futball;Orbán Viktor;stadion;Felcsút;Szabados Gábor;VIP-páholy;SKY-box;

2017-11-02 06:51:00

Luxuspáholyból a meccs is jobb, az elitnek ott a helye

A legtöbb elsőosztályú futballstadionban olcsó jegyárak várják a nézőket, a modern, újonnan épült vagy felújított létesítmények azonban extra szolgáltatást is nyújtanak, extra áron.

Az elmúlt néhány évben Magyarországon jelentősen megnőtt a labdarúgó-mérkőzéseknek helyt adó stadionok felújítása, rekonstruálása, vagy éppen teljesen új létesítmények megépítése. Ismeretes, hogy a 12 csapatos NB I-ben szereplő együttesek fele Fidesz-közeli, a legtöbb esetben pedig pont ezek kaptak lehetőséget arra, hogy létesítményük megújulhasson, akadnak persze kivételek is.

Az átalakított, esetenként új építményekben emelkedtek a jegyárak, a színvonal viszont maradt, ettől függetlenül azonban megjelent az igény a luxusra, így annak kiszolgálása is, VIP-helyek, valamint SKY-boxok formájában.

A legtöbb stadionban, különösen a vidéki, illetve kis költségvetésű kluboknál szinte alig beszélhetünk VIP-részlegről, vagy különleges bánásmódról. Lapunk érdeklődésére a 12 első osztályú együttestől szinte alig érkezett válasz arra a kérdésre, milyen VIP jegyáraik vannak, s kik veszik igénybe ezeket a szolgáltatásokat. A Magyar Labdarúgó-szövetség (MLSz) erre a szezonra érvényes etikai kódexe szerint a kluboknak korrektül kell együttműködni a médiával és kötelesek válaszolni a megkeresésekre, de ezt a kódexet a szövetség sem tartja be, amely a mai napig nem válaszolt a videóbíróval kapcsolatban október 8-án elküldött kérdéseinkre.

"Ezektől a jegyáraktól függetlenül vannak adataink, a külföldi kluboknál a nézőtéri férőhelyek bevételi aránya mintegy 17,- míg Magyarországon csak 3 százalék" - válaszolta a Népszavának a klubköltségvetésekre kiható jegyárakról Muszbek Mihály, sportközgazdász. "Ma itthon mintegy 6000 jelenlévő nézőre lenne szükség klubonként, átlag 3500 forintos jegyár mellett. Napjainkban körülbelül 2500 nézőről beszélhetünk, melynek csak fele a tényleges fizető, aki 2000-2500 forintot ad egy belépőért" - hangsúlyozta Muszbek, aki hozzátette, sportgazdasági értelemben véve üzleti súlya leginkább a televíziós közvetítéseknek, s azok nézettségének van. "A külföldi klubköltségvetésben 25% fölötti az ezekből származó bevétel, amely itthon mintegy 22%. Az, hogy például majd’ kétszázezren néznek egy honi futball-közvetítést, sokkal nagyobb értékkel bír, minthogy 2500 megszámolt néző van kint egy stadionban, többe kerül ugyanis a biztosítás, a jegynyomtatás és annak értékesítése. Egyet azonban valóban nem lehet pótolni: ez pedig a hangulat, és ennek pozitív hatása a csapat teljesítményére" - tette hozzá a szakember.

Bennfentesek - A politikai és gazdasági élet szereplői is fel-fel tűnnek Fotó: Népszava

Bennfentesek - A politikai és gazdasági élet szereplői is fel-fel tűnnek Fotó: Népszava

Sok esetben valóban olcsó jegyárakról beszélhetünk, a legtöbb labdarúgó csapat honlapján a VIP-páholyok ára vagy nincs feltüntetve, vagy ha fel van, akkor sem veheti igénybe akárki. A Balmazújváros stadionjának felújítását követően egy 30 férőhelyes VIP-részleg is rendelkezésre áll, a klub honlapján viszont csak a “legdrágább” felnőtt jegy ára található meg, amely 1200 forintba kerül.

