Szardíniai Solti-imádó

Publikálás dátuma
2017.12.18 06:45

Fotó: /
Leonardo Sini nyerte a Maestro Solti Nemzetközi Karmesterversenyt a pécsi Kodály Központban.

Elsöprően népszerűek voltak évtizedekkel ezelőtt a világviszonylatban is egyedülálló tévés karmesterversenyek résztvevői, komoly szavazótáboruk volt, ma talán még a popzenei megmérettetések résztvevői is örülnének hasonló szeretetnek a nézők részéről. Bizonyára sokan megértették a közvetítéseket figyelve, mi a szerepe annak a frakkos, pálcás embernek. Tizenöt éve volt utoljára Magyarországon karmesterverseny tévéközvetítéssel egybekötve, egy nemzedék nőtt fel úgy, hogy nem láthatta, még futólag sem, hogyan folyik egy zenekari próba. „Ha jobban olvasol az emberek szívében, mint a kottában, akkor már közelebb jutottál ahhoz, hogy jó karmester légy!” – írta Kobajasi Kenicsiró az 1974-ben megrendezett első magyar karmesterverseny világhírűvé lett, hazánkban máig elismert győztese. Most pedig Olaszországból jött egy fiatal művész, Leonardo Sidi, akinek a neve a jövőben tán hasonlóan ismert lesz.

A tévés vetélkedők fontossága
A jelentkezők nagy száma mutatta, milyen fontos, hogy újra legyen nemzetközi televíziós karmesterverseny - mondja Szamosi Szabolcs, a versenyt szervező és lebonyolító Filharmónia Magyarország ügyvezető igazgatója. - A rangját pedig az is jelzi, milyen kiváló dirigensek jelentkeztek, és kiket sikerült zsűritagnak felkérnünk. Hagy említsem csak Eötvös Péter világhírű zeneszerzőt, karmestert, Antonio Moralt, a spanyol nemzeti koncertszervező iroda igazgatóját, vagy a Lesley Rosenthalt, New York-i Lincoln Center előadóművészeti tagintézményének vezetőjét. De említhetem azt is, Nimrod David Pfeffert azzal bocsájtotta útjára, átadva neki saját vezénylőpálcáját a Metropolitan opera zeneigazgatója: Használd ezt, mert már nagyon sok darabot tud.

De mit gondol ő, a dirigens szerepéről? A beszélgetésünk előtti este megnyert egy karmesterversenyt, amelyre negyven országból 186-an jelentkeztek. Azt gondolnánk, egója be sem fér az ajtón, hiszen hogyan másképp merne kiállni annyi jó zenész elé, és azt mondani nekik, ezt így csináld, ne úgy – és a végén még sikert is arat vele. De ő nem ilyen, titka valahol máshol rejtőzik. Ahogy a karmesterverseny névadójáé is. Solti György – Sir Georg Solti 1912-ben született Budapesten, a Zeneakadémián zongoristaként kezdte tanulmányait, 1961-től tíz évig állt a londoni Covent Garden élén, amit egybehangzó vélemények szerint a világ legjobb operaházává tett. Rengeteg lemezt készített, ezek közül kiemelkedik Richard Wagner Ring ciklusánakteljes felvétele a Bécsi Filharmonikusok élén, 31Grammy-díjat kapott, ami a férfi előadók körében ma is világrekordnak számít. Az angol királynő lovaggá ütötte. A Solti-verseny döntőjébe Leonardo Sidi mellett még öten jutottak. A második helyezett az osztrák Azis Sadikovic, a harmadik pedig az izraeli, Amerikában élő Nimrod David Pfeffer lett. A közönségdíjat Dobszay Péter kapta, Ferencsik János karmesteri pálcája pedig a másik magyar döntős, Cser Ádám tulajdonába került. Emellett mindegyikük kapott felkéréseket jövőbeli koncertek vezénylésére különböző magyar zenekarokkal.

Kesselyák nem szeret versenyezni
Kesselyák Gergely zsűritag szerint "nagyon rossz versenyezni, én nem szerettem, nem gondolom, hogy a versenynek szerepe kellene, hogy legyen a zenében. De a karmesterség olyan, szakma, mesterség, művészet, amellyel nagyon nehéz, szinte lehetetlen máshogy elindulni. A zongoristák megkérhetnek nagy tekintélyű kollégákat, hogy hallgassa meg őket, és ezzel el is indulhat egy karrier. Egy kezdő karmesternek viszont nyolcvanfős társaságot kellene megfizetnie ehhez. Nem csoda, hogy a karrierek szerintem nyolcvan százaléka versenyeken indul el."

