Már eldőlt a sorsa a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) vezérigazgatójának. A kormányoldalhoz közel álló forrásaink szerint Dabóczi Kálmán távozni kényszerül a tömegközlekedési vállalat éléről. Bár a BKK felett nem a kormány, hanem tulajdonosa, a főváros rendelkezik, úgy tudjuk, a BKK online jegyrendszerének botránya kormánypárti vezetőkben is kiverte a biztosítékot, s már nem tartják vállalhatónak Dabóczit. Forrásaink szerint már csak az időzítés kérdéses, hogy mikor kaphat új megbízást a cégvezető, akinek, s még inkább a BKK-nak a sorozatos botrányai nyilvánvalóan kínosan érintik a Fideszt.
Úgy tudjuk, a BKK elbukott online értékesítési projektje a Fővárosi Közgyűlés augusztusi ülésén is napirendre kerülhet, így a következményeket már akkor bejelenthetik. Dabóczi leváltásával kapcsolatban megkérdeztük a BKK-t és Tarlós István főpolgármester hivatalát is, de egyik sem reagált kérdéseinkre. Tarlós ugyanis a botrány kirobbanása után még kiállt Dabóczi mellett: állította, nem kívánja leváltani. Városházi forrásaink ugyanakkor emlékeztettek arra, Dabóczi már a botrány előtt sem volt makulátlan a főpolgármester szemében. Egy figyelmeztetéssel felérő fekete pontot ugyanis már kapott Tarlóstól két évvel ezelőtt, amikor a Blikk megírta, hogy a BKK vezetése wellness-szálló szolgáltatásait vette igénybe. A Börzsönyben működő Szent Orbán wellnesshotelben tartottak ugyanis kétnapos csapatépítést.
Kíváncsiak voltunk arra is, hol tart a botrány miatt a főpolgármester által elrendelt átfogó vizsgálat, befejeződött-e már, mi lett az eredménye, ám idevágó kérdéseinkre szintén nem kaptunk választ. A BKK csupán annyit közölt, a vizsgálat lezárultáig nem adhat tájékoztatást. Rendőrségi forrásaink ugyanakkor arról számoltak be, a BKK-rendszerébe hatoló fiatalemberrel szembeni nyomozás egyre vékonyabb jégen fut. A nyomozás során ugyanis az látszik igazolódni, a rendszer annyira gyenge volt, hogy a hekker mindenféle nehézség nélkül írta át a felhasználói felületen 50 forintra a 9 ezer forintos bérlet árát. A Magyar Idők BKK-s dokumentumokra hivatkozva azt írta, több száz hibát jelzett a BKK a rendszert szállító T-Systemsnek az indulás előtt egy hónappal. Forrásaink ezt azzal egészítették ki, hogy ezek a hibák a rendszer felhasználói szemléletű tesztjén jelentkeztek, amely azonban a belső felületek működésére nem terjedt ki.
Összeférhetetlenség a fejlesztésben?
Információink szerint a rendőrségi nyomozás érintheti a QuickFish Kft. szerepét is. Ez a társaság Berger András tulajdonában van, aki szakértői pozíciót tölt be a BKK-nál, hozzá tartozott például a FUTÁR utastájékoztatási rendszer projektje. Úgy tudjuk, a nyomozás tisztázhatja, volt-e, és ha igen, milyen kapcsolat volt a Quick Fish Kft. és a T-Systems között az online rendszer fejlesztése során. Kérdés ugyanis, előfordulhatott-e, hogy a QuickFish a T-Systems megbízásából dolgozott, vagy más módon közreműködött a projektben. Arról, hogy Berger - aki korábban Hagyó Miklós volt főpolgármester-helyettes kabinetjében is helyet kapott - BKK-s állása és magánvállalkozása összeférhetetlen-e, megkérdeztük a főpolgármestert és a BKK-t is, de többszöri megkeresésünkre sem reagáltak.
A QuickFish profiljához egyébként illeszkednek a közösségi közlekedésben alkalmazott informatikai fejlesztések. Kecskeméten tavaly kaptak megbízást 32 darab hibrid autóbusz utastájékoztatási rendszeréhez fedélzeti egységek beszerzésére. Itt 2015-ben a T-Systems szállította az utastájékoztatási és forgalomirányítási rendszert. A T-Systems a BKK sokat foglalkoztatott partnere, a BUBI közbringa hálózat informatikai hátterét, a Berger által gondozott FUTÁR-projekt működtetését, és a jegykiadó automaták szállítását is rá bízták. E szerződéseik értéke elérte a nettó 12 milliárd forintot.