Előfizetés

Házhoz a pofonért - Érik az újabb blama

Publikálás dátuma
2017.06.02. 07:22
KISEMMIZVE - A főként osztrák gazdák kártérítés nélkül vesztették el haszonélvezeti jogukat - Thinkstock fotó
Az uniós joggal ellentétes az állítólag a földspekulánsok ellen hozott magyar törvény a luxemburgi nemzetközi bíróság szakértője szerint. Az ítélet után kártérítési perek sorozata indulhat.

A szabad tőkemozgással szembe megy az a magyar jogszabály, amely visszamenőleges hatállyal, kompenzáció nélkül nélkül szüntette meg a magyar állam a nem egyenes ági rokonok között termőföldre haszonélvezeti, használati jogról kötött szerződéseket. A Szombathelyi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság fordult a luxemburgi székhelyű Európai Unió Bíróságához, hogy előzetes döntéshozatali eljárással értelmezi a magyar bíró számára az uniós jogszabályt.

Saugmandsgaard Oe, az uniós bíróság főtanácsnoka az uniós joggal ellentétesnek véleményezte a haszonélvezeti, használati jogszabályt. Ez a vélemény ugyan nem kötelező a bíróságra nézve, de ritkán születik a főtanácsnoki megállapítással ellenkező ítélet.

A hazai törvényszéknek az uniós bíróság döntését figyelembe véve kell majd meghoznia ítéletét

Az eljáró szombathelyi bíróságnak az uniós bíróság döntését figyelembe véve kell majd meghoznia a saját ítéletét - nyilatkozta a Népszavának Lattmann Tamás, nemzetközi jogász, a Prágai Nemzetközi Intézet kutatója. Ez egyedi ügy, de a hasonló perekben a többi bíróságnak is az uniós bíróság értelmezése alapján kell döntenie. Ha sorozatban a tagállami joggal ellentétes bírói gyakorlat alakul ki, akkor felül kell vizsgálni a magyar jogszabályt, mert akkor egyértelmű, hogy a magyar jogszabály az uniós joggal ellentétes. Ennek akár kötelezettségszegési eljárás lehet a vége.

A haszonélvezeti jog megszüntetésről 2013. decemberében hoztak törvényt. A hivatalos propaganda azzal indokolta a jogszabályt, hogy ezeket a megállapodásokat a gazdák gyakran olyan, főleg osztrák termelőkkel kötötték, akik nem vásárolhattak földet Magyarországon, de ilyen módon mégis birtokhoz juthattak. Emellett a spekulánsok elleni harcra is hivatkozott a kormány.

A törvény már meghozatalakor több sebből is vérzett. Az egyik, hogy nem csak a külföldi gazdákat, állítólagos spekulánsokat sújtja. Ha például elválik egy házaspár, és az apáé marad a haszonélvezeti jog, az anyánál pedig a föld, így a gyermek, gyermekek érdekei nem sérülnek, nem lehet eladni az örökségüket. A törvény miatt az apa elveszítette a haszonélvezeti jogot, hiszen nem egyenes ági rokonok - hívta fel a figyelmet Gőgös Zoltán, az MSZP elnökhelyettese, szakpolitikus. Ugyanez a történet, ha a gyermektelen nagynéni, nagybácsi földet vett az unokahúgnak, öccsnek, de a haszonélvezeti jogot megtartotta. Több ezer ilyen esetről lehet szó.

A luxemburgi szakértő szerint diszkriminatív a magyar földtörvény azért is, mert társaságok nem vehetnek földet, holott a termőfölddel magánszemély, akár egyenes ági rokon is spekulálhat. Jelenleg Magyarországon kívül minden tagállamban vásárolhatnak a cégek termőföldet, természetesen megfelelő jogszabályi keretek között.

Léteznek európai megoldások a spekuláció megfékezésére. Például a helyi közösségek kezébe kell adni azt a jogot, hogy dönthessenek, ki vehet földet a településen - jegyezte meg a Népszavának Gőgös Zoltán. Ilyen próbálkozása volt az Orbán kormánynak a helyi földbizottságok létrehozásával, de végül egy sem alakult meg. Helyettük a Fidesz országgyűlési képviselője vezette Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) fennhatósága alá került a földeladás felügyelete. Ennek talán az lehet az oka, hogy a helyi gazdákból is álló bizottságok nem mindig a "megfelelő" baráti vevőjelöltnek ítélték volna vételi jogot.

Óvakodjunk az olcsó alkatrésztől!

Bonta Miklós
Publikálás dátuma
2017.06.02. 07:15
A közúti baleseteknél nem vizsgálják, hogy a kocsit hol javították és milyen alkatrészeket használtak, annak ellenére, hogy a be
Illegális szoftvereket, hamis termékeket foglalt le a NAV autószerelő-műhelyekben és autóalkatrész-kereskedések ellenőrzése során. A hamisítók mintegy 67 millió forint kárt okoztak a jogtulajdonosoknak.

