Tarlósnak már nem olyan sürgős az árvízvédelem

Publikálás dátuma
2017.10.25. 16:18
Fotó: Molnár Ádám
Csak az Aranyhegyi- és a Barát-patak árvíz-védelmének fejlesztésébe fog bele a városháza a jövő évi választás előtt - döntött szerdán a Fővárosi Közgyűlés. Ez alapján nemhogy nem kezdik meg a Dunával párhuzamosan futó parti védmű kiépítést, de azt a kérdést is jó időre függőben hagyta a főváros, hogy végül hol fusson a védővonal.

Dacára, hogy az akut árvízveszéllyel riogató Tarlós István főpolgármester korábban gyakran szóvá tette: április óta van elfogadott parti védvonaluk és nem tűr halasztást a Római-parton futó mobilgát kiépítésének az elkezdése, most mégis inkább kivonná a Római-part témáját a választási kampányból a főváros. Méghozzá úgy, hogy a Fővárosi Közgyűlés fideszes többsége az ellenzék aknamunkájára hivatkozva a múlt héten már visszavonta a saját, a Dunaparti nyomvonalról szóló áprilisi döntését, a most elfogadott határozatban pedig már csak annyi szerepel, hogy majd csak "később" dönt a főváros az új nyomvonalról - ehhez pedig semmiféle feltételt és határidőt nem szabtak.

Az előterjesztésben költségek sem szerepeltek, az ellenzék többszöri kérdésére Tarlós István csak annyit árult el, hogy a két patak árvízvédelmi beruházásai összesen 2,3 milliárd forintba kerülnének. A szerdai döntést megalapozó előterjesztés leginkább talányos pontja, hogy Tarlósék ismertetik benne a Fővárosi Csatornázási Művek vezérigazgatójának októberi levelét, aki azt írta, hogy átmenetileg a Királyok útja - Nánási úti védmű "védképességének ideiglenes emelésére" lehet szükség, s lényegében erről is döntött a közgyűlés. Csakhogy a határozatból nem derül ki, hogy műszakilag konkrétan mit jelentene a Királyok útja - Nánási út "ideiglenes" megerősítése, ahogyan az sem, hogy ezt milyen ütemezéssel, milyen költséggel valósítanák meg.

Ugyanakkor az ideiglenes véderő-növelés tervéből sokan arra következtetnek, hogy ezzel lényegében indokolhatatlanná válik az eredetileg eltökélt Római-parti mobilgát beruházása. Magyarán a szerdai határozat azt készítheti elő, hogy a főváros csöndben, fokozatosan kifaroljon a parti gát ötlete mögül és a környezetvédők, illetve a fővárosi ellenzék által követelt, parttól távolabb futó verzió felé közelítsen. A tisztánlátást zavarja azonban, hogy az elfogadott határozatban az is szerepel: a főváros a parton kívánja megvalósítani a gátat, a szerdai közgyűlési vitában pedig Tarlós István az ellenzék sürgetésére sem volt hajlandó kimondani, hogy megvizsgálják a parttól távolabb futó nyomvonal lehetőségét.

Mint ismert, az 55 ezer ember által lakott Csillaghegyi öblözet árvízvédelmére eddig három védvonal terve merült fel. A környezetvédők és a helyi civilek egy része a hagyományos, a parttól több száz méterre futó Királyok útja - Nánási úti védővonal megerősítését szorgalmazná, mivel az olcsóbb és azzal megmaradna a Római-part hagyományos látképe.

Ugyanakkor a Királyok útja - Nánási úti védvonal nem védené meg a part és az út közötti, úgynevezett hullámtérbe épített ingatlanokat. A városháza viszont, műszaki szakvéleményekre is hivatkozva a parti változatot erőlteti évek óta. Környezetvédők szerint ez a változat természetromboló, így a Római-parti fövenyt feldúlná és a parti fák egy részének az elpusztításával járna, miközben ez a védvonal csak a Duna-part és a Királyok-Nánási út közötti hullámtérbe építkező, főként kormányközeli vállalkozók érdekeit szolgálná.

