Bátonyterenye;négysávos út;

2017-08-09 07:07:00

Kisterenye, ahol a túloldalra születni kell

Sok településen könyörögnek új útért, ám Bátonyterenyén épp ezért átkozódnak: a négysávos kettészeli majd a várost. S hogy miért nem inkább elkerülő épül? Például azért, mert az a helyi potentátok vadászterületét érintené.

Csendes nyári nap. Posztolunk a 21-es főút mellett egy autóban Bátonyterenye kisterenyei városrészénél, útitársunk a helyi lokálpatrióta egyesület egyik aktivistája. Pár perce állunk csak itt, de már tucatnyi kamion haladt el az orrunk előtt, s ennyi idő alatt az a babakocsis kismama sem tudott átkelni a túloldalra, aki vélhetően a szemközti városrészben lévő orvosi rendelőbe vagy boltba igyekezett.

Amit most látunk, hamarosan még nagyobb káoszba torkollik – kongatják a vészharangot a helyi városvédők. Először 2008-ben vetődött fel komolyabban az M3-as autópályát Salgótarjánnal összekötő 21-es főút „négysávosítása”, ám az ötlet ellen már akkor is tiltakoztak a városlakók. Azzal érveltek, hogy a zaj és a por csak növekedni fog, ha az eddigi egy nyompár helyett kétszer két sávon dübörögnek majd az autók. A helyiektől úgy tudjuk, több javaslatot is megfogalmaztak, merre lehetne elkerülő utat építeni a kisterenyei városrészt kettészelő jelenlegi főút helyett. Az egyik ötletük az volt, hogy a már meglévő, amúgy is egyfajta határvonalat képező vasúti sínpár mellé helyezzék el az új műutat, kikerülve ezzel a lakóövezeteket. A másik északabbra vitte volna el a forgalmat, igaz, a nyomvonal egy olyan vadászterületen vezetett volna át, amelyet jelenleg is használ a város több potentátja, önkormányzati vezetője. Olyan vehemensen védték a vadászterületüket, mintha bizony Natura 2000-es vagy nemzeti parki sávot védtek volna, miközben ilyen védettséget nem élvez az a rész.

– Bezzeg az emberek egészsége már nem ilyen fontos, pedig ha itt négy sáv lesz, sokkal több port és benzingőzt nyelünk majd, mint korábban – mondja egy nyugdíjas férfi. Szavai szerint az történik majd velük is, mint az ominózus viccben az autópályán áthaladni akaró csigával: a túloldalra születni kell, mert az átjutás körülményessé válik.

Köves Tibor, a Bátonyterenyei Lokálpatrióták Társasága elnöke az utóbbi néhány évben több levélben is megfogalmazta aggályaikat, de sem a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól, sem a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt.-től nem kapott megnyugtató válaszokat. Leginkább azzal érveltek a hivatalok, hogy az út előzetesen megkapott minden építési és hatósági engedélyt. Pedig a társaság arra is felhívta a figyelmet, hogy az épülő négy körforgalom lassítja majd a járműveket, így a most nagyjából egyenletes tempóban haladó kamionok több helyen is változtatják majd a sebességüket, ami újabb baleseti forrást teremt. Három kilométeres szakaszra pedig mindössze három helyen épülne ki gyalogos átjáró: a lokálpatrióták szerint szinte bizonyos, hogy az itt lakók nem gyalogolnak majd egy kilométert, ha boltba akarnak menni, hanem a korlátokon átmászva próbálnak majd rövidebb utat keresni.

Letovai Zoltán Bátonyterenye alpolgármestere a felvetésekre úgy reagált a legutóbbi önkormányzati ülések egyikén, hogy nem kellene már tovább „verni a palávert”, legjobb, ha elfogadják a jelenlegi helyzetet. Ígérete szerint majd zöld növényekkel, biztonságos átkelőkkel javítják a kisterenyeiek komfortérzetét. A lokálpatrióták azonban nem akarnak „megnyugodni”, szerintük ha a beruházásra végleg pontot tesznek, soha az életben nem kapnak másik, élhetőbb és jobb megoldást, mindig az lesz az érv, hogy mit hőbörögnek, hiszen most lett új utuk. Ezt az „érzetüket” erősíti, hogy Becsó Zsolt, a térség fideszes országgyűlési képviselője Orbán Viktor márciusi salgótarjáni látogatása után egy sajtótájékoztatón azt mondta: a kisterenyei embereknek igazuk van, ez megoldásra váró probléma, most azonban meg kell épülnie az útnak. Neki és a kormánynak pedig az lesz a feladata, hogy az ott élők igényét is kielégítsék, s a Kisterenyét elkerülő út megépüljön. Szavai szerint a miniszterelnök is ígéretet tett a megoldásra, persze „nem most, egyik napról a másikra.”

A lokálpatrióták e nyilatkozat tükrében még kevésbé értik, minek kell milliárdokat ölni egy olyan útba, amiről már maga a miniszterelnök is azt gondolja, hogy rossz. Esélyeiket egy jobb megoldásért pedig tovább rontja, hogy a négysávos út megépítése minden tiltakozásuk ellenére nyár elején el megkezdődött.