Nem mind hamis, ami annak látszik

Publikálás dátuma
2017.10.18. 07:45

Komoly haszonnal dolgoznak a hazai műkincspiacon a hamisítók, tevékenységük visszaszorítása érdekében alakult meg kilenc éve a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület, mely első vidéki helyszínként Kaposváron, az egyetem művészeti karán rendezett konferenciát.

Minél ismertebb és felkapottabb egy művész, annál nagyobb az esélye, hogy hamisítják a műveit – tömören nagyjából így lehetne összefoglalni a konferencián elhangzottakat, persze ezért az egy mondatért nem utazott volna a somogyi megyeszékhelyre fél tucat szakember, s nem telt volna meg a Rippl-Rónai művészeti kar színházterme. Merthogy azért az is kiderült, nem minden hamis, amit a laikus első blikkre annak gondol, s bizony nem ritkán az is előfordul, hogy a legnagyobbak is más tollával ékeskednek.

- Több olyan festmény is ismert, melyek hol bekerülnek egy művész életművébe, aztán pedig a szakemberek kiveszik onnét, majd ismét a része lesz a repertoárnak – magyarázta Lengyel László, a Szépművészeti Múzeum főmuzeológusa, az egyik legismertebb honi művészettörténeti igazságügyi szakértő. – Az eredeti és a hamis között rendkívül széles a paletta, főleg, ha minél távolabb lépünk vissza az időben.

A sajátkezűség ugyanis igazából csak a 19. századtól fontos a nagyközönség számára, előtte évezredeken keresztül a mű számított, nem az alkotója. A fiatal művészek az öregek iskoláiban, műtermeiben tanultak: másolták az alkotásokat, esetleg bedolgoztak egy-egy részfolyamatba. S ha valami a vártnál jobban sikerült, a mester – jó esetben néhány ecsetvonás behúzása után… - gond nélkül szignózta a végeredményt – akad olyan Munkácsy-jelzett festmény, amiről rég kiderült, hogy az ifjú Paál László alkotta…

- Ezért is nehéz eligazodni a műkincsek világában – tette hozzá Lengyel László, aki szerint könnyen előfordulhat, hogy még egy magára valamit adó aukciós ház árverésére is kerül hamisítvány: nem csalárd huncutságból, hanem az ismeretek hiánya miatt. – Az sem mindegy, hogy valami másolat, utánzat vagy hamisítvány, s ez bizony még a komoly szakembereket is megzavarhatja. A művészet értése ugyanis nem egyenlő a műértéssel. Az elmúlt negyed század arra azonban egyértelműen jó volt, hogy megmutatkozzanak a hazai műtárgypiac gyermekbetegségei.

S az is kiderült ez idő alatt, hogy kik a hamisítók kedvencei: Rippl-Rónai József például egyértelműen. - Esetében a hamisítás már olyan méreteket öltött – jegyezte meg Horváth János Milán kaposvári művészettörténész, Rippl művészetének talán legismertebb honi kutatója -, hogy kriminalizálja a festő életművét. Ráadásul rengeteg műve magántulajdonban található, az eltelt évszázad alatt viszont elvesztek hozzájuk a tanúsítványok, így hatalmas a felelősség a szakembereken, hogy megállapítsák az eredetiségüket. Nem véletlen, hogy ugyanarról a képről eltérő vélemények is születnek: Rippl műveiben ugyan nagyon mély bölcselet rejlik, ám modernségéből adódóan egyszerű eszközökkel mutat rá a tartalomra, s ez felbátorítja a hamisítókat.

