fakivágás;Etele úti fasor;Etele út;

2017-11-16 06:15:00

Siratják az Etele úti fákat

A tét 175 fa és egy középső zöldsáv vagy 220 parkoló megtartása volt. Az "értékválasztás" ez utóbbira esett. A környékbeli lakókat megviselte az Etele úti fasor kivágása.

"Borzalmas érzés volt, amikor észrevettem, hogy pusztítják a fákat. A veszteség érzése, különösen az idősebbeket viselte meg. Mintha elvesztenénk valakit, akit ötven éve ismertünk. A fákkal együtt a lelkünkből is kivágtak egy darabot" - mondta lapunknak Lély Angéla helyi lakos, nem sokkal azután, hogy az 1-es villamos Kelenföldig tartó meghosszabbítása miatt 175 fát eltüntettek az Etele útról.

A fapusztításra számítani lehetett egy ideje, ám Lély Angéla szerint a hétfői akció mégis meglepetésként érte a környékbelieket. Különösen a munka gyorsasága: a Fehérvári út-Tétényi út közötti szakaszon 2-3 óra alatt eltüntették a fákat, más nem maradt belőlük, csak nagyobb csonkok és fűrészpor. Lély szerint a munkások azért is dolgozhattak ilyen gyorsan, hogy a 40-50 éves fák megmaradása iránt elkötelezett lakóknak és környezetvédőknek ne legyen idejük a tiltakozásra.

Korábban ugyanis helyi szinten egész nagy összefogás jött létre a fák védelmében, amelyhez szakemberek (kertészmérnökök, tájépítészek) is csatlakoztak. A Levegő Munkacsoport, a Védegylet, valamint a Magyar Közlekedési Klub korábban levélben fordult a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezetéséhez, szerintük ugyanis el lehetett volna kerülni a famészárlást, és a villamospályát is meg lehetett volna építeni úgy, hogy a villamosok az Etele út két szélén haladjanak.

Bardóczi Sándor tájépítész Facebook oldalán jól látható, milyen lehetőségek közül választhatott a BKK. Megtették. Forrás: www.bkk.hu

Bardóczi Sándor tájépítész Facebook oldalán jól látható, milyen lehetőségek közül választhatott a BKK. Megtették. Forrás: www.bkk.hu

A BKK ezt az elképzelést lesöpörte az asztalról, mondván, ha a villamosok az út két szélén haladnának, túl közel kerülnének a lakóépületekhez, ráadásul mintegy 200 parkolóhely szűnne meg. A központ továbbra is állítja, a mostani volt a lehető legkisebb környezeti kárral járó megoldás, ígéreteik szerint a jövőben többszörösen pótolják a faveszteséget. Érdekesség: korábban az Etele úti fasor védett zöldfelületnek minősült, ám miután a villamosprojekt "nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé" vált, a fák védettsége megszűnt.

A BKK hosszú közleményben próbálta nyugtatni a kedélyeket. Mint írták, a kivágott fákat nem darabszám, hanem törzsátmérő alapján pótolják majd. Az Etele út mentén telepítendő fa- és cserjeátmérő az engedélynek megfelelően el fogja érni az eltávolított mennyiség másfélszeresét: a majdnem 500 darab újonnan telepítendő fa és a 11 ezer cserje fenntartásáról a felújítás kivitelezője gondoskodik majd három évig. Az új pályaszakasz várhatóan 2019 elejére készül el.

Fejlesztés eredménye
A villamos meghosszabbításával megteremtik az összeköttetést az Etele téri végállomás térségében a MÁV Kelenföldi pályaudvar, a Volán pályaudvar, a 4-es metró végállomás, a BKV-buszpályaudvar, valamint a 19-es (fonódó) és a 49-es villamosok végállomása és az 1-es villamos között.