F1 - Kisvárdáról az autósport csúcsára

Publikálás dátuma
2017.08.02. 07:55
Fotó: Tóth Gergő
Jánvári Zsolt egyetlen magyarként ebben az idényben már a Williams-istálló főállású elektronikai technikusa, a sorozat sztárjaival együtt járja a világot.
Forrás: Facebook

Forrás: Facebook

A Kisvárdáról indult 36 éves magyar tavaly csatlakozott a sportág egyik sikercsapatához, 2017-ben pedig Felipe Massa versenystábjának a tagja, az elektromos rendszereken dolgozik.

- A Magyar Nagydíjra már másodszor jött haza a munkája miatt. Ezúttal más élmény volt?

- Ugyanannyira jó és egyben felkavaró volt, mint egy éve. Ezt az élményt nem lehet elmondani. Minden futam előtt izgatott vagyok, ám igazság szerint a szezonrajt óta vártam, hogy hazajöhessek.

- Hamar fel kellett vennie a ritmust, hiszen viszonylag hirtelen előléptették.

- Tavaly márciusban kezdtem a Williamsnél, de két hónap múlva egy megsérült kolléga helyére kerültem át a támogató csapattól a versenycsapatba. Emlékszem, egyszer csak szóltak, hogy három versenyem van, aztán átveszem az elődöm helyét... Kemény két hónap volt: nappal dolgoztam, éjjel tanultam, de megcsináltam, éppen a hazai versenyen bízták rám először egyedül a feladatot. Még ma is meghatódom, ha arra gondolok, amikor a Hungaroringen felcsendült a Himnusz.

- Konkrétan mi a feladata, min dolgozik?

- Mindenen, ami elektromos. Nemcsak magán az autón dolgozunk, hanem bármin, ami 220 volt alatt van. Legtöbbször két részre osztódik a csapat. Az első különítmény kedden 13 óra körül érkezik a pályára, elkezdjük felépíteni a garázst, ami akkor egy üres terem. Hogy mást ne mondjak, be kell húzgálni több kilométernyi kábelt, hogy működjön a kommunikáció, a számítógépes infrastruktúra. Az összes ilyen berendezés prototípus: nem megvesszük, hanem mi magunk gyártjuk le őket, rengeteg munka van velük. Plusz az autók minden elektromos alkatrésze kézzel készül.

- Néhány hét alatt rengeteg új ismeretet kellett elsajátítania…

- No, igen. Például az autó rendszerének összetételét és programozását, azt, hogy milyen szoftvereket használunk… Ezeket a Forma–1-en kívül máshol nem használják, így nem véletlen, hogy az F1-be először a támogató csapaton át vezet az út, ahol például a veterán-autókat üzemeltetik.

- Gyakorlatilag újratanulta a szakmáját?

- Nem sok köze van az autóvillamosság-szereléshez annak, amit most csinálok. Az alapjai ugyanazok, de az F1-ben prototípusokkal dolgozunk, itt mindent a semmiből kell kitalálni és összerakni. Nekem ez tetszik.

- „Pörgősebb” volt a hungaroringi hétvégéjük, mert Massa betegség miatt nem tudta vállalni az indulást?

- Volt pluszmunkánk, mert az autó eléggé az adott versenyző köré van építve, de megoldottuk.

- Milyen a kapcsolatuk a pilótákkal?

- Amikor a versenyzők megérkeznek az adott helyszínre, mindig körbejárnak, mindenkinek köszönnek. Családias a hangulat. Ők is látják, hogy kemény munka folyik a garázsban, s ezt elismerik.

- Mióta csapattag, hárman vezettek a Williamsnél. Melyikük a legközvetlenebb?

- Több pilótával dolgoztam már más szakágakban is, de Valtteri Bottas mind közül a kedvencem. Nekem éppen a visszafogottsága tetszik.

- Érzékelnek bármit a versenyhétvégéket övező felhajtásból?

- Legtöbbször csak akkor, amikor a csapat vendégeit látjuk, amint bejárják a boxutcát… A mi F1-ünk teljesen más világ, mint amit az emberek látnak. Be van osztva az időnk, hogy éppen mikor ki mit csinál.

- Az állandó utazások és a rengeteg munka miatt a sportágra sok mindent lehet mondani, csak azt nem, hogy családbarát. Jut ideje a magánéletére?

- Szeretnék párkapcsolatot, de nagyon nehéz olyat találni, aki ezt az életformát elviseli, vagy akit nem a munkám érdekel. A videotelefonáló édesapák látványa egyébként rendszeres a garázsban, ám érthető is, hiszen a csapattagok rengeteget vannak távol az otthonuktól.

- Kikapcsolódásra jut idő egy-egy versenyhétvégén?

