Egy évre rövidülhet a hűségidő

Publikálás dátuma
2017.05.11. 07:28
Fotó: Thinkstock
Egy évre csökkentené a távközlési cégek által előírt kötelező hűségidőt a Fidesz. Ez kedvezhet az előfizetőknek, de hátrányt is okozhat.

Legfeljebb egy évre csökkentené a távközlési szolgáltatók által előírt kétéves hűségidőt az elektronikus hírközlésről szóló törvény módosítása. A parlament honlapjára kedden került fel Balla György és Kucsák László fideszes képviselők javaslata, ami lehetővé tenné, hogy bizonyos esetekben az előfizetők azonnali hatállyal felmondhassák szerződésüket. Mindez vonatkozna a televíziós, az internetes és a telefonos szolgáltatásokra is.

A javaslat általános indoklása szerint a hűségszerződések teljesen kiszolgáltatottá teszik a fogyasztókat, mert számos szolgáltató úgy alakítja ki díjtételeit, hogy a fogyasztóknak csak ilyen szerződés megkötésével érje meg igénybe venni az adott szolgáltatást. A honatyák szerint gyakori jelenség, hogy a hűségidő lejártával a fogyasztó "jutalmul" csak jóval drágább díjtételek mellett tudja igénybe venni ugyanazt a szolgáltatást egészen addig, amíg újabb hűségszerződést nem köt. "Ugyanakkor a szolgáltatók számos esetben akár egyoldalúan is módosíthatják a szerződési feltételeket - még határozott idejű előfizetői szerződés esetén is -, ami nem mindig szolgálja a fogyasztók érdekeit" - fogalmaztak.

A módosítás lehetővé tenné, hogy az előfizetőket kedvezőtlenül érintő egyoldalú szerződésmódosítás esetén (például a díjtételek megemelése), a fogyasztóknak lehetőségük legyen a határozott idejű szerződés felmondására anélkül, hogy nekik abból hátrányuk származna. Ugyanígy a tévés szolgáltatásnál, például a csatornakiosztás egyoldalú módosítása esetén. A szerződés lejártát követően pedig a fogyasztó nem kerülhet hátrányosabb helyzetbe annál, mintha új előfizetőként érkezne.

A Telekomnál mindezt másként látják, szerintük épp az okoz hátrányt az előfizetőknek, ha megszűnik vagy lerövidül a határozott idejű szerződés időtartama alatt adott kedvezmények lehetősége. Emellett figyelmeztettek, hogy a határozott idejű szerződések időtartamának hossza befolyásolja a hűségidőhöz kapcsolódó telefonokra elérhető kedvezmények nagyságát.

"Különösen érzékenyen érintené a határozott idejű szerződések 12 hónapban történő maximálása a kedvezmény nélkül magas árszínvonalú közép- vagy felső-kategóriás okostelefonok elérhetőségét, hiszen a rövidebb hűségidő miatt az ezekre adott kedvezmények nagysága csökkenhet. Ha pedig a telefonok magasabb áron érhetőek el, az azt eredményezheti, hogy fogyasztók széles körei számára válnak elérhetetlenné a 4G-képes készülékek és az azokon keresztül kínált tartalmak, közvetve pedig a digitális írástudás minél szélesebb körben való terjedése is lelassulhat" - írta Telekom.

Nem válaszoltak
Megkerestük a módosítással kapcsolatban a DIGI Kft.-t és az UPC-t is, ám lapzártánkig nem kaptunk választ.

Szerző

Adóbevallás - Van, aki maga fizeti a postázást

Publikálás dátuma
2017.05.11. 07:23
FOTÓ: Népszava
Rohamosan közeledik a 2016. évi személyi jövedelemadó (szja) május 22-i, hétfői beadási határideje. Bár az adóhatóság vállalta, hogy a magánszemély adóalanyok helyett - idén első alkalommal -, kiszámítja, mekkora volt a múlt esztendőre szóló adókötelezettség mértéke, és ezt jóváhagyásra meg is küldték az adóalanyoknak. Számosan mégis önadózók maradtak, maguk töltik ki és küldik be a bevallásukat. Olvasóink jelezték, hogy az önadózóknak a NAV nem küldött se bevallási nyomtatványokat, se válaszborítékot, így a postaköltséget maguknak kell kifizetniük.

Az ezzel kapcsolatos érdeklődésünkre az adóhatóság közölte, hogy az e-szja rendszerében az új netes felületen keresztül a legegyszerűbb elintézni az idei szja-bevallási teendőket és rendelkezni az szja 1+1 százalékáról. Ehhez viszont ügyfélkapus regisztráció szükséges. Aki kapott megcímzett válaszborítékot, annak a NAV fizeti a postai díjat, aki nem, az maga állja a postázás néhány százforintos költségét. (Az év elején a NAV mintegy 3,5 millió adózónak tájékoztatót az e-szja rendszeréről, benne az 1+1 százalékos felajánlásához szükséges rendelkező nyilatkozattal, és egy ez utóbbi feladásához szükséges megcímzett válaszborítékkal.)