Megismerte Háryt

- Trombitásként végezte tanulmányait, miért gondolta, hogy inkább karmester lesz?

- Mindig elbűvölt a karmesterek tevékenysége, hogyan hatnak arra, ahogyan játszunk. Emellett érdekeltek a darabok a maguk egészében, ezért tanulmányoztam a partitúrákat is, így nem csak a saját szólamomat ismertem jól.

- Mi a karmester szerepe?

- Gyakran kérdezik az emberek, mit csinál a karmester valójában. A munka már jóval azelőtt elkezdődik, hogy odaállunk a pulpitusra és felemeljük a karunkat. Meg kell tanulnunk a darabokat, a hangokat, ismernünk kell a hátterüket, meg kell értenünk az üzenetüket. Amikor a zenekar elé kerülök az a szándékom, hogy a saját személyes víziómat valósítsam meg, azt kell elérnem, hogy a zenészek egységesen játsszanak ennek érdekében.

- Milyen zenét vezényel legszívesebben?

- Két nagy szenvedélyem van, az egyik az opera, nagyon szeretek énekesekkel együtt dolgozni. Az opera varázslatos világ, minden elemét élvezem egy produkció létrehozásának. A legközelebb hozzám Verdi és Puccini állnak. De a nagy klasszikus, romantikus szimfonikus repertoár is a kedvencem, Mozart, Beethoven, Csajkovszkij…

- Nem mindenki szeret versenyezni, miért határozott úgy, hogy elindul?

- Ez fontos verseny. Megismertem Magyarországot, és meg kellett tanulnom olyan magyar műveket, amelyeket azelőtt nem vezényeltem. Jó, hogy elmélyülhettem ezekben az alkotásokban, Kodály Háry János szvitjében. A Pannon Filharmonikusokkal hamar egymásra találtunk az interpretáció során. Ez is hozzásegített a győzelemhez.

Névjegy
1990-ben született Szardínián, trombita szakon végzett. Tanulmányait a Londoni Királyi Zeneakadémián folytatta, ahol a karmester szakot is elvégezte 2017-ben. Még ebben az évben középdöntős lett az első nemzetközi opera-karmesterversenyen Franciaországban. Saját zenekart is alapított Londonban zeneakadémiai hallgatókból és professzionális
zenészekből. Több nagy európai zenekart vezényelt már, részt vett Ricardo Muti és Daniele Gatti mesterkurzusain. Operakarmesterként ez évben mutatkozott be Amsterdamban, Puccini Bohéméletét vezényelte.