- Szombat este néha ki szoktunk kicsit mozdulni, mert olyankor relatíve korán végzünk. El szoktunk menni, de csak 22-23 óráig, hiszen a másnapi verseny miatt már reggel a pályán kell lennünk.

- Noha még nem jutott el mindenhova, egy éve rendszeresen utazik. Van kedvenc helyszíne?

- Két kedvenc futamom van. Az első természetesen a magyar, mert azt sajátomnak tekintem, a másik pedig a belga verseny Spa-ban. Japánt és Szingapúrt is nagyon élveztem, mert utóbbi volt az egyetlen olyan helyszín, ahol nem állunk át a helyi időre. Úgy jön ki a verseny, mintha az angol munkaidőnk szerint dolgoznánk.

- Ennyi évközi utazás után gondolom, nem szívesen mozdul ki, ha hazamegy Kisvárdára.

- Amikor legutóbb itthon voltam, 1100 kilométert vezettem néhány nap alatt. Aktívan fogom tölteni most is a szabadidőmet, két hétig Magyarországon maradok. Sok barátom van, akikkel csak itthon tudok találkozni.

- Meddig szeretne a Forma–1-ben maradni?

- Mindenképpen szeretném, ha a versenyzés később is az életem része maradna, ám az ilyen szintű munkát nem hiszem, hogy nagyon sokáig lehet csinálni. Ha akadna egy olyan barátnő, akivel minden klappol, akkor szerintem maximum négy év, aztán itthon folytatom.

- Addig szeretné kipróbálni magát más, esetleg bajnoki címre is esélyes csapatnál is?

- A célom mindenképpen egy világbajnokság megnyerése, bár a jövőmmel kapcsolatban most még kicsit minden képlékeny. Eddig az volt terv, hogy bekerüljek az F1-be, most, hogy ezt elértem, úgy érzem minden kerek. Ebben az évben már élvezem a versenyzést, mondhatni felvettem a ritmust, összeálltak a dolgaim.

- Kijelenthető, hogy célba ért, elérte azt, amit kitűzött maga elé?

- Ó, ha célokról beszélünk, van itt még sok minden. Fogalmazzunk úgy, hogy ez az etap megvan, beértünk, de holnap már a következő verseny jön. Vannak álmaim a Forma–1-en túl is, egyszer például nagyon szeretnék az űrkutatásban dolgozni. De érdekel a katonai repülés is… A távoli jövőben ezen a területen is el tudnám képzelni magam.

Névjegy
Jánvári Zsolt Kisvárdán nőtt fel, 1997-ben végzett autóvillamossági-szerelőként egy nyíregyházi szakközépiskolában. Eztán leginkább a családi vállalkozásban dolgozott, majd a fővárosba költözött: ott került kapcsolatba a terepralival. Ekkor jutott arra az elhatározásra, hogy az általa korábban nem különösebben követett Forma–1-et célozza meg: Angliába költözött, ahol szorgalmának és kitartásának köszönhetően több állásinterjú után végül a Williams-istálló támogató csapatához nyert felvételt 2016 márciusában. A történet egy szerencsétlen véletlennek köszönhetően vált álomból valósággá; Zsolt ettől az idénytől kezdve a brit csapat főállású tagja.

Szerző

Zárt kapus lesz az újpesti rangadó

Publikálás dátuma
2017.08.02. 07:53
Fotó: Tóth Gergő

Az Újpest FC-nek mégis a Vasas elleni, vasárnap 18 órakor kezdődő mérkőzése lesz zárt kapus a labdarúgó OTP Bank Ligában.

A magyar szövetség (MLSZ) fegyelmi bizottsága levélben tájékoztatta az Újpestet a Ferencváros elleni hazai mérkőzéssel kapcsolatos határozat jogerőre emelkedéséről - olvasható az újpesti klub honlapján.

A büntetést azért szabták ki, mert megsértették a mérkőzésrendezéssel kapcsolatos szabályzati előírásokat, az újpesti szurkolók pedig jelentős mennyiségű pirotechnikai eszközt használtak, több alkalommal is "huhogtak" az ellenfél színes bőrű játékosának labdaérintésénél, valamint szidalmazták az ellenfelet.

A múlt keddi döntés értelmében az Újpestnek a soron következő hazai találkozóját nézők nélkül kell megrendeznie - a 600 ezer forintos pénzbüntetés befizetése mellett -, és mivel a klub nem fellebbezett, a határozat érvénybe lépett.

Szerző

Csillagászati vételárak

Publikálás dátuma
2017.08.02. 07:51
Fotók: AFP
Ezen a nyáron a Romelu Lukakuért kicsengetett 85 millió euró a legnagyobb összeg, ám ez aligha marad így szeptemberig.