Fentebb említett kérdésünkre az egyik fővárosi együttes, a tavalyi szezon bajnokának válasza ehhez mérten úgy szólt: “a Budapest Honvéd jelenleg a múlt század első felében épített Bozsik Stadionban játszik. A VIP-részleg nem felel meg a XXI. század kihívásainak. Ebbe a részlegbe jegyeket nem árusítunk, kizárólag az ellenfél vezetői és a mi VIP- vendégeink kapnak meghívást, amiért térítést nem fogadunk el. Új stadionunkban természetesen más lesz a helyzet. A VIP-páholyban az ellenfél vezetői és az általunk meghívott szponzorok, prominens személyiségek, a tulajdonos köre, néha más fontos személyiségek kapnak helyet.”

Páholyokról viszont beszélhetünk a piros-feketék esetében, az oda szóló jegy 5000 Ft/mérkőzés, de létezik támogatói páholybérlet is (nem VIP), amely 300.000 forintba kerül évente, cserébe pedig jó rálátás, és belső parkoló is jár a szolgáltatásokat igénybe vevőknek.

Egészen más helyzet és környezet várja viszont azokat, akik újépítésű stadionba látogatnak ki, vagy magántulajdonban van egy együttes. Új stadionban játszik a Felcsút és az FTC, magántulajdonban van az Újpest.

A faluhelyen található felcsúti csapat a kétségtelenül gyönyörű, ám kis létszámú Makovecz Imre tervezte Pancho Arénában játszik, amelyben 6 SKY-box található, köztük az egyiken feltüntetetve az örökös használó, hiszen a díszpáholy a miniszterelnökségé, tekintve, hogy a felcsúti akadémiát Orbán Viktor alapította. A létesítményben többek között bőrfotelekben nézhetik a mérkőzéseket a VIP-részen helyet foglalók, a fotelek háttámláján pedig beépített monitorok segítségével tekinthetik meg a televíziós lassításokat, ismétléseket is.

Orbán Viktor névre szóló kocsibeállóval rendelkezik a székesfehérváristadionnál Fotó: Népszava

Orbán Viktor névre szóló kocsibeállóval rendelkezik a székesfehérváristadionnál Fotó: Népszava

A Szusza Ferenc Stadionban más a helyzet, hiszen a klub a belga Roderick Duchatelet tulajdonában van, s bár a Megyeri úti létesítmény nem vadonatúj – 2001-ben készült el jelenlegi formájában, az előző szezonban voltak benne kisebb felújítások, javítások -, mégis rendelkezik 2 VIP-lelátórésszel, valamint 20 darab SKY-boxszal, ahol extra kiszolgálás várja a vendégeket. Egy egyszerű VIP-jegy 10-12 ezer forintba kerül meccsenként, míg a "luxusdobozok" ára típustól függően alkalmanként 100-300 ezer forint között mozog. Az éves bérlet ezekre a helyekre pedig már egy-hárommillió forint körüli.

Sokak számára horribilis összegnek tűnhet a már említett árkategória is, a Ferencváros viszont ennél is nagyobb árakkal működik, viszont itt a kiemelt árért valóban kiemelt szolgáltatás várja az érdeklődőket.

A Groupama Aréna több mint 20 ezer fő befogadására alkalmas, egy meccsre szóló jegyének ára a kiemelt találkozókon 6400 forint, a sima szektorokba, a felezővonal közelében. A stadion egyik oldala teljes mértékben VIP, ahol 4 különböző kategóriáról lehet beszélni. Ezekről a klub honlapján nem található ár, ajánlat kérésére van csak lehetőség. A soron következő, szombati, Debreceni VSC elleni találkozóra azt a választ kaptuk, helytől függően lehet vásárolni 10.000, 20.000 és 45.000 forintért egy darab belépőt, de a legdrágább kétségtelenül az 1899 szektorba szóló bruttó 95.000 forintos jegy.

A SKY-boxokat egy évre lehet lefoglalni, a szobák kivitelezésétől, méretétől függően 21-35 millió forintért. Itt minden egyénre szabott, pincérek és hostessek lesik az emberek kívánságait, akik a helyszíntől függetlenül a pályának hátat fordítva LCD képernyős televízión is nyomon követhetik az eseményeket.

