"Mi az összefüggés a nacionalizmus, az antiszemitizmus, a konzervativizmus és az antiintellektualizmus (az értelmiségi ellenesség népszerűsödése között? Magyar szakemberektől azt is megkérdezzük, mi történt 1989 eszméivel." - így csábította az érdeklődőket a magyar zsidó avantgárdot bemutató, szeptember végéig nyitva tartó kiállítására az amszterdami zsidó történeti múzeum.
"A 20. században Európát a nacionalizmus, a háború és a növekvő antiszemitizmus gyötörték, de ezt megelőzően Magyarország művészeti és értelmiségi élete virágzott. Zsidó művészek különböző stílusokkal kísérleteztek, mint a francia fauvizmus, a kubizmus, az olasz futurizmus, a német expresszionizmus és a szovjet filmművészet és konstruktivizmus. A 20-as években növekvő antiszemitizmussal találták szemben magukat" - Jöel Cohen, a Joods Historisch Museum korábbi igazgatója, a Fauvizmustól a szürrealizmusig című kiállítás társkurátora ezzel indította a beszélgetést arról, milyen volt a művészek élete és hogyan változott a második világháború alatt és után. A mai Európa problémáját hasonlónak érzi, ezt vitatta meg Heller Ágnes filozófussal, Kovács Andrással, a Közép-Európai Egyetem (CEU) Nationalism Studies and Jewish Studies Program professzorával és Laczó Ferenccel, a Maastricht University European History docensével.
Infó:
A fauvizmustól a szürrealizmusig: zsidó avantgárd Magyarországon a XX. század első felében (megtekinthető szeptember 24-ig, Jewish Historical Museum, Amszterdam)