Akik kérték a tervezet postázását, és azok is akiknél a NAV azt látja az adatokból, hogy teendő lenne a bevallással - mintegy 800 ezer ember -, május 2-a előtt megkapták postán a NAV-ajánlatát, melyhez ugyancsak volt válaszboríték mellékelve.

Sokak számára az sem volt egyértelmű, hogy a hagyományos (önadózó) módszert választóknak a bevallás minden oldalát alá kell-e írniuk? A NAV-tól megtudtuk: aki papíron szeretné beadni az szja-bevallását, annak csak az „aláírás" megjelölésnél kell aláírnia a bevallást.

Szerző

Túl drága lett az autó Magyarországon

Publikálás dátuma
2017.05.11. 07:21
Illusztráció: REUTERS/Edgar Su
Túlságosan drága ma Magyarországon autót vásárolni és fenntartani. Hogy a kedvező változások induljanak meg, s a modernebb, fiatalabb autók aránya növekedjen, csökkenteni kellene számos díjat.

A Gazdasági Versenyhivatalnak az autóforgalmazási és -fenntartási piac szinte minden egyes szegletére van díj- és árcsökkentési javaslata - a mértéket viszont nem jelöli meg.

Számos, alapvetően az autófenntartás költségeinek csökkentéséről szóló javaslatot tesz a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) abban a tanulmányában, amely a hazai új és használt személy-, valamint kishaszongépjármű forgalmazását, a honi gépjárműállomány összetételét, s ezen felül a javítás és az autóbiztosítási piacot mérte fel. Aligha kérdéses, hogy az autóvásárlásban gondolkodók kitörő örömmel vennének egy ilyen csomagot a kormánytól. A költségek mérséklésének számos előnye lenne, amely nem feltétlenül csak az ágazatban, hanem azon túlmutatóan is kedvező változásokat eredményezne – vonható le következtetésként a közel 60 oldalas tanulmányból, amelyet egyébként a hivatal tegnap tette közzé az oldalán.

Irány a szürke zóna!

A GVH sokat nem kertel, hiszen többi között importőrök, kereskedések – igaz, utóbbiak igencsak szerény mértékben küldték vissza a válaszokat -, illetve szervizek és biztosítók közreműködésével készült felmérése kijelenti: a gépjárművek forgalmazásának magyarországi piacát, versenyviszonyait érzékenyen, s egyáltalán nem kedvezően érinti a forgalomba helyezéssel kapcsolatos közterhek magas mértéke. (Itt a hivatal többi között a tulajdonszerzési illeték, regisztrációs adó, származás ellenőrzés, forgalomba helyezés előtti műszaki vizsga, hazai használt autóknál eredetiségvizsgálat, új törzskönyv és forgalmi engedély kiváltásra gondol.) Ezek egy része csökkenti a versenyt az új és használt autók piacai között is, ráadásul sokakat a szabályokat megkerülésére ösztönöznek.

A GVH nem feledkezik meg több más, elsősorban élelmiszeripari szektor szereplői által nagy lendülettel szapult 27 százalékos áfateherről sem. Ennek számos, a nemzetgazdaságot is hátrányosan érintő következménye van. A magas kulcs miatt ugyanis elsősorban céges vásárlások alkalmával előfordul, hogy új gépjárművet külföldön regisztrálják, a hazai felhasználó pedig bérleti megállapodásán alapuló operatív lízing (tartós bérleti) konstrukciót vesz igénybe. Az így működő, formálisan közvetítőként fellépő kereskedők azonban nemcsak a honi forgalmazói kör árbevételét és ügyfélkörét dézsmálják, hanem végső soron a közterhek megfizetésének elmulasztásával az államot is károsítják. Ugyanakkor arra is felhívják a figyelmet, hogy e szereplők sokszor ténylegesen nem is egy valódi vevő érdekében járnak el, hanem továbbértékesítési, az importőrök által kiépített értékesítési hálózat megkerülésének szándékával alkalmazzák ezt a formát. Ezzel pedig már nem a céges, hanem a magáncélra történő autóvásárlások piacára teszik be a lábukat. Mindezt úgy, hogy működésük alapvetően ellentétes az uniós szabályozással.

