Szerelőket, mérnököket, irodában dolgozókat is bevetne a BKV, hogy elég járművezető legyen szolgálatban – értesült lapunk. Azt, akinek van megfelelő jogosítványa és egészségügyileg is alkalmas, megpróbálják rábeszélni, hogy úgynevezett besegítő szerződéssel, megemelt óraszámban vezessen a főállása mellett.
Értesülésünket megerősítette a BKV, amely hangsúlyozta: a „pótsofőrök” ugyanolyan értékűek, mint a főállásban foglalkoztatottak. „Az úgynevezett besegítői foglalkoztatás a BKV összes ágazatában szinte a vállalattal egyidős, mivel a besegítők rugalmas foglalkoztatása nagyban hozzájárul fő feladatunk, az utasok elszállításnak biztosításhoz. A besegítő járművezetők teljes értékű járművezetők, az összes olyan képesítéssel rendelkeznek, mint a főállású járművezetők.”
A BKV buszos üzletágában 250-300 sofőr hiányzik. Emellett trolibuszvezetőből is kevés van: 270 sofőr mellett több mint 50 besegítő dolgozik, havonta 10 főállású munkavállaló tevékenységét kiváltva – tudtuk meg a közlekedési vállalattól.
A sofőrök pótlásának másik, gyakoribb módja az állomány túlóráztatása, amivel viszont – a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezete szerint – a BKV mára túlfeszítette a húrt. Az érdekvédelmi szervezet elnöke, Szabó István elnök azt mondta lapunknak: a sofőröktől annyi túlórát kérnek, hogy azzal megsértik a kollektív szerződés kötelező hétvégi szabadnapok kiadására vonatkozó előírását. "Hab a tortán, hogy van olyan munkavállaló, aki főállásában szabadságon van, s ez alatt mellékállásban járművet vezet” – fogalmazott az érdekvédelmi vezető.
A BKV erre úgy reagált: minden körülmények között törekednek a munka törvénykönyve és a kollektív szerződés szerinti szabályozások betartásával foglalkoztatni a munkavállalókat. „A járművezetői túlórák mértéke csak és kizárólag a munka törvénykönyve által meghatározott mértéken belül lehet és jelenleg is így van. A túlórák során a járművezetők az őket megillető többlet bért minden körülmények között az adott havi bérükkel együtt megkapják” – közölte a BKV.
Szabó István, aki a megoldást a járművezetők felvételében látja, a krónikus sofőrhiánnyal kapcsolatban felidézte a BKV egyik vezérigazgató-helyettesének egy közelmúltbeli értekezleten elhangzott szavait, miszerint nem kell túlmisztifikálni a járművezetést és a jelentkező munkaerőhiányt. „Úgy látszik, nem jött be a jóslata. Véleményem szerint ezt így sokáig nem lehet csinálni, ezekkel a pótcselekvésekkel fennálló problémát lehetetlen megoldani.” – közölte a szakszervezeti vezető.