Mint megírtuk: a választások közeledtével a Fidesz, majd némi fáziskéséssel Tarlós István főpolgármester is visszavonult a parti mobilgát ötlete mögül. Bár a városháza fideszes többsége áprilisban már rábólintott a parti nyomvonalra, ám időközben a választásokra készülődő Fidesz számára nyilvánvalóvá vált, hogy még saját szavazóik zöme sem értene egyet a parti nyomvonallal járó természetrombolással: a Római-parti kavicsos föveny feltúrásával és az ártéri erdő részleges kivágásával.

Áthidaló megoldásként Bús Balázs óbudai polgármester a parttól pár méterrel távolabb, a magántelkek szélén futó, úgynevezett kerítésvonali változatot vetett fel. Bár Tarlós szerint ez a verzió további 3 milliárd forinttal fejelné meg a parti gát költségeit, később a főpolgármester is rábólintott, hogy készüljön tervtanulmány erről. Ezt követően a Kúria átengedte az Együtt és a Párbeszéd népszavazási kezdeményezését a parti nyomvonalat előíró áprilisi határozat hatályon kívül helyezéséről, mire Tarlós és a Fidesz hirtelen visszavonta a határozatát, mondván: egy népszavazás miatt csak késedelmet szenvedne az árvízvédelmi beruházás.

A kérdés most az, hogy a főváros milyen költséggel óhajtja "ideiglenesen" megerősíteni a Királyok útja - Nánási úti védvonalat, amiről a BME korábban úgy becsülte: az ottani védműrendszer kiépítése bruttó 25 milliárd forintba kerülne. Egyelőre bizonytalan az is, hogyan lehet kevesebből úgy megerősíteni ezt a védvonalat, hogy ellen tudjon állni egy nagy árhullámnak. Ha viszont sokmilliárdos költségbe veri magát a főváros a Királyok útja - Nánási úton, úgy az is kérdéses, miből finanszíroznák a parti verziót.

Kérdéseinket feltettük a Városházának, ha választ kapunk frissítjük cikkünket.

Új fizetős parkolási övezet Budapesten

Publikálás dátuma
2017.10.25. 16:02
Fotó: Tóth Gergő
A Fővárosi Közgyűlés szerdán több kerületi parkolási szabály módosításához járult hozzá, így például új fizetős övezetet alakított ki Újpesten. 

A képviselők 25 igen szavazattal, 3 tartózkodás mellett fogadták el Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes parkolási rendeletet érintő indítványát.

A főváros a változtatással egyetértését adta egy újpesti parkolási várakozási övezet kialakításához, amit a helyi önkormányzat arra hivatkozva kért még júniusban, hogy a szomszédos XIII. kerületben szinte teljes egészében fizetőssé vált a parkolás, így jelentősen nőtt a városrészükben várakozó gépkocsik száma.

A képviselők emellett eltörölték a szeptemberben bevezetett hétvégi és ünnepnapi fizetős parkolást a Városligetben, mivel az ezekben az időszakokban a környékre érkezők inkább az ingyenes helyeken a VI. és VII. kerületi utcákban parkolnak, problémát okozva ezzel az ott élőknek. Egy a zárószavazás előtt elfogadott módosítással emelték a VI. és a VII. kerület Dózsa György úttal érintkező fizetős övezeteinek díjtételét is, a szomszédos XIV. kerületben bevezetett mértékre.

A parkolási rendelet módosításával kimondták még, hogy nem kell a szélvédő mögé tenni a megváltott parkolójegyeket azokon a területeken, ahol az új, a gépjárművek rendszámát is elkérő automaták működnek.

A javaslat vitájában Wintermantel Zsolt (Fidesz-KDNP), a IV. kerület polgármestere elmondta, az új fizetős parkolási övezetet a két metrómegálló környékén vezetik be. Megerősítette, hogy az intézkedésre nem pénzbevételi, hanem forgalomszabályozási okokból volt szükség.