2017.12.18 06:45

Nők a politika csúcsain

Publikálás dátuma
2018.09.23 23:17

Fotó: AFP/ Martin Oulellet-Diotte
Társadalmaink politikai, gazdasági, szociális kihívásainak megoldásában alapvető láncszemek a nők, mondta Chrystia Freeland kanadai külügyminiszter annak a kétnapos, péntek-szombaton rendezett találkozónak a megnyitóján, amelyen a világ női külügyminiszterei vettek részt. Pillanatnyilag az ENSZ 193 tagállama közül 30-ban áll nő a diplomácia élén, a montreáli találkozón 18 ország és az Európai Unió képviseltette magát. Első alkalommal 2006. szeptember 23-án, az ENSZ Közgyűlés keretében, akkor hivatalban lévő Madeline Albright amerikai külügyminiszter kezdeményezésére ültek le egyeztetni a női külügyminiszterek. Tavaly december 4-én, Brüsszelben, az EU-Kanada miniszteri szintű vegyes bizottság első ülése arról is döntött, hogy az „EU és Kanada eltökélten együttműködik a nemek közötti egyenlőség és a nők és a lányok társadalmi szerepvállalásának növelése ügyében”. A bizottság megállapodott abban, hogy az EU és Kanada közösen fogja betölteni a 2018-as női külügyminiszteri találkozó elnöki tisztét, Federica Mogherini, az Unió kül- és biztonságpolitikai főképviselője illetve Chrystia Freeland kanadai külügyminiszter vezetésével. Idén májusban a G7-ek torontói külügyminiszteri találkozóján már azt jelezték, a nemek egyenjogúságának kérdése a G7 prioritásai közé tartozik. A hétvégi montreáli találkozón program szerint négy témakör szerepelt: a nők részvétele és női vezetők a politikában, a demokrácia megerősítése, a béke és biztonság, valamint a nemi alapú erőszak. Mogherini és Freeland  mellett jelen volt Dél-Afrika, Andorra, Bulgária, Costa Rica, Horvátország, Dominika, Ghána, Guatemala, Honduras, Indonézia, Kenya, Namíbia, Norvégia, Panama, Ruanda, Santa Lucia, Svédország. Amint a jelenlévők jegyzéke is mutatja, Európa nem éllovas a női vezető diplomaták tekintetében. De általában a nők politikai szerepvállalás terén sem az öreg kontinens áll a legjobban. Az Interparlamentárius Unió (IPU) összesítése szerint a 193 ENSZ tagállam közül a női parlamenti képviselet terén Ruanda az első 61,3 százalékkal. Második Kuba 53,2, harmadik Bolívia 53,1, negyedik Mexikó 48,2 százalékkal, az első tízbe egyetlen európai állam, Svédország került be a 9. helyen 43,5 százalékkal. Az első húszban még öt európait találunk - Finnország 11., 42 százalékkal, Norvégia 13., 41,4, Franciaország 14., 39,6 százalékkal, 16. Spanyolország 39,1 és 20. Macedónia 38,3 százalékkal. Az európai országok közül az utolsók Málta és Magyarország. Málta 150. helyen áll 11,9 12 százalékkal. Az áprilisi választásokon a budapesti parlament 199 mandátuma közül 23 került nőhöz, ami 11,53 százalék és a  158. helyet jelenti. Egy férfi képviselő visszalépésével előreugrottunk a 149. helyre 

Magyarország

Magyarország 20 év alatt a 42 helyről zuhant európai utolsóvá. Hazánkban egyetlen női külügyminiszter volt, Göncz Kinga 2006-2009 között Közvetlen szomszédaink mind megelőznek. Az IPU rangsorban Ukrajna a 148., 12,3 százalékkal, az uniós szomszédok közül legrosszabb Szlovákia helyezése, a 100. Olyan muszlim országok is megelőznek, mint Szaúd-Arábia (101.), Afganisztán (55.) vagy Albánia (54.). Jelenleg egy női miniszter van Magyarországon, az elmúlt ciklusban egy sem volt. Romániában, Szerbiában női miniszterelnök van, Horvátországban az államfő és a külügyminiszter is nő. Dél-Koreában például a védelmi miniszter és a külügyminiszter is nő. Magyarország a gender esélyegyenlőségi rangsorban a 103.   

