Duplán verték át a tanárokat

Publikálás dátuma
2017.10.12 19:55
Illusztráció/Shutterstock
Fotó: /
A kormány sosem látott emelésről beszél, miközben a pedagógusok fizetésének reálértéke alig üti meg a tíz évvel korábbi szintet. A szakszervezet szerint becsapták az oktatókat.

Duplán csapta be a pedagógusokat a kormány – állítja a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke azokra a hírekre reagálva, melyek szerint az életpályamodellnek köszönhetően duplájára nőtt a tanárok fizetése az elmúlt négy-öt évben. Galló Istvánné szerint ez a kijelentés nem teljesen állja meg a helyét, ráadásul a kormány két korábbi ígéretét sem tartotta be: az egyik a pedagógusbérek mindenkori minimálbérhez igazításáról szólt, amivel biztosítani lehetne a fizetések értékállóságát. A 2013-ban indult életpályamodell első évében még így is történt, ám a 2014-es választásokat követően változtattak a jogszabályokon, a minimálbér helyére vetítési alap került, amely – a minimálbérrel ellentétben – azóta nem emelkedett. Ezzel a lépéssel havi 70 ezer forintot vettek ki csak a pályakezdő tanárok zsebéből.

Megszegték az ígéretüket a többlépcsős béremelés idei, utolsó szakaszával kapcsolatban is: Balog Zoltán humánminiszter hiába jelentette ki szeptemberben, hogy idén 3,5 százalékos béremelés jár a pedagógusoknak, azt nem mindenki kapta meg, ugyanis differenciáltan osztották szét. De azok sem örülhetnek sokáig, akik részesültek ebből, nem épül ugyanis be az alapilletménybe, csak erre az egy tanévre szól. Noha Gulyás Gergely, a Fidesz frakcióvezetője sajtótájékoztatón tagadta, hogy ez így lenne, a PSZ mégsem látja ennek fedezetét a jövő évi költségvetésben. De még a kormány által életre hívott Nemzeti Pedagógus Kar sem. Horváth Péter elnök a Hír TV-nek úgy nyilatkozott: nem látnak jogszabályi garanciát arra, hogy az érintettek jövőre is megkapják a juttatást.

Galló Istvánné emlékeztetett: a pedagógusok nagy árat fizettek az életpályamodellért. Hiszen míg korábban több különböző pótlékot is kaptak, kifizették nekik a túlórákat, ha pedig több diplomájuk volt, azt is elismerték. Ezek mára megszűntek, lényegében az így felszabadult pénzt építették be az alapilletménybe. – Ezzel párhuzamosan növekedtek az óraszámok, az adminisztrációs terhek. Olyan igazságtalan helyzet is kialakult, hogy egyes tanárok 22, mások 26 tanórát tartanak egy héten, ugyanannyi bérért – mondta a PSZ elnöke, aki szerint ez is jól mutatja, hogy a pedagógus bértábla "rendkívül igazságtalan", jelenleg is több ezren vannak, akik kevesebbet keresnek, mint az életpálya bevezetése előtt. Egy pályakezdő, diplomás pedagógus bére jövőre bruttó 177 ezer forint lesz - kevesebb, mint egy érettségizett szakmunkásé.

Az oktatásban dolgozók éves bruttó átlagbére a nemzetgazdasági éves bruttó átlagbérek százalékában

Hogy pontosan mire is volt elég a "soha nem látott" béremelés, a statisztikák tükrében is érdemes megvizsgálni. Nahalka István oktatáskutató a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatait felhasználva hasonlította össze az oktatásban dolgozók bérét a nemzetgazdasági átlagbérrel (lásd ábránkat). – Látható, igaz ugyan, hogy a 2013-ban kezdődött fizetésemeléssel javult a helyzet a 2012. évi mélyponthoz képest, ám az emeléssel sem sikerült visszakerülni a 2003-as (az oktatásban dolgozók számára leginkább előnyös) szintre – fogalmazott a szakértő. A mostani béremeléssel a tíz évvel korábbi szintre sikerült felhúzni a tanári fizetéseket. De az sem mutat jobb képet, ha a diplomások bruttó átlagkeresetéhez viszonyítjuk a pedagógusok bérét.

Galló Istvánné mindehhez hozzátette: a tanári pálya továbbra sem vonzó a fiatalok számára. Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára ugyan állítja, az életpályamodellnek köszönhető az is, hogy míg három-négy éve 10 ezren, idén már 13 ezren jelentkeztek valamelyik pedagógusképzésre, a PSZ-elnöke hangsúlyozta: nem szabad elfelejteni, hogy 2013-ban – más felsőoktatási szakokhoz hasonlóan – a pedagógusképzés férőhelyeit is jelentősen lecsökkentették, ezen az utóbbi évben változtattak, így elsősorban ennek köszönhető a jelentkezők számának emelkedése. Ám Galló Istvánné szerint nem is a jelentkezők száma az igazán fontos, hanem az, mennyien végeznek, s közölük is mennyien helyezkednek el pedagógusként. Erről kellene egy kimutatás.

PDSZ: nem stimmel matek
Az Orbán-kormány Facebook-on terjedő, pedagógusbéreket érintő "dezinformációs" anyagában sem stimmelnek a számok – állítja a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ). A kabinet szerint például egy húszéves gyakorlattal és főiskolai diplomával rendelkező tanár bére idén októberben bruttó 335 ezer forint, ám a PDSZ számítása szerint, az Emmi-től begyűjtött adatok alapján ez valójában bruttó 274 ezer forintot tesz ki. "A kormányzati megszólalók tájékozatlanok, vagy szándékosan félretájékoztatják a közvéleményt" – olvasható a közleményben.