A járműipart is utolérte a hamisítás szelleme. Már arra is akadt példa nálunk, hogy az autódiagnosztikai eszköz sem volt valódi. Bejelentések alapján a NAV pénzügyőrei és a Járműipari Forgalmazók Szellemi Tulajdon-védelmi Szakmai Egyesülete (JAF) szakemberei autószerelő-műhelyekben és autóalkatrész-kereskedésekben használt járműipari szoftverek, valamint a gépjármű-alkatrészek, kiegészítők eredetiségét vizsgálták. A pénzügyőrök a legtöbb ellenőrzést Győr-Moson-Sopron megyében végezték, és megállapították hogy a jogtulajdonosokat (leegyszerűsítve, akiknek a szabadalmi védettségét nem vették figyelembe) mintegy 67 millió forintos vagyoni hátrány érte. Gyakorlatilag kivétel nélkül minden autómárkánál találtak szabálytalanságot.

A beépített alkatrészek 30 százaléka hamis
Magyarországon az autójavítási piac értéke éves szinten mintegy 1000 milliárd forint. Ebből az alkatrész-felhasználás mintegy 600-650 milliárd forint, a legális javítások értéke mintegy 420 milliárd forint. Szakértői becslések szerint a beépített alkatrészek mintegy 30 százaléka lehet hamis.

Lefoglaltak - a többi között -számítógépeket, hamis szoftvereket, illetve félezer olyan kiegészítőt, melyeken a márkajelzést a jogtulajdonosok engedélye nélkül használták. Leopold Róbert pénzügyőr őrnagy, az adóhatóság vám- és jövedéki szóvivője lapunknak elmondta, nem véletlenszerűen csapnak le a hamisítókra, előzetesen adatokat gyűjtenek, és a jogkövetőknél nem vizsgálódnak.

A hamis autóalkatrészek és illegális szoftverek nemcsak a jogtulajdonosoknak okoznak kárt, hanem a jogsértő módon gyártott alkatrészek - a szűrők, a kuplung- és a féktárcsák vagy a fényszórók - csökkentik a közlekedés biztonságát is. Még a legkisebb autók rendszereinek összehangolását, az információk továbbítását és értékelését is számítógépes vezérlőegységek tucatjai végzik.

Az az általános tapasztalat, hogy a közúti baleseteknél nem vizsgálják, hogy a kocsit hol javították és milyen alkatrészeket használtak hozzá, annak ellenére, hogy az Unióban egy 2010-es szabályozás szerint a beépített tartozékokért a szerviz felel. A műszaki hibából bekövetkezett balesetek aránya Magyarországon duplája az uniós átlagnak. AZ EU-ban ez az arány 5 százalék alatti.

- A hamisítványok ára töredéke az eredetinek - mondta a Népszavának Marótiné Konczur Györgyi, a JAF elnöke. Ilyenek az interneten is garmadával elérhetők, ezért is kedveltek. Éppen ezért nehéz felbecsülni, hogy mennyire elterjedtek. Gondot jelent az is, hogy az eredeti használati utasítás német és angol, de sok a félrefordítás.

Titok egy Mercedes-Benz S280 limuzin körül
Húsz éve vesztette életét tragikus autóbalesetben Diana hercegnő és szerelme, Dodi Al-Fayed. Bár a hercegnő haláláról már több tízezer cikk jelent meg, a párizsi aluljáróban, valószínűleg a paparazzók üldözése miatt bekövetkezett halál ma is tartogat meglepő részleteket.
Most az derült ki, hogy az az 1994-es évjáratú Mercedes S280-as típusú autó, amelyet a sofőrje vezetett a falnak, valójában két korábbi autóbaleset után roncsaiból újjáépített, így közúti közlekedésre gyakorlatilag alkalmatlan, guruló ko­por­só volt - írta a blikk.hu. Hatvan kilométeres sebesség felett már életveszélyes volt vele közlekedni világosban, egyenes útszakaszon is, nemhogy éjszaka, menekülés közben, 190-nel száguldva. Az autó gyakorlatilag totálkáros volt, a biztosító ki is fizette az árát, de a tulajdonos engedélyt kapott a helyreállítására. Ám attól egy roncs maradt – mondta az egyik francia televíziótársaságnak Pascal Rostain párizsi fotós, aki ezt a Ritz Szállóban dolgozó, az autók bérlésével foglalkozó ismerősétől hallotta.
Hogy végre megoldódik-e a két évtizedes rejtély, nem tudni, Rostain szerint a rendőrség sosem vizsgálta ezeket a nyilvánvaló tényeket.



Óvakodjunk az olcsó alkatrésztől!

