Bach és a looper

Publikálás dátuma
2017.11.11 06:46
A klipben mindkét zenész megmutatja a másiknak saját kultúráját FORRÁS: YOUTUBE
A 35 éves Alpár Balázs napjaink egyik legsikeresebb hazai média-zeneszerzője, a Kedd animációs stúdió állandó komponistája.

„Nem abban a zárt burokban nőttem fel, amiben sok muzsikus, aki kisgyermekkorától erre a pályára készül. A Városmajori Gimnáziumba jártam, több izgalmas területet megismerhettem, s még az érettségi idején sem tudtam eldönteni, hogy hangmérnök legyek vagy zenész” – kezdi a kissé rendhagyó, ám annál sikeresebb pálya áttekintését Alpár Balázs. A konzervatóriumban Fekete-Győr István tanította zeneszerzésre, a Zeneakadémián Orbán György osztályába járt. „Akkor még Budapesten nem volt külön alkalmazott zeneszerzés szak. Nagyon hálás vagyok Orbán tanár úrnak, mert mindig arra tanított, hogy antropomorf, vagyis nem elvont, öncélú, hanem embereknek, közönségnek szóló zenét írjak.”

Bár az avantgárd felé is nyitott, alapvetően mindig tonális zenét akart komponálni. Közben – Márkus Tibornál és Binder Károlynál – dzsesszt is tanult, amiből elsősorban az improvizatív játékosság, a ritmika vonzotta. Erasmus-programmal került a bécsi Zeneakadémiára, ahol négy éven át már kifejezetten média-zeneszerzést tanult. Crossing Over című, angol nyelvű doktori értekezését is ott készítette el, amely idén nyáron, a német SVH Verlag gondozásában, keménykötésben jelent meg. „Debussytől Bernsteinen át Nigel Kennedyig és a mai internetes mashupokig vizsgáltam zenei kultúrák találkozásait, popularizált komolyzenét, világzenét, szimfonikus jazzt, progrockot, remixeket, filmzenét” – mondja el közérthetően a tudományos munka tartalmát.

Balázs tizenhét évvel ezelőtt alapította meg a Fugato Orchestrát, amely zeneszerzői és előadói törekvéseinek első számú médiuma. Voltak pörgősebb és csendesebb éveik, de most újra teljes lendülettel dolgoznak: új lemezük jelent meg, Bach on Loop címmel pedig klipet forgattak, amelyben a barokk nagymesterének zenéjét ötvözik a modern felvevő- és ismétlőgép, a looper lehetőségeivel. A klipben a Bach korából érkezett zenészt Farkas Izsák hegedűművész alakítja, aki akusztikus és elektromos hegedűn, Balázs pedig elektronikus billentyűs hangszereken játszik. Mindkét zenész megmutatja a másiknak a saját kultúráját, s aztán közösen létrehoznak egy hibrid stílust. A Lóvasút-beli lemezbemutatón elhangzik majd a Lackfi János Te is, én is című versére írt új darab is. Ez ugyancsak arról szól, hogy a kontrasztok egymás mellett igazán értékesek.

A Fugato mellett Alpár Balázs rengeteg más médiazenei felkérést kap. Hét éve az Oscar-jelölt M. Tóth Géza vezette Kedd Animációs Stúdió állandó komponistája és a filmek sound designere. Legutóbb bemutatott közös munkájuk a Dániel András meséje nyomán írt Egy kupac kufli volt, de már dolgoznak egy új, artisztikusabb, a 2005-ös Maestróra emlékeztető animációs filmen. Balázs szerezte az HBO Europe számára készült magyar-görög koprodukció, az Ultra zenéjét is, amely öt versenyző belső küzdelmét mutatja be a 246 kilométeres Spartathlon futóversenyen.

Ő újította meg a Müpa szignálját és készítette a Virtuózok 2017-es évadának műsor-és a Prima Primissima-gála finálé-zenéjét, de folyamatos az együttműködése az osztrák közszolgálati televízióval (ORF) is.

Mi a hibrid zene?
Alpár Balázs szerint az általuk játszott zenében „a hibridség” egy szerkesztési elv a műfajok ötvözésében. „Két vagy több zenei stílusvilág harmóniába állítása oly módon, hogy lehetőleg minden alkotóelem lényegi energiája, karaktere érvényesüljön, és az elemek egymás hatását erősítve, minél több rétegben, minél magasabb szintű fúziót alkossanak. Zenei korszakok, hagyományok és kultúrák találkoztatása (hangzásban és strukturálásban), törekedve az egyensúlyra, harmóniára.”