Nem jó adó a gépjárműadó

A gépjármű fenntartásában jelentős költségtényezőnek tartott gépjárműadóval kapcsolatban is talált kritikára érdemes területet a hivatal. Ennek kalkulációjakor a jármű életkora mellett kizárólag a gépjármű teljesítményét veszik figyelembe. A gépjárműgyártók modern típusaikban ugyanakkor ma már jellemzően kisebb lökettérfogatú, ám a korábbi gépkocsi motorokkal összehasonlítva nagyobb teljesítményű hajtóműveket alkalmaznak (így a benzinüzemű turbó motorok). Abszurd módon ez a „felállás” a honi autótulajdonosok számára egyáltalán nem kedvező. A gépjárműadó meghatározásánál így ugyanis nagyon könnyen magasabb adóteher keletkezhet, mint egy kevésbé környezetbarát, nagyobb lökettérfogatú, ám kisebb teljesítményű autó használatakor. Vagyis a jelenlegi szabályozói környezet egyáltalán nem segíti azt, hogy a lakosság a kisebb környezetterheléssel működő, modernebb autók vásárlására törekedjen. Alighanem ennek is szerepe van abban, hogy amíg 2007-ben a Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett autók 11 százaléka volt csak használt, addig 2015-re ez az arány 60 százalékra katapultált. Ezek után azon már semmit sem lehet csodálkozni, hogy a személygépkocsi állomány átlagos kora folyamatosan növekszik, 2015-ben elérte a 13,7 évet. A külföldről használtan behozott gépjárművek átlagéletkora is jóval 10 év felett van.

Alighanem az öregedő autóállománnyal – azok növekvő javítási igényével - is magyarázható a GVH azon megállapítása, amely szerint 2008-as adatokhoz képest 2014-re növekedés indult meg a szervizek árbevételében. A márkaszervizek számára az viszont kedvezőtlen, hogy a járművek életkorának előrehaladtával kevesebben viszik autójukat márkaszervizbe. Akadt közülük olyan, amelynek becslése szerint a gépjármű tíz éves korára a tulajdonosok lojalitás alig 10 százalékra csökken. Egy a Bosch által végzett kutatás szerint a válság hatására például erőteljes elmozdulás figyelhető meg: a tulajdonosok egyre inkább a kisebb, márkafüggetlen szervizek felé fordulnak. Míg 2008-ban az autóval rendelkezők 38 százaléka javíttatta szeme fényét márkaszervizben, addig 2016-ban ez már csak 20 százalék volt.

Az pedig már egy szomorú járulékos változás, hogy a javítások és az alkatrész-kereskedelem egy jelentékeny része kifejezetten a jogszabályok megkerülésével működő szereplőkhöz került a fogyasztók fokozottabb árérzékenysége miatt. Ugyanezen okból a sofőrök gyakran az utángyártott alkatrészek beépítését részesítik előnyben.

Nincs verseny a "kötelezőben"

A hivatal a gépjármű-biztosítási piacon sem feltétlenül örömteli fejleményeket lát. A kötelező gépjármű-biztosítás (kgfb) és a casco árak 2013-ig évi 10 százalékkal is csökkentek. Azt követően azonban - részben a kampányidőszak eltörlése következtében - a trend megfordulni látszik, az átlagdíjak emelkedtek. Ennek tükröződik a díjbevételeikben is. A Magyar Nemzeti Bank friss összegzése szerint szerint míg 2014-ben 9,2, 2015-ben 19,6 százalékkal több díjat szedtek be mint az előző évben, tavaly ez már 24,3 százalékra ugrott. Mindemellett a kárkifizetések is kedvezően alakultak, így a biztosítók egészét tekintve már nyereséges üzletággá vált a kötelező biztosítás.

A felsorolt fejlemények tükrében már érthetőnek látszik a Gazdasági Versenyhivatal díj és árcsökkentési javaslata az autóforgalmazási és -fenntartási piac szinte minden egyes szegletére. Álláspontjuk szerint indokolt lenne az új gépjárművek forgalomba helyezésével és üzemben tartásával kapcsolatos egyes költségek csökkentése, valamint a használt gépjárművek forgalomba helyezésével kapcsolatos egyes költségek differenciálása. A GVH ezen fölül azt is javasolja, hogy a szaktárca gondolkodjon el a kgfb-piacon a kampányidőszak visszavezetéséről. Összességében a kutatásból az szűrhető le, ha ezek megtörténnének, akkor nem a díjcsökkentés arányban olvadna az állam autókhoz kapcsolt bevétele, mert a piac fehéredése és a forgalom gyarapodása ezt ellensúlyozná. A GVH azonban egy markáns elemmel adós maradt, mégpedig azzal, hogy milyen mértékűnek kellene lenniük a díjcsökkentéseknek.

Volkswagen, Opel, Ford a magyar szentháromság
A KSH adatai szerint Magyarországon 2015-ben az új és a külföldről behozott, itthon első alkalommal forgalomba helyezett személygépjárművek közül a Volkswagen (12 százalékkal), az Opel (11 százalékkal), és a Ford (10 százalékkal) volt a legnépszerűbb. Öt százalék feletti részesedéssel rendelkezett a BMW (6 százalék), az Audi (6 százalék), a Mercedes (5 százalék), a Renault (5 százalék), a Skoda (5 százalék) és a Toyota (5 százalék) is.