Éppen ezért az eredetiségvizsgálat során a legmodernebb technikát is segítségül hívják a szakemberek, persze a legújabb számítógépes program sem pótolja a hamisítás elleni harc legfontosabb eszközét: a műértő szemet…

Amikor a hamisítvány is simán tanúsítványt kapott
Művészeti körökben komoly visszhangot váltott ki négy éve, hogy egy Magyarországon még sosem látott, s már csak emiatt is szenzációs Rippl-Rónai-kép jelent meg az egyik kaposvári galéria ajánlatai között: a tulajdonos szerint egy bécsi magángyűjtőtől vásárolta meg az 1893-ban festett Fekete kalapos nő című alkotást, melyről hosszas vizsgálat után a magyar Nemzeti Galéria egyik szakembere eredetiségi tanúsítványt is adott. A képet 22 millió forintért hirdette meg az aukciós ház, s hamarost vevője is akadt.
Három esztendővel később jogerősen is kiderült: jól sikerült hamisítványért fizették ki a nem kis összeget: a Kaposvári Törvényszék ugyanis tavaly 4,5 év börtönre ítélte csalás miatt a galériatulajdonost, miután bebizonyosodott, a férfi kortárs festőket és szobrászokat bízott meg, hogy neves művészek – például Munkácsy, Rippl-Rónai, Mednyánszky, Aba-Novák, Gulácsy, Benczúr, Perlrott Csaba, Márffy, Nemes-Lampérth és Kovács Margit – stílusában készítsenek a részére festményeket és szobrokat. Ehhez az adott korra jellemző anyagokat is biztosította, a műveket pedig 2005 óta árulta az interneten és bérelt fővárosi galériájában. Utóbbi lett a veszte: elmaradt a bérleti díjjal, a tulajdonos pedig lefoglalt néhány festményt, melyekről kiderült, mind hamisítványok.

Szerző

Óva int a Katona József Színház

A Katona József Színház közleményt adott ki, amelyben elítéli a fizikai és lelki erőszakot, a hatalommal való visszaélést. Az intézmény óva int attól, hogy a napvilágra került magyar ügyek alapján általánosítunk. A közlemény úgy zárul: „A Katona több, mint 30 éves fennállása alatt nem fordult elő zaklatási ügy, de ha ilyen eset tudomásunkra jut, természetesen nem maradhat következmények nélkül.”

Szerző

"Igen, igen, igen" - Cher szerepet kapott a Mamma Mia! 2-ben

Publikálás dátuma
2017.10.17. 13:10
Fotó: AFP
Cher is szerepel a Mamma Mia filmmusical folytatásában, az Oscar-díjas színésznő, énekesnő a közüsségi netes fórumokon közölte a hírt.

Egyelőre nem tudni, Cher milyen szerepet játszik a musical Mamma Mia: Here We Go Again! (Mamma Mia: Újra itt vagyunk!) címet kapott második részében, vagy milyen dalt fog énekelni. Az énekesnő arról is beszámolt, hogy táncpróbákon vett részt - írja a BBC alapján az MTI. A 71 éves énekesnő jelenleg Nagy-Britanniában tartózkodik, ahol az ABBA-musical folytatását forgatják, a film a tervek szerint nyárra készül el.

Cher 2010 óta nem szerepelt filmben. Korábban olyan alkotásokban játszott, mint a Sellők, Az eastwicki boszorkányok és a Holdkórosok, melyért 1988-ban Oscar-díjat kapott.

A Mamma Mia: Here We Go Again! munkálatai jelenleg nagy-britanniai és horvátországi helyszíneken zajlanak. Olyan ABBA-dalok csendülnek majd fel benne, melyek nem szerepeltek a 2008-as mozifilmben.  Az eredeti film több szereplője, köztük Meryl Streep, Pierce Brosnan és Julie Walters visszatérnek a második részben. A BBC szerint a film középpontjában a Streep, Brosnan és Colin Firth játszotta karakterek fiatalkori kapcsolata áll.

Az első Mamma Mia! minden idők legtöbb bevételét hozó filmmusicale, világszerte több mint 450 millió fontos (156 milliárd forintos) bevételt produkált. Filmzenéje több mint 20 országban lett platinalemez.

Szerző