köznevelési törvény;

2017-06-01 17:05:00

Lex Taigetosz: embertelen, elfogadhatatlan

Nem támasztja alá semmilyen szakmai érv a köznevelési törvény elfogadott módosítását, amely nehéz helyzetbe hozza a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeket – állítják szakértők.

Kifejezetten káros a köznevelési törvény módosítása, amely megvonná a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekektől azt a lehetőséget, hogy bizonyos tárgyakból felmentést kaphassanak – nyilatkozta lapunknak Galló Istvánné. A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke hangsúlyozta: elfogadhatatlannak tartják, és tiltakoznak a módosítás ellen, amelyet kedden, a legnagyobb csendben fogadott el a parlament. Veszélyesnek és a tanári szakma lenézésének tartja azt is, hogy a törvény értelmében pedagógus végzettség nélküli oktatók is taníthatnak majd iskolákban – a kormány így orvosolná a pedagógushiányt.

Mi a gond, hiszen csak a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézségekkel (BTMN) küzdő gyerekeket érinti?

A Pedagógusok Sztrájkbizottsága (melynek a PSZ is tagja) épp kedden, a törvénymódosítás elfogadása után tárgyalt Maruzsa Zoltán köznevelési helyettes államtitkárral. "Inkább csak beszélgetés volt. A törvényt elfogadták, az egyeztetés okafogyottá vált" – fogalmazott Galló Istvánné, aki szerint a helyettes államtitkár nem kommentálta érdemben a felmerült aggályokat. Maruzsa szerint egyébként is minden rendben. Az ATV szerdai híradójában úgy nyilatkozott, például a diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás tanulók továbbra is kaphatnak felmentést, a törvénymódosítás "csak" a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézségekkel (BTMN) küzdő gyerekeket érinti.

Csakhogy a különböző "diszes" problémák, legalábbis azok enyhébb formái, mint tanulási nehézségek, ugyanúgy megfelelnek a törvényben szereplő BTMN kategóriának – erősítette meg lapunknak Gál Judit diszlexia szakértő. "Természetesen a diszes gyerekek is beletartozhatnak ebbe a kategóriába. Ha egy gyereknek olvasási nehézségei vannak, az már a diszlexia enyhébb formája lehet" – mondta a szakértő, rámutatva a merev, bürokratikus felmérésekkel kapcsolatos aggályokra: ha egy teszten 40 hibaponttól számít a gyerek diszlexiásnak, akkor ha 38-39 pontot szerzett, már azt lehet mondani, nincs semmi problémája, nem kell neki felmentés?

Gál Judit rendkívül embertelennek és igazságtalannak gondolja a kormány érvelését, mely szerint a felmentés megvonása "motiváló" lesz a BTMN-es gyerekek, szüleik és tanáraik számára, hogy leküzdjék a tanulási nehézségeket. Hiszen most már meg is buktathatják ezeket a diákokat. "Aki ilyet állít, annak fogalma sincs arról, felmentéssel együtt is mennyit kell küzdeniük ezeknek a gyerekeknek és szüleiknek azért, hogy a gyerek helytálljon. Hogy lehet olyat mondani, hogy majd ettől lesznek motiváltabbak?" – fogalmazott a szakértő.

Balog Zoltán, az ünneprontó

"Mostanra jól láthatjuk azt is, kik maradtak meg a szakma talaján, s kik igyekeztek a politikai mezőben hasznosítani az átalakítás nehézségeiből keletkezett feszültségeket" – egyebek mellett ez olvasható abban a pedagógusnapi levélben, amellyel Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere köszöni meg a pedagógusok munkáját. Galló Istvánné nem tartja helyénvalónak, hogy a miniszter épp pedagógusnapon, "rébuszokban fogalmazva" minősítse azokat a pedagógusokat, akik az elmúlt időszakban kritikát gyakoroltak a kormány oktatási intézkedéseivel kapcsolatban. "Ünneprontónak tartom ezt a mondatot. Nem mellesleg a kritikák igazát már maga a kormány is bizonyította azzal, hogy elkezdte módosítani korábbi intézkedéseit" – fogalmazott a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke.

A kormány azzal nyugtat: fejlesztés akkor is jár ezeknek a gyerekeknek, ha nem kapnak felmentést. Csakhogy – mint arra a Tanítanék Mozgalom felhívta a figyelmet – a fejlesztés sok helyen már most is elérhetetlen a gyógypedagógusok hiánya miatt. A civil szakmai mozgalom szerint az a kormányzati érv sem állja meg a helyét, hogy sokan visszaélnek a felmentésekkel – ezt semmilyen felmérés nem erősíti meg, a kormány híresztelésekre alapozva alkot törvényt. "Az emberek keresztyén szolgája szerint a felmentések megvonása majd motivál a jobb tanulásra. Mintha a vak jobban látna, ha egy kicsit megerőlteti magát" – mutattak rá a helyzet abszurditására, embertelenségére.

Nagyon fáj

Dragomán György  dedikál Forrás: Facebook

Dragomán György  dedikál Forrás: Facebook

Nagyon fáj, hogy azt olvasom, a parlament nagy többséggel szavazta meg azt a törvényt, ami megfosztja a segítségtől a diszlexiás, diszkalkuliás és más tanulási nehézségekkel küszködő gyerekeket. A saját példám talán megmutat valamit abból, hogy meddig juthat az ember, ha segítik és elfogadják, és nem megnehezítik az életét - írja Facebook-bejegyzésében Dragomán György író. Hányszor mondták nekem, figyelj oda jobban, írjál szebben. Hogy emlékszem az érzésre, ahogy szorítom a ceruzát, próbálom kanyarítani a betűket, egyik se olyan lesz, a ceruza, mintha vasból volna, húzza a kezem, fáj az egész karom, a vállam és a gerincem. Olvasni se tudok, nem értem, mik a betűk, inkább megtanulom fejből az olvasmányokat hallás után, mikor rám kerül a sor, csak tolom az ujjam az oldalon és mondom fejből a szavakat. Az első két év az iskolában totális szenvedés, rettegek, hogy ne kapjak körmöst, hogy nehogy kiderüljön - írja a posztban Dragomán György.