Karácsony Gergely (Párbeszéd), a XIV. kerület polgármestere azt a később nem támogatott módosító javaslatát ismertette, amelyben azt kezdeményezte, hogy a Városligetben hétvégén csak az '56-osok terén váljon ingyenessé a parkolás, az állatkerti körúton ugyanis akkora a parkolási igény, hogy ott a díjfizetés eltörlése után úgysem lehet majd helyet találni.

Gy. Németh Erzsébet (DK) nem értett egyet ezzel, és fontosnak nevezte, hogy az állatkert és a cirkusz környékén is szüntessék meg a hétvégi, óránként több mint 500 forintos parkolási díjat.

Szerző

Ez vicc? - Parkolóház lesz a Vidámpark helyén

Publikálás dátuma
2017.10.25. 15:17
A műemlék körhinta talán megmarad. FOTÓ: Népszava
A Fővárosi Közgyűlés döntött arról, hogy 2019 végéig 5,7 milliárd forintos állami támogatásból megvalósítja a 700 férőhelyes Hermina Garázs projektet a Vidámpark helyén.

A képviselők 20 igen szavazattal, 6 tartózkodás mellett fogadták el Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes erről szóló javaslatát.

Persányi Miklós, a Fővárosi Állat- és Növénykert főigazgatója korábban elmondta, a többszintes létesítmény részben a felszínen, részben a felszín alatt helyezkedik majd el a terület Kacsóh Pongrác út felé eső végének azon zónájában, amelyet már a Vidámpark működésének utolsó éveiben is parkolónak használtak.

Az építmény tetejére várhatóan felfutnak majd a Kárpát-medence múltbéli élővilágát bemutató Pannon Park zöldfelületei.
Horváth Csaba (MSZP) arról kérdezett, hogy miért kerül a tervezett garázsban egy parkolóhely kialakítása 10 millió forintba. Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes elmondta, a későbbiekben dől el, hogy mennyibe kerül a beruházás, a tervezés folyamatban van.

Szigorítják a szmogrendeletet

Tovább korlátozzák a szmogriadó idején használható gépjárművek körét a fővárosban. Az elfogadott határozat szerint 2018. október 1-je után a fővárosi riasztási fokozat elrendelése esetén korlátozzák a 7-es és a 8-as környezetvédelmi osztályú - Euro 3-as dízelüzemű - gépjárművek forgalmát is. Az intézkedéssel a korlátozottak aránya az üzembentartók mintegy harmadáról gyakorlatilag 40 százalékára emelkedne.

A döntés értelmében a korlátozás 2019. október 1-jével riasztási fokozat elrendelése esetén a 10-es és a 11-es környezetvédelmi osztályú - Euro 4-es dízelüzemű - gépjárművekre is vonatkozik.

Új fizetős parkolási övezet jön létre Újpesten
A Fővárosi Közgyűlés több kerületi parkolási szabály módosításához járult hozzá, így például új fizetős övezetet alakított ki Újpesten.
A főváros a változtatással egyetértését adta egy újpesti parkolási várakozási övezet kialakításához, amit a helyi önkormányzat arra hivatkozva kért még júniusban, hogy a szomszédos XIII. kerületben szinte teljes egészében fizetőssé vált a parkolás, így jelentősen nőtt a városrészükben várakozó gépkocsik száma.
A képviselők emellett eltörölték a szeptemberben bevezetett hétvégi és ünnepnapi fizetős parkolást a Városligetben, mivel az ezekben az időszakokban a környékre érkezők inkább az ingyenes helyeken a VI. és VII. kerületi utcákban parkolnak, problémát okozva ezzel az ott élőknek.
Egy a zárószavazás előtt elfogadott módosítással emelték a VI. és a VII. kerület Dózsa György úttal érintkező fizetős övezeteinek díjtételét is, a szomszédos XIV. kerületben bevezetett mértékre.
Szerző