Háborús bűnösök a kormányban

Bár a koszovói választást 40 százalékos eredménnyel nyerte a Koszovói Felszabadítási Hadsereg (UCK) egykori szereplőiből álló koalíció, az ellenzéki baloldali radikális Önrendelkezés (Vetevendosje) váratlanul 30 százalékot kapott, ezzel megduplázta korábbi parlamenti támogatását.

A háborús bűnökkel vádolt Ramush Haradinaj ezzel 12 év után lehet újra a kilenc éve önállóságát elnyert köztársaság miniszterelnöke. A politikust csak néhány hete mentette fel egy francia bíróság a háborús bűnök vádja alól, s térhetett vissza szülőhazájába. Az idő előtti voksolás kiírására amiatt volt szükség, mert egy bizalmi szavazást követően szétesett a Koszovói Demokrata Párt (PDK) és a Koszovói Demokratikus Liga (LDK) koalíciója. A 120 parlamenti helyért 19 párt, öt koalíció és két polgári kezdeményezés indult.

A Haradinaj által vezetett Szövetség Koszovó Jövőjéért (AAK) irányította koalíció győzelme után kétséges, folytatódik-e a Szerbiával folytatott párbeszéd folyamata. Haradinaj ugyanis a kampányban többször is megkérdőjelezte Belgrád európai uniós törekvéseit, s határozottan elutasította, hogy a koszovói szerb közösség kiterjedtebb jogköröket kapjon. Hevesen ellenezte a Montenegróval megkötött határmegállapodást is, amely szerinte hátrányos a köztársaság számára. Haradinaj 2004-2005 között volt hazája kormányfője. Kétszer is vádat emelt vele szemben a hágai Nemzetközi Törvényszék (ICTY), miniszterelnöki tisztségét is emiatt kellett feladnia, de kétszer is felmentették. Belgrád viszont továbbra is úgy véli, háborús bűnös.

Haradinaj koalíciójának győzelme a koldusszegény, külföldi támogatásra utalt állam radikalizálódását vetíti előre. Koszovó aligha jár jól az új kormánnyal. Haradinaj politikájának köszönhető például az, hogy az Európai Unió nem vezetett be vízummentességet Pristinában. Koalíciós partnerei, a Koszovói Demokrata Párt (PDK) és a demokratikus ligából kilépett Nisma vezető politikusai is fontos pozíciókra számíthat az új kabinetben. A PDK-t irányító Kadri Veseli sokáig a SHIK titkosszolgálat élén állt. A Nisma pártot pedig az a Fatmir Limaj vezeti, aki egykor az UCK parancsnoka volt. Első ízben fordult elő, hogy az UCK utódpártjai összefogtak egy választáson.

A koalíció nem titkolt célja, hogy befolyásolja azt a háborús bűnöket vizsgáló különleges koszovói bíróságot, amely az Egyesült Államok és az Európai Unió nyomására jött létre, s az első ítéleteit idén ősszel hozhatja meg. Jellemző, hogy a voksoláson győztes koalíció mindhárom pártvezetőjét vád alá helyezhetik. Legalábbis elvileg. Limaj a kampányban nyíltan kijelentette: hiba volt, hogy a parlament megszavazta a bíróság felállítását. Őt többször is megvádolták háborús bűnök miatt, de Haradinajhoz hasonlóan rendre felmentették.

Mindenképpen csalódás a másik koalíció, a Koszovói Demokratikus Liga, az Új Koszovói Szövetség (AKR) és az Alternatíva által alkotott szövetség harmadik helye. E tömörülések együttesen 27 százalékot szereztek. A koalíció élén az eddigi pénzügyminiszter, Avdullah Hoti állt. Az Albin Kurti által irányított nacionalista Önrendelkezés viszont nagy sikerként könyvelheti el 30 százalékát. A tömörülésre elsősorban a fiatalok voksoltak. Kurti kétkedését fejezte ki annak kapcsán, hogy a rendkívüli bíróság valaha is hoz egyetlen ítéletet.

Hashim Thaci koszovói elnök (szintén egykori UCK-vezető) reményét fejezte ki, hogy Európa-párti kormány alakul hazájában. Haradinaj első megnyilatkozásában meggyőző fölényről tett említést.

Szerző

"Nem erre szerződtünk" - a Microsoft dolgozói petícióban kérik, ne kelljen fegyvert fejleszteniük

Publikálás dátuma
2019.02.23 19:18
Illusztráció
Fotó: DPA/AFP/ Gambarini Mauricio
A Microsoftnak péntekig 94 munkatársa írta alá a petíciót, melyben arra kérik a céget: álljon el egy az amerikai hadsereggel kötött 480 millió dolláros szerződéstől, és mindenfajta hadiipari fejlesztéstől - írja a Reuters.
Tavaly novemberben nyert tendert a cég, ekkor azt vállalta el, hogy legalább 2500 működő "kiterjesztett valóság headsetet" szállít le a katonáknak. Ezeket csatatéren és kiképzésen egyaránt használnák, növelve így a katonák "halálosságát, mobilitását és szituációs éberségét".
"Nem fegyverek fejlesztésére szerződtünk, és követeljük a beleszólást abba, hogy hogyan használják fel a munkánkat"
- olvasható a dolgozók tiltakozásul megfogalmazott, a Twitteren közzétett levelében. Azt kérik a vállalattól, hogy dolgozzon ki egy nyilvános irányelvet arra nézve, hogy hol lehet alkalmazni a technológiáját.
A Microsoft közleményben úgy kommentálta a kezdeményezést: mindig örül, ha visszajelzést kap munkatársaitól. Emellett viszont elkötelezett a hadsereg segítésében. Az amerikai hadsereg egyáltalán nem reagált a hírre.

A pilóták hibájából ütközhetett hegynek a tavaly lezuhant iráni utasszállító

Publikálás dátuma
2019.02.23 18:26
Illusztráció
Fotó: AFP/ MARWAN NAAMANI
Hibázott továbbá a meteorológiai szolgálat, a légitársaság, de még a repülőgép gyártója is.
Az előzetes jelentés alapján főként a pilóták által elkövetett hibák vezettek az Iran Aseman légitársaság ATR 72-es repülőgépének tavaly téli katasztrófához - írja az airportal.hu. Az Iran Aseman gépének becsapódását a 60 utas és 6 fős személyzet közül senki sem élte túl.
Az első hibát a célállomáshoz közeledve, a süllyedés megkezdésekor követték el: túl mélyre ereszkedtek.
Már a repülőtér megközelítését sem lett volna szabad megkezdeniük, mivel az időjárási viszonyok rosszabbak voltak az engedélyezett üzemelési minimumoknál.
A repülőgép eközben felhőbe került, ahol jegesedés jelentkezett, ám a jégtelenítő berendezéseket mindössze néhány percig üzemeltették. Ehelyett igyekeztek kirepülni a felhőből, ezért még alacsonyabbra süllyedtek. A hegyek feletti légmozgás pedig már túl soknak bizonyult.
A dokumentum több kritikát is megfogalmaz a meteorológiai szolgálat működéséről és a légitársaság képzési gyakorlatáról is. A meteorológiai szolgálat nem adott ki figyelmeztetést a hegyek felett várható hullámjelenségről. A légitársaság kiképzési anyaga pedig nem tette lehetővé a kialakult időjárási helyzet felismerését. A repülőgépet gyártó ATR által kiadott kézikönyvben – amelytől a légitársaság által kidolgozott eljárás ráadásul el is tért – szintén nem volt egyértelmű, hogy a kialakult vészhelyzet hogyan hárítható el.
Frissítve: 2019.02.23 18:27