A 112-es csapdája

Publikálás dátuma
2017.12.20. 06:15
Fotók: Vajda József
Emberéleteket veszélyeztethetnek azok a hiányosságok, amelyeket a 112-es segélyhívószám általánossá tétele okozott a mentők és a tűzoltók munkájában. Az érdekképviseletek szerint a 112 megbukott.

A szakemberek szerint az új rendszer két központjába – Szombathelyre és Miskolcra – befutó segélykérések jelentősen lelassítják a beavatkozásokat, mert a diszpécserek csak összegyűjtik a hívásokat, amelyeket aztán egyre alsóbb szintekre osztanak le. A régi megoldás a mentők és a tűzoltók szerint azért volt jobb, mert a segélykérések azonnal a területileg illetékes központokhoz érkeztek, amelyek azonnal és érdemben tudtak intézkedni – erősítették meg korábbi véleményüket a rendszerről az érintett szolgálatok képviselői budapesti sajtótájékoztatójukon – írja a szakszervezetek.hu.

A szombathelyi és a miskolci központ jelentős időveszteséget idéz elő, amikor az ország egy másik, távoli területéről szóló segélyhívás helyét, a bejelentő személyét igyekszik beazonosítani, miközben régebben a regionális diszpécserközpontok már sokkal kevesebb információ alapján, és sokkal hamarabb útnak tudták indítani a mentőkocsikat. Az új központokból alsóbb szintre kerülő adatok ahány fokozaton átmennek, mindig torzulnak, így fordulhatott elő immár többször, hogy a mentőket rossz helyszínre, több száz kilométerrel távolabbra küldték el, és olyan is előfordult, hogy a beteg a hibás intézkedés miatt elhunyt.

A 112-es hívószámot ugyan egy uniós norma szerint vezették be Magyarországon, de az nem zárta ki, hogy a régi rendszer is párhuzamosan működjön, ahogyan az általános maradt több tagállamban is. Több uniós országban a helyiek még mindig a régi segélyvonalakat riasztják, a 112-est inkább a tájékozatlanabb turistáknak tartják fent.

A 112-es operátorok csak alapképzésben részesültek, így nem tudnak ellátni olyan, a mentődiszpécsereknek rutinnak számító feladatokat, mint például telefonon keresztül, szakszerűen instruálnak egy laikust egy újraélesztésénél, vagy egy szülésnél.

Álságos a 112-es rendszer korszerűbb voltára hivatkozni akkor, amikor az nagyobb katasztrófák – kiterjedt nagy tüzek, viharok, árvíz – esetén telítődik, és az ilyen, úgynevezett túlcsordulás esetén a szombathelyi és a miskolci operátorok nem tudnak minden hívást fogadni, ezek így a helyi diszpécserekhez futnak be, akárcsak korábban. Ha ez így működik, akkor miért ne működne más esetekben. A 112-es operátorok döntő részének semmilyen képzettsége nincs ahhoz, hogy meghatározza, egy-egy tűzesethez milyen készültséggel vonuljanak ki a tűzoltók, így sokszor a parancsnokoknak a helyszíneken kell további erősítést kérniük, holott pontos információk alapján nagyobb erővel indulhattak volna útnak. Ez akár emberéletekbe is kerülhet.

Az ATV Híradója kereste a Belügyminisztériumot is, ahol közölték: a tárca nem a szakszervezetek véleménye, hanem az új rendszerrel dolgozó kollégák tapasztalatai alapján tájékozódik. Azt is hozzátették, hogy eddig nem tapasztaltak rendszerszintű hibát.

Szerző

Fidesz és Jobbik: helycserés támadás

Publikálás dátuma
2017.12.20. 06:08

2017 az átrendeződés éve volt a jobboldalon - hangzott el a Political Capital tegnapi konferenciáján, amely a populista jobboldal és a szélsőjobb helyzetét vizsgálta. A Fidesz egyre inkább a szélsőjobb oldalra húzódik, a Jobbik közben egyre inkább középre tart – mondta bevezetőjében Juhász Attila, a Political Capital szakmai vezetője