Noha az átigazolási piac még csaknem egy hónapig dübörög, jó néhány játékos már új együttesre lelt. A tendencia pedig azt mutatja, hogy egyre elképesztőbb összegért cserélnek gazdát a futballisták. Az átigazolásoknál kiindulópontnak számító Transfermarkt nevű oldal adatai szerint múlt nyáron összesen 565.6 millió euróba került a 10 legdrágább játékos. Idén 531.4 milliónál jár ez a szám, ám elképzelhetetlennek tűnik, hogy ez az összeg ne nőjön tovább.

Romelu Lukaku

Romelu Lukaku

Már csak azért is, mert a Barcelona szupersztárja, Neymar a Paris Saint-Germainhez szerződhet. A brazil klasszis kivásárlási ára 222 millió euró, ám mindez nem tántorítja el a francia együttest. A PSG-hez hasonlóan a katari olajmágnás Nasszer al-Kelaifi tulajdonában lévő beIN Sports Twitter-csatornája „Neymart döntött, elhagyja az FC Barcelonát” – szalagcímmel tette közzé bejegyzését. A francia L’Équipe is biztosra veszi a váltást, s a hírek szerint jövő hétfőn kerülhet sor a 25 éves támadó bemutatására. A katalánok eközben Neymar pótlásán dolgoznak, s kitartóan ostromolják Philippe Coutinhót. A Liverpool menedzsere, Jürgen Klopp ugyanakkor hallani sem akar egyik legjobb játékosa távozásáról. A Barcelona már tett egy 75 millió eurós ajánlatot, ám nem járt sikerrel.

Élen jár a költekezésben a Manchester City, amely már több mint 200 milliót tapsolt el új játékosokra. A bal hátvéd Benjamin Mendyért és a középpályás Bernardo Silváért 107.5 milliót csengetett ki a Monacónak, további 51 millióba került a Tottenhamtől érkező Kyle Walker, 40 millióba a Benfica kapusa Ederson, s harmincba a Real Madrid brazil bekkje, Danilo.

Ami a királyi gárdát illeti, 65 millóért túladott Álvaro Moratán (Chelsea), James Rodriguezt pedig kölcsönbe engedte el a Bayern Münchenhez. A csapat két portugálja is tovább állt, Pepe ingyen távozott a Besiktashoz, míg Fábio Coentrao a Sportinghoz került egy esztendőre, így a luzitánok közül Cristiano Ronaldo maradt egyedüliként. A nyár elején úgy tűnt, hogy a négyszeres aranylabdás is búcsút int Madridnak, ám azóta adócsalási ügye, mintsem a távozásáról szóló cikkek töltik meg az újságok hasábjait. Érkező oldalon eddig mindössze két fiatal található: Theo Hernández és Dani Cabellos, akik a távolabbi jövőben vállalhatnak kulcsszerepet. Ugyanakkor a nagy dobás még várat magára. Florentino Pérez a hírek szerint kész 160 milliót kifizetni a Monacónak a mindössze 18 éves Kylian Mbappéért.

Olaszországban az AC Milan megszakítaná a Juventus hosszú évek óta tartó dominanciáját, a klub új tulajdonosai elképesztő pénzszórásba kezdtek. A legnagyobb fogásnak Leonardo Bonucci tűnik, aki 42 millióért érkezett Torinóból, de André Silva (Porto), Andrea Conti (Atalanta), Hakan Calhanoglu (Leverkusen), Ricardo Rodriguez (Wolsfburg), Mateo Musacchio (Villarreal), Lucas Bigla (Lazio) és Franck Kessié (Atalanta) megszerzésének is örülnek a csapat szurkolói.

Ami a piac egészét illeti: sokakat meglepett, amikor a West Ham bejelentette, hogy 22 millió euróért szerződtette a Stoke-tól a 28 esztendős Marco Arnautovicot. Az osztrák szélső nem rendelkezik kiugró statisztikával, így úgy tűnik, manapság középszerű játékosok is ekkora összegért váltanak majd klubot.

Ahogy ma már a kenyér ára sem 3.60, úgy a játékosok értéke is egyre csak emelkedik. Ezt a változást hivatott vizsgálni a brit szakíró, Paul Tomkins által kidolgozott Transfer Price Index. Módszere arra törekszik, hogy megállapítsa, mekkora volt az infláció a futballpiacon egy meghatározott időszakban. Példaként említi Andrij Sevcsenkót, akiért a Chelsea 2006-ban 30 millió fontot fizetett, ez az összeg napjainkban 137 milliónak felelne meg. A Fernando Torresért 2011-ben kipengetett 50 milliós vételár mai körülmények között 119 milliós beruházás lenne, Wayne Rooney 2004-es átigazolási díja pedig mostani árakon számolva cirka 136 milliós kiadást jelentene a Manchester Unitednek. Eszerint a klubok nem is nyújtózkodnak annyira messzire, noha az avatatlan szemnek úgy tűnik.

Szerző