2018.09.23 23:17

Színházak éjszakája: Kell a bátorság, a tettek és a jellem

Publikálás dátuma
2018.09.23 23:10

Fotó: / Mikó Bea
Az Operettben több más mellett a tánctanítás, a Katona József Színházban a kritikákról szóló játékos csoportterápia játszotta a főszerepet és nem mellesleg az egyik városi sétán eltűnt budai színházak nyomában eredhettünk.
Szállj fel szabad madár! - visszhangzott szombat délután a Budapesti Operettszínház házi színpadán. A próbateremként is működő helyszínen legalább negyvenen ropták alkalmi tánckart alkotva. Főként fiatalok, óriási energiával lépkedtek, forogtak, hajlongtak. Karjukat egyszerre emelték, az egyik fiú inge vizes lett, egy másik lány magas sarkú cipőben próbálta tartani a ritmust. A teátrum friss bemutatója, az István a király egyik koreográfiájának megtanulására lehetett jelentkezni. A Színházak Éjszakája sorozatba illesztette be a tánctanítást az Operett. Bodor Johanna, Lénárt Gábor és Kulin András koreográfusok felváltva mutatták, hogy mit kell csinálni. Negyven perc alatt kell elkészülni. A feladat nehéznek látszott, hiszen a profik egy ilyet nyolc-tíz óra alatt tanulnak meg. Az ambíció és a lelkesedés azonban csodát tett és az első turnus növendékei remekül teljesítettek és a végén tényleg alkalmi tánckarrá váltak. Aztán jöhetett a közös fotózás az utcán a színház előtt is. Peller Anna dedikálta éppen az Operettszínház új magazinjának a címlapját, amin ő látható. Az utcai színpad előtt már délután több százan álldogáltak. Örültek a kedvenceiknek, nem hiszem, hogy néhány közelállón kívül bárkit foglalkoztatott, hogy most folyik a teátrum igazgatói pályázatának hajrája. Könnyen lehet, hogyha létezne még a Budai Népszínház, vagy a hajdani Horváth-kertben álló egykori Budai Színkör, akkor most ott játszanák az István a királyt. De nem léteznek, régen lebontották őket. Az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet munkatársai azonban más városi séta mellett ezeknek az eltűnt színházaknak a nyomába invitálták szintén a kíváncsi érdeklődőket. Gajdó Tamás színháztörténész, sétavezető a Budai Sikló Clark Ádám téri bejárata elől indította a túrát. Ott állt az 1861. szeptember 14-én megnyílt Molnár György által alapított Budai Népszínház. Mindössze kilenc évig, utána ugyanis lebontották. Mégis fontos szerepet tölt be a hazai színháztörténetben. Az előadások ugyanis valódi attrakciónak számítottak. Az alapítót a korabeli leírások alapján ellentmondásos, hiú, öntelt figurának tartották, de Molnár igyekezett mindig meglepni a közönséget. Emellett kiváló marketing szemlélet jellemezte, a színház pénztárában árulták a színdarabok dalait. A teátrumnak nem volt ugyan zsinórpadlása, de különböző technikai tükrökkel mégis elérték, hogy a színpadi változások egy illuzionista műsorában elvárható színvonalon jöjjenek létre. Itt jártak először magyar színpadon kán kánt és az akkori tánckarnak olyan tagjai voltak, mint például Jászai Mari. Molnár előadásaiban erőteljesen politizált is, amit a hatalom nem nézett jó szemmel, de végül a saját társulata lázadt fel ellene, ami egyben a színház végét is jelentette. Hasonlóan kalandos története volt a hajdani Horváth-kertben álló Budai Színkörnek. A kör alakú nyári színháznak épült fából készül épületet 1843-ban nyitották meg. 1937-ig tartottak itt nyaranta előadásokat. A két világháború közötti időben operetteket játszottak, az egyik legnagyobb sztár pedig Honthy Hanna volt. Színháztörténetileg szintén meghatározó a Horváth-kert legendája, slágerré vált dal is megörökítette. A hely arról is nevezetes, hogy a zenés darabok mellett Magyarországon itt tűzték először műsorra Gorkij Éjjeli menedékhely című drámáját. Az épületet végül anyagi okokból bontották le. A túra az Attila út egyik háza előtt fejeződött be. Itt élt Csortos Gyula, akinek a fennmaradt háztartási könyveiből sokat megtudhatunk életmódjáról, szokásairól, napirendjéről. Arról ezekben a könyvekben nem esett szó, hogy miként tűrte a kritikát. 
A Katona József Színház színészei szombaton három alkalommal is erről meséltek a Színházak Éjszakája közönségének Kocsis Gergely rendezésében. Szokásos módon a Petőfi Sándor utcai színház környékén nagy volt az érdeklődés. Megérte az izgalom, hiszen a színpadilag nehezen megfogható témából élvezhető jelenetekkel teli színházi órát rögtönöztek a játszók. Ha valaki megkérdez egy színészt, hogy érdekli-e mit írnak róla, a többségük azt mondja: dehogyis. Aztán gyakran később kiderül, hogy fejből idéznek róluk megjelent kritikákat. Szombaton azt játszották el, hogy egy csoportterápia keretében próbálják feldolgozni az írások következményeit. Önironikus, humorral teli szórakoztató est lett belőle. A gyengeségek, hiúságok önfeltáró sorozata, utalva a mai kritikák állapotára, színvonalára is. A Színházak Éjszakája záró partiját a Trip hajón tartották. Több színészekből álló formáció lépett fel. Délután még azt hallgathattuk az Operettben, hogy Szállj fel szabad madár, éjjel pedig Molnár Áron és csapata énekelte nagy elánnal, hogy „fogjunk össze most már a gyűlölködés ellen, kell a bátorság, a tudás, a tettek és a jellem.” És mondja valaki, hogy nem létezik „bekeretezett” éjszaka.
2018.09.23 23:10