a fogyasztók érdekeit" - fogalmaztak.
A módosítás lehetővé tenné, hogy az előfizetőket kedvezőtlenül érintő egyoldalú szerződésmódosítás esetén (például a díjtételek megemelése), a fogyasztóknak lehetőségük legyen a határozott idejű szerződés felmondására anélkül, hogy nekik abból hátrányuk származna. Ugyanígy a tévés szolgáltatásnál, például a csatornakiosztás egyoldalú módosítása esetén. A szerződés lejártát követően pedig a fogyasztó nem kerülhet hátrányosabb helyzetbe annál, mintha új előfizetőként érkezne.
A Telekomnál mindezt másként látják, szerintük épp az okoz hátrányt az előfizetőknek, ha megszűnik vagy lerövidül a határozott idejű szerződés időtartama alatt adott kedvezmények lehetősége. Emellett figyelmeztettek, hogy a határozott idejű szerződések időtartamának hossza befolyásolja a hűségidőhöz kapcsolódó telefonokra elérhető kedvezmények nagyságát.
"Különösen érzékenyen érintené a határozott idejű szerződések 12 hónapban történő maximálása a kedvezmény nélkül magas árszínvonalú közép- vagy felső-kategóriás okostelefonok elérhetőségét, hiszen a rövidebb hűségidő miatt az ezekre adott kedvezmények nagysága csökkenhet. Ha pedig a telefonok magasabb áron érhetőek el, az azt eredményezheti, hogy fogyasztók széles körei számára válnak elérhetetlenné a 4G-képes készülékek és az azokon keresztül kínált tartalmak, közvetve pedig a digitális írástudás minél szélesebb körben való terjedése is lelassulhat" - írta Telekom.