Szerző
2017.10.12 19:55

Tíz hónapos vágányzárra készül a MÁV a Budapest-Hatvan vonalon

Publikálás dátuma
2019.01.18 20:44
Illusztráció
Fotó: / Kállai Márton
Február 4-én megy el az utolsó vonat a budapesti Keletiből egyenesen Hatvanra, aztán a legközelebbi talán majd decemberben.
Február 4-től várhatóan december végéig nem járnak a vonatok Pécel és Aszód között a Budapest-Hatvan vasútvonal felújítása miatt - közölte a MÁV. A tíz hónapos vágányzár ideje alatt mindkét sínpárt elbontják és újjáépítik, illetve Péceltől Turáig elkezdődik az állomások és megállóhelyek teljes átépítése is.
Idén négy állomás és mintegy 22 kilométernyi vonalszakasz teljes átépítése történik meg. A Budapest-Hatvan vonalszakasz felújítása tavaly tavasszal kezdődött, és a tervek szerint 2020-ig tart. Az uniós és hazai forrásból finanszírozott beruházás idején a munkálatokhoz igazodva több fázisban változik a vonatok közlekedése. Jelenleg egy vágányon, de menetrend-módosítással fenntartható a vonatközlekedés.

Pótlóbuszok járnak majd

A munka első ütemében, május 12-ig az S80-as személyvonatok csak Budapest-Keleti pályaudvar és Pécel, illetve Aszód és Hatvan között közlekednek.  Pécel és Aszód között S80-as és G80-as jelzéssel pótlóbuszok szállítják az utasokat. Az S80-as pótlóbuszok minden állomáson és megállóhelyen megállnak, míg a G80-as járatok csak Bag, Dózsa György út 8. autóbusz-megállóhelyen állnak meg.
A Pécel-Hatvan szakaszon gyors pótlóbuszok közlekednek, és biztosítják a csatlakozást a MÁV-HÉV járataira - melyeken a vasúti jegyeket és bérleteket is elfogadják. Aszódot a lényegesen hosszabb közúti eljutási idő miatt a gyors pótlóbuszok nem érintik, ezért az eljutást Aszód és Hatvan között személyvonatok, a főváros felől pedig Pécelről pótlóbuszok biztosítják.
A Keleti pályaudvar és Hatvan között a miskolci, a kassai, a nyíregyházi és a debreceni InterCityk helyett IC-pótlóbuszok szállítják az utasokat. Közölték továbbá, hogy a hatvani vonal vágányzári menetrendje miatt február 4-től március 31-ig az Aszód-Balassagyarmat vonalon több vonat menetrendje módosul. Április 1-től május 12-ig Aszód és Galgamácsa között nem közlekednek a vonatok, helyettük vonatpótló buszok viszik az utasokat.
2019.01.18 20:44

Márki-Zay: önkormányzati cég számláit zárolta a NAV, veszélyben a bérek és a közétkeztetés

Publikálás dátuma
2019.01.18 20:22

Fotó: / Vajda József
A polgármester reméli, a Fidesz nem csinál Hódmezővásárhelyből Esztergomot: rendkívüli közgyűlést hívott össze, ám a kormánypárti szavazatokra is szükség lesz a helyzet rendezéséhez.
"Gyermekeink sportja után most az étkeztetésük és a HMSZ dolgozóinak bérfizetése forog kockán" - írja közösségi oldalán Márki-Zay Péter, Hódmezővásárhely polgármestere. Mint írja, a héten inkasszózta a NAV a Hódmezővásárhelyi Működtető és Szolgáltató Zrt. (HMSZ) számláit, amivel veszélybe került a szolgáltatások működése és a dolgozók bérének kifizetése. Honlapja alapján rengeteg egyéb mellett a városi közétkeztetésért, a hulladékkezelésért és a parkolásért is felel a cég. A polgármestert az ügyvezetés úgy tájékoztatta, a jelen fizetésképtelenség oka a külső partnerek tartozása.
"Bár a fideszes képviselők eddig nem voltak együttműködőek, őszintén reméljük, hogy ezúttal megszavazzák a benyújtandó üzleti és reorganizációs tervet, valamint a pénzügyi védelmet, amivel a közétkeztetés és a dolgozók bérének kifizetése biztosítható"
- fogalmazott Márki-Zay. A városi szolgáltató működését biztosító üzleti tervet a közgyűlés fideszes többsége korábban nem fogadta el, így jelenleg az egyetlen gyors megoldás a pénzügyi védelem alá helyezés, részletezi a polgármester. Pénteken arra szólította fel a cég vezetését, hogy azonnal tegye meg a szükséges lépéseket a bérek és a beszállítók számláinak kifizetését lehetővé tevő eljárás elindítására. Ezzel párhuzamosan rendkívüli közgyűlést is összehívott jövő csütörtökre. Hozzáteszi még:
"bízunk benne, hogy a Fidesz nem teremt szándékosan Esztergomhoz hasonló helyzetet az októberi választásokig hátralévő alig 9 hónapban, önös politikai bosszúból ellehetetlenítve a gyermekétkeztetést, a közterületek karbantartását, a sportlétesítmények működtetését és a szemétszállítást is".
2019.01.18 20:22
Frissítve: 2019.01.18 20:34