Bonta Miklós
Publikálás dátuma
2017.06.02. 07:15
A közúti baleseteknél nem vizsgálják, hogy a kocsit hol javították és milyen alkatrészeket használtak, annak ellenére, hogy a be
Illegális szoftvereket, hamis termékeket foglalt le a NAV autószerelő-műhelyekben és autóalkatrész-kereskedések ellenőrzése során. A hamisítók mintegy 67 millió forint kárt okoztak a jogtulajdonosoknak.

A járműipart is utolérte a hamisítás szelleme. Már arra is akadt példa nálunk, hogy az autódiagnosztikai eszköz sem volt valódi. Bejelentések alapján a NAV pénzügyőrei és a Járműipari Forgalmazók Szellemi Tulajdon-védelmi Szakmai Egyesülete (JAF) szakemberei autószerelő-műhelyekben és autóalkatrész-kereskedésekben használt járműipari szoftverek, valamint a gépjármű-alkatrészek, kiegészítők eredetiségét vizsgálták. A pénzügyőrök a legtöbb ellenőrzést Győr-Moson-Sopron megyében végezték, és megállapították hogy a jogtulajdonosokat (leegyszerűsítve, akiknek a szabadalmi védettségét nem vették figyelembe) mintegy 67 millió forintos vagyoni hátrány érte. Gyakorlatilag kivétel nélkül minden autómárkánál találtak szabálytalanságot.

A beépített alkatrészek 30 százaléka hamis
Magyarországon az autójavítási piac értéke éves szinten mintegy 1000 milliárd forint. Ebből az alkatrész-felhasználás mintegy 600-650 milliárd forint, a legális javítások értéke mintegy 420 milliárd forint. Szakértői becslések szerint a beépített alkatrészek mintegy 30 százaléka lehet hamis.

Lefoglaltak - a többi között -számítógépeket, hamis szoftvereket, illetve félezer olyan kiegészítőt, melyeken a márkajelzést a jogtulajdonosok engedélye nélkül használták. Leopold Róbert pénzügyőr őrnagy, az adóhatóság vám- és jövedéki szóvivője lapunknak elmondta, nem véletlenszerűen csapnak le a hamisítókra, előzetesen adatokat gyűjtenek, és a jogkövetőknél nem vizsgálódnak.

A hamis autóalkatrészek és illegális szoftverek nemcsak a jogtulajdonosoknak okoznak kárt, hanem a jogsértő módon gyártott alkatrészek - a szűrők, a kuplung- és a féktárcsák vagy a fényszórók - csökkentik a közlekedés biztonságát is. Még a legkisebb autók rendszereinek összehangolását, az információk továbbítását és értékelését is számítógépes vezérlőegységek tucatjai végzik.

Az az általános tapasztalat, hogy a közúti baleseteknél nem vizsgálják, hogy a kocsit hol javították és milyen alkatrészeket használtak hozzá, annak ellenére, hogy az Unióban egy 2010-es szabályozás szerint a beépített tartozékokért a szerviz felel. A műszaki hibából bekövetkezett balesetek aránya Magyarországon duplája az uniós átlagnak. AZ EU-ban ez az arány 5 százalék alatti.

- A hamisítványok ára töredéke az eredetinek - mondta a Népszavának Marótiné Konczur Györgyi, a JAF elnöke. Ilyenek az interneten is garmadával elérhetők, ezért is kedveltek. Éppen ezért nehéz felbecsülni, hogy mennyire elterjedtek. Gondot jelent az is, hogy az eredeti használati utasítás német és angol, de sok a félrefordítás.

Titok egy Mercedes-Benz S280 limuzin körül
Húsz éve vesztette életét tragikus autóbalesetben Diana hercegnő és szerelme, Dodi Al-Fayed. Bár a hercegnő haláláról már több tízezer cikk jelent meg, a párizsi aluljáróban, valószínűleg a paparazzók üldözése miatt bekövetkezett halál ma is tartogat meglepő részleteket.
Most az derült ki, hogy az az 1994-es évjáratú Mercedes S280-as típusú autó, amelyet a sofőrje vezetett a falnak, valójában két korábbi autóbaleset után roncsaiból újjáépített, így közúti közlekedésre gyakorlatilag alkalmatlan, guruló ko­por­só volt - írta a blikk.hu. Hatvan kilométeres sebesség felett már életveszélyes volt vele közlekedni világosban, egyenes útszakaszon is, nemhogy éjszaka, menekülés közben, 190-nel száguldva. Az autó gyakorlatilag totálkáros volt, a biztosító ki is fizette az árát, de a tulajdonos engedélyt kapott a helyreállítására. Ám attól egy roncs maradt – mondta az egyik francia televíziótársaságnak Pascal Rostain párizsi fotós, aki ezt a Ritz Szállóban dolgozó, az autók bérlésével foglalkozó ismerősétől hallotta.
Hogy végre megoldódik-e a két évtizedes rejtély, nem tudni, Rostain szerint a rendőrség sosem vizsgálta ezeket a nyilvánvaló tényeket.