A SKY-boxok kialakítása, az ott nyújtott szolgáltatások nincsenek olyan távol az európai elitszinttől, mint a pályán mutatott produkció.

Szakértő szemmel

Lapunk érdeklődésére Szabados Gábor sportközgazdász boncolgatta a VIP-szektorok jelentőségét.

- Hogyan tudnak a VIP-részlegek hozzájárulni a klubok költségvetéseihez? Helyenként nagyon nagy a különbség, például egy nagy és népszerű, valamint egy kis klub helyzete között.

- Ez valóban így van. Egyik oka, hogy minél népszerűbb egy klub, annál több VIP jegyet tud értékesíteni. Az új stadionokban az úgynevezett SKY boxok olyan helyek, melyek alkalmasak fizikailag és infrastrukturálisan is arra, hogy komolyabb áron értékesíthessék. A régebbi stadionokban semmilyen plusz szolgáltatást és exkluzív, igényes környezetet nem nyújtottak, ami alapján lehetett volna komoly összegért értékesíteni egy ilyen helyet. Az új stadionoknak az egyik fő gazdasági ereje éppen ez, hogy olyan köröket, illetve fizetőképes közönséget is be tud vonzani, amelyet a korábbi infrastruktúra nem volt képes. Az, hogy például a Ferencvárosnál erre van lehetőség az a stadionhoz magához, erősen kötődik, de nyilván a klub neve és hírneve is nagyon sokat számít. Nagy kérdés, hogy ezek mennyire üzleti alapúak. Sok esetben szponzor kapja meg, vagy olyan személy, aki a klubnak sokat segít. Legyen ez akár politikus, vagy bárki más, de nem feltétlenül jelent ez sem valós bevételt egy klub számára, mert lehet, hogy egyéb más bevételt hálál meg ezzel a klub. Sok esetben előfordul egyébként, hogy ezek piaci áron értékesített VIP helyek, de ez nagyban függ a klub mivoltától is. Ha van megfelelő infrastruktúra, és a klubnak van megfelelő imázsa, akkor a bevételnek ez egy jelentős részét is kiteheti. Egy kisebb klub esetében, ahol nincs infrastruktúra és nincs kereslet sem, viszont megmaradhat azon a szinten, hogy a szponzorokat és partnereket ilyen hellyel jutalmazzuk.

- Mit gondol, mi a fontosabb: hogy a klub bevételt szerezzen, vagy a gazdasági szereplők és vállalkozók becsalogatása a stadionokba?

- Nyilván mindkettő, de látni kell, hogy sok olyan bevételi forrása van egy klubnak, ami nem pusztán a pénzügyi bevételt szolgálja. A magyar kluboknak például az ajándék tárgyak értékesítéséből nem származik valós bevétele, míg egy külföldi klubnál ez 20-30 %-os bevételt is jelenthet. Marketing szempontjából viszont az nagyon fontos, hogy a klubok a saját maguk komolyságát mutassák, amelyhez szükséges lehet egy ajándékbolt. Kell, hogy ott legyenek a különböző termékek. A VIP helyek és SKY boxok működése hasonló ehhez, nem feltétlenül a közvetlen pénzügyi hatás ami igazán fontos, hanem minden egyéb, amit ezek meglétével el lehet érni. Sokaknak, akik a futballt támogatják, legyenek ők tulajdonosok, szponzorok, sok esetben nem a közvetlen nyereség vagy a reklámérték fontos, hanem az, hogy milyen kapcsolatokra tehetnek szert ezáltal, s milyen körökbe tudnak így bekerülni. Akár üzleti, vagy politikai kapcsolatok kiépítésével. Jó példa erre a felcsúti díszpáholy, ahol a gazdasági szereplők élet-halál harcot vívnak, hogy egyszer odakerülhessenek. Ilyen szempontból másodlagos szerepe van egy VIP szektornak, de vannak olyan helyek is, ahol ez közvetlen bevételt is nyújt.