Búcsú Fésűs Évától

Publikálás dátuma
2019.02.22 20:36

Fotó: SHUTTERSTOCK
Életének 93. évében elhunyt Fésűs Éva Kossuth-díjas meseíró. Hol volt, hol nem volt, a váci piarista templom közelében egy apró házikó emeleti szobájában egy kislány éldegélt közjegyző apukájával és háztartásbeli anyukájával. No és a nagymamával, aki a legnagyobb ínség közepette is elhozta sokat betegeskedő unokája szobájába a különféle királyfikat, hercegkisasszonyokat, boszorkányokat, a szegény ember legkisebb, ám legleleményesebb fiát, mackókat, nyuszikat, rókákat, sárkányokat, hogy elfeledtesse szeme fényével a szenvedéseit. A kislány aztán felcseperedett, drogista segédvizsgát tett, s a második világháború alatt felkötött karral járt dolgozni, nehogy elvigyék ingyenmunkába a katonai mosodába. Miután államosították a drogériát, a fiatal lány Budapesten keresett munkát gyors- és gépíróként, hogy aztán új életet párja oldalán Kaposváron. Az új otthonhoz és munkahelyhez hamarost új hobbi is párosult, egy véletlennek köszönhetően meséket kezdett írni a Rádiónak: megszületett a fogfájós nyuszi története, aztán Toppantó királykisasszonyé, majd Kukkantó manó, Csupafül, Tüskeböki, Csacsi Tóni és a többiek kalandjai. A mai középgeneráció a tévéből, a nagyétkű Palacsintás király kapcsán ismerhette meg a nevét: a fiúk fülig szerelmesek voltak Kökényszemű Katicába, mind elátkozták Derelyét, a minden hájjal megkent főszakácsot, s szurkoltak a gonosz ellen küzdő Éliás királyfinak. De imádták minden hősét – több mint kétszáz meséje cirka kéttucatnyi kötetben látott napvilágot -, s a népszerűség elől magát mindig távol tartó asszony azt vette észre, egyre gyűlnek az ilyen-olyan kitüntetések a szoba polcain, míg végül a hazai meseírók közül – Lázár Ervin, Janikovszky Éva és Csukás István után – negyedikként a 2017. március 15-én Fésűs Éva átvehette a Kossuth-díjat is. Első meséjét – ahogyan azt 2017 karácsonyán a Népszavának adott interjújában elmesélte - a kisfiának írta. Mivel ismerőseinek is nagyon tetszett, beküldte a Magyar Rádiónak – és ezzel elkezdődött egy életre szóló utazás a mesék világában, miközben a történetek kitalálója Kaposváron a vasgyárban, az Állatforgalminál, végül a Köjálnál dolgozott titkárnőként. Másfél évtizede, férje halála után kezdett el verseket írni, eleinte csak a fióknak, aztán persze ezekből is több kötet lett, jó néhányat meg is zenésítettek közülük. Tizenöt esztendeje lett Kaposvár díszpolgára, 2006-ban átvehette a Magyar Köztársasági Érdemrend Tisztikeresztjét, míg 2014-ben megkapta a legnagyobb somogyi kitüntetést, a Pro Comitatu Somogy-díjat, három évre rá pedig Vác is díszpolgárának választotta. Fésűs Évát, aki májusban ünnepelte volna 93. születésnapját Kaposvár városa saját halottjának tekinti.

Kinek a tulajdona az Esterházy-kincs?

Publikálás dátuma
2019.02.22 20:33
FŐÚRI RAGYOGÁS - Az iparművészet nagy Esterházy-tárlatára Fraknóból is érkeztek műkincsek
Fotó: Népszava
A Fővárosi Törvényszék pénteki, reggeltől estig tartó tárgyalásán még Werbőczy István 1514-ben íródott szokásjogi gyűjteménye, a Hármaskönyv is szóba került.
Továbbra is folyik a per Közép-Európa legjelentősebb, mintegy 100 millió euró értékű barokk főúri kincstáráért, az Esterházy-kincsekért, amelyet az osztrák Esterházy Magánalapítvány indított a magyar állam, az Emberi Erőforrások Minisztériuma és az Eszterháza Kulturális, Kutató- és Fesztiválközpont jogutódja, a Nistema Kft. ellen. A Fővárosi Törvényszék pénteki tárgyalásán még Werbőczy 1514-ben íródott szokásjogi gyűjteménye, a Hármaskönyv is szóba került – a periratok ismertetése és a perbeszédek reggeltől estig folytak.

Mint arról a Népszava is beszámolt: a Esterházy magánalapítvány magát tekinti a mintegy száz éve Budapestre szállított és az Iparművészetibe 1920-ban és 1923-ban is letétbe helyezett kincseknek. A magánalapítvány pert azután kezdeményezte, hogy 2016-ban döntés született arról, az Iparművészetiből Fertődre szállítanak 75 Esterházy-műtárgyat.

A felperes a keresetében azt szeretné elérni, hogy a kincseket szállítsák vissza az Iparművészetinek, de amennyiben a műtárgyak átvételét megtagadja az épp felújítás alatt álló budapesti múzeum, úgy a tárgyakat adják ki a részére. Az osztrák magánalapítvány ugyanis azzal érvel, az 1695-ben létrejött hercegi hitbizományként a magyarországi kincsek is a burgenlandi fraknói vár tartozékai, mint ahogy jogi képviselőjük fogalmazott: a vár kincstára egy megbonthatatlan műalkotás, amelynek alkotója Esterházy Pál herceg.
Az alperesek jogi képviselői szerint ugyanakkor 1920 után – miután az Esterházy birtokok egy része Ausztriához került − az újonnan létrejött osztrák Esterházy hitbizomány leltárai nem említtették a magyarországi hitbizomány műtárgyait , a hitbizomány várományosai sem emeltek kifogást az ellen, hogy a műtárgyakat V. Pál herceg letétbe adta Budapesten. A felperes vitatja, az alperesek viszont állítják: 1949-ben jogszerűen államosították az Esterházy-kincseket.