A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) által fenntartott középfokú szakképző intézményekben a nevelési-oktatási feladatellátás zavartalanul biztosított - közölte megkeresésünkre az NGM, miután arról érdeklődtünk, a szakképző iskolák hogyan küzdenek meg az országszerte tapasztalható pedagógushiánnyal. Arra is kíváncsiak voltunk, hogy az NGM fenntartásában működő intézményekben mennyi a betöltetlen pedagógus álláshely, ám erről nem kaptunk tájékoztatást.
Megírtuk: a Klebelsberg Központ adatai szerint az általuk fenntartott iskolákban 1300 státusznyi tanórát látnak el túlórában a tanárok. A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) szerint - mivel egyetlen pedagógus heti óraszáma 22-26 óra - ez tízezernél is több tanórai helyettesítést is lehet hetente, miközben a PSZ úgy tudja, túlórapénzt az esetek többségében nem kapnak a pedagógusok.
Az NGM közlése ellenére a szakképző intézményekben is vannak gondok. A Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet (MKSZSZ) elnöke szerint a minisztérium nem állított valótlant, ám nem bontotta ki a valóság minden részletét. Tóth József lapunknak elmondta: a feladatellátás valóban biztosítva van, ám a tanárhiány miatt ez sokszor a minőség rovására megy.
- Mindig is volt, most is van pedagógushiány ezen a területen. Ám míg régebben lehetett tervezni a túlórákkal, sőt egyesek örültek is, hogy több pénzt kaphatnak, ma ez már nincs így. Túlórapénzt nem fizetnek, és a 22-26 órás felosztás bonyolítja a helyzetet. Ha a tantárgy felosztásban mindenki számára egyenlően 22 óra szerepelhetne, jobban lehetne tervezni, nem lennének ekkora gondok - állítja az MKSZSZ elnöke.
Tóth József szerint a tanárhiány akkor mutatja meg "igazi arcát", amikor több pedagógus van távol betegség miatt. Ilyenkor a helyettesítés csak akkor oldható meg szakszerűen, ha van megfelelő szaktanár, ám a legtöbbször az a helyzet áll fenn, hogy nincs. - A diákok figyelmét persze le lehet kötni, arra bármelyik pedagógus képes, hogy őrizze a gyerekeket. De a helyettesítések sokszor zsúfoltak, gyakran előfordul csoportösszevonás, aminek a szakmai minősége tovább vitatható. Egy ács szakoktató nem fog egy komplett informatikaórát levezényelni - mutatott rá az érdekvédő.
Mindemellett a pedagógusokat eleve a legmagasabb terhelési szinten foglalkoztatják. Tóth József szerint a nyugdíjazásból eredő fluktuáció is nagy, a fiataloknak pedig nem vonzó a pálya, ami a szakképzésben azért is nagy baj, mert a számos részterület megfelelően képzett szakembereket, sok pedagógus jelenlétét igényelné.