Kapolcska először

Publikálás dátuma
2017.06.22 07:50
REJTELMEK - A kamarazenei szekció programjában egyebek mellett az improvizáció rejtelmeibe is pillanthatnak a 9–15 év közötti g
Fotó: /
Márta István, a Művészetek Völgye „atyja”, aki az utóbbi időben a Völgy programjainak szervezésében aktívan már nem vesz részt, újabb kezdeményezéssel állt elő. A nagy nyári fesztiváltól eltérő időpontban - június 17-től június 25-ig - hatnapos tehetség kutató-és fejlesztő tábort és hozzá kapcsolódóan három napos mini fesztivált alapított és indított 9-től 15 éves gyerekeknek, ahová a gyerekket szerető szülőket és a szülőket szerető gyerekeket várják Kapolcska Program címmel.

Ezt a kulturális és oktatási „startupot” jómagam találtam ki nem kis részben a tizenegy éves Janka unokámmal való konzultációt követően – meséli Márta István. – Janka tanul zenélni, hárfázik, balettozik, a kultúra környékén mozog. Arra gondoltam, hogy ha nem csak az unokát próbálom Kapolcsra szoktatni, hanem vele együtt sok gyereket.

A múlt héten kezdődött tábor lényege, hogy több szekció közös produktumot hozhat létre. A szekciók között találunk kamarazenét, ehhez kapcsolódóan Szirtes Edina Mókus hegedűművész az improvizáció rejtelmeibe avatja be a táborlakókat. A színházi szekciót Végh Ildikó, a Katona József Színház dramaturgja vezeti. A Hagyományok Háza munkatársai negyvenfős csoportnak tanítanak majd néptáncot, népzenét és népi énekeket. A Hello Wood tagjai pedig építészet, design és fotó tárgykörben foglalkoznak a gyerekekkel. Kapolcson összesen tizennyolc iskolás korú gyerek él. Őket is mindenképp szerették volna bevonni, számukra hozták létre az általános kézműves szekciót, melyet Bordács Andrea, a Levendula Játszóház és Alkotóműhely vezetője és Szurdi Éva keramikus felügyel. Talán kakukktojásnak számít a média szekció, ennek keretében a Szent László Gimnázium médiatagozatának a diákjai rögzítik a tábor és a fesztivál mindennapjait és publikálják különböző felületeken.

Unokájával tartott "konzultáció" során pattant ki a fejéből a tábor ötlete

A különböző szekció résztvevői igény szerint együtt is dolgozhatnak, tehát a színházasok „rátalálhatnak” a zenészekre, vagy a kézművesekre is, közös produkciót is létrehozhatnak. Este pedig a kapolcsi Molnárház-Falumalom jelenti a közös agorát, ahol mindenféle együttes program zajlik majd. Ezt a sávot kinyitják a külső érdeklődők előtt is. Márta István szerint a tábor legfőbb törekvése, hogy néhány napra kiszakítsák a virtualitásból a gyerekeket, megmutatva az izgalmakkal teli valós világot, nem beszélve Kapolcs egyedi természeti értékeiről. A tábor és a fesztivál legfőképp kormányzati forrásból valósul meg, de számítanak más szponzorokra is.

Minifesztivál

A szervezők „piknikus” zöldfesztivált szeretnének. A piknik hangulatra utalva - nem szokványos közreműködést vállal - Szirtes Edina Mókus (mint „hangkertész”), a Muzsikás Együttes, a Kolibri Színház, a győri Karzat Színház, a Levendula Színház. Az Amadinda Ütősegyüttes kirándulással egybekötött hangszerbemutatót tart. A Nemzeti Színház a helyszínre adaptált János vitézzel érkezik a Gástya Amfiteátrumba, Érdi Tamás és a tábor alatt alakuló Kapolcska Fúvósegyüttes pedig „csillagos ég” együttlétre hívja a közönséget. Belépő nem lesz, de akik szeretnének hozzájárulni a rendezvény költségeihez és jövőjéhez, vásárolhatnak „közösségi támogatójegyet”.



Szerző
Témák
Kapolcska
2017.06.22 07:50

Meghalt William Goldman Oscar-díjas forgatókönyvíró

Publikálás dátuma
2018.11.16 18:11

Fotó: /
Elhunyt 87 évesen William Goldman, a Butch Cassidy és a Sundance kölyök Oscar-díjas forgatókönyvírója - számolt be róla a The Hollywood Reporter.
Az író manhattani lakásában halt meg pénteken. Lánya, Jenny Goldman elmondta, hogy apja, aki vastagbélrákban szenvedett, tüdőgyulladás okozta komplikációk miatt hunyt el. Goldman a Paul Newmannel és Robert Redforddal forgatott, klasszikussá vált western mellett Az elnök emberei című film forgatókönyvéért is elnyerte az amerikai filmakadémia díját. Saját regényeiből ő írta a Maraton életre-halálra (1976), A mágus (1978) és A herceg menyasszonya (1987) című filmek forgatókönyvét is. Legismertebb munkái közé tartozik még A stepfordi feleségek (1975), A híd túl messze van (1977), a Chaplin (1992), a Maverick (1994) vagy az Államérdek (1997) is.
"Csak arról tudsz írni, ami számít neked. Ha mondjuk nem szereted a különleges effektusokat, ne próbálkozz ilyesmivel, mert bukás lesz" - vallotta. Goldman több nem fikciós könyvet is írt. 1982-ben megjelent Adventures in the Screen Trade című memoárjában szereplő híres mondása, amely szerint "senki sem tud semmit" a filmbizniszről, szállóigévé vált a filmiparban. 1990-ben kiadott, Hype and Glory című kritikus hangú könyvében a cannes-i filmfesztivál zsűrijében és a Miss America szépségverseny zsűrijében szerzett tapasztalatait osztotta meg. 2000-ben publikált, Mit is hazudtam? című kötetében pedig a showbiznisz őszinte kritikáját fogalmazta meg. Goldman elismert szkriptdoktor is volt, akit számos alakalommal kértek fel forgatókönyvek megmentésére. Pályafutását a Nobody Knows Anything (Except William Goldman), a Senki sem tud semmit (kivéve William Goldman) című dokumentumfilm örökítette meg.
Szerző
Témák
elhunyt
2018.11.16 18:11
Frissítve: 2018.11.16 18:13

Három nő dönt tabukat pikáns helyszínen

Publikálás dátuma
2018.11.16 10:42

Fotó: /
Olyat tett a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre termében három színésznő, amit a szexuális zaklatási botrány kitörése óta nálunk senki. Arra vállalkoztak, hogy egy színházi estet állítanak össze ebben a témában elsősorban kortárs szerzők már létező szövegeiből.
Az előadás helyszínválasztása is pikáns, hiszen a szexuális zaklatás nevesített hazai színházi főszereplői közül az egyik épp a Nagymező utcai teátrumhoz kötődött. A Kortalan / Kortárs sorozat keretében színre vitt Alá/Fölé című ”szépirodalmi performansz fő erénye, hogy elhallgatás helyett felszínen tartja a témát, a zaklatás, a #metoo, a hatalmi visszaélés problematikáját. A Kortalan / Kortárs szintén egy színházi sorozat, amelyet a Mozsár Műhely fogadott be, jelenségeket dolgoznak fel a színház eszközeivel és ez költözött át egy alkalomra a szomszédba, a Kálmán Imre Teátrumba. A volt mulató tere abszolút alkalmasnak bizonyult, lehetett vetíteni, a tabukat döntő szövegektől pedig nem pironkodtak a valószínűleg sokat látott falak. Az estet - mint a sorozatot is - három színésznő állította össze, ők rendezték saját magukat, sőt a dramaturgok is ők voltak: Fodor Annamária, Herczeg Adrienn és Bodor Gyöngyi. Az előadásban kilenc szöveg hangzott el mások mellett Kormos Anett-től, Kiss Judit Ágnestől, Szabó T. Annától és Karafiáth Orsolyától. Csupa női szerző. Csupa a maga nemében bátor mondandó, markánsan női nézőponttal. De megjelent a másik oldal is, és stílusosan a hölgyeken a bajusz. A szövegekből átjött a kiszolgáltatottság, a határ átlépések, a kettős mérce keserűsége. Különösen Karafiáth Orsolya és Kiss Judit Ágnes szarkasztikus hangneme maradt meg a nézőben. Utóbbi szerzőnek a Ballada a kettős erkölcsről című remekét Fodor Annamária mondta el, az alkotás lényege, hogy az általános közvélekedés szerint „a férfi vágyik testi szerelemre, a nőnek meg csak baszhatnékja van.” Az előadás végén egy videobejátszásban olasz kisfiúk találkoznak egy lánnyal, kedveskednek, grimaszolnak neki, majd arra az instrukcióra, hogy adjanak neki egy pofont, mindannyian nemet mondanak. És elhangzik: „A gyerekek világában a nőket nem ütik.” Bár csak ilyen egyszerű lenne ez az egész a felnőttek világában is! Persze azt hiszem, már a gyerekeknél sem az.

Van még mit tenni

Az est második részében a #metoo témájáról beszélgetett az előadás alkotóival és Kovács Bálint újságíróval, aki könyvet is publikált a zaklatásról Szily Nóra. A hiányról beszéltek elsősorban, arról, hogy a botrány kirobbantása óta nem sok minden történt, de áttörés semmiképp. Kovács Bálint szerint elsősorban a fejekben kellene rendet tenni. Több internetes fórumon, például a Független Előadóművészeti-Szövetség által fenntartott minekmentoda.hu felületén is segítséget lehet kérni, illetve ki lehet beszélni a traumát. 

Témák
Metoo
2018.11.16 10:42
Frissítve: 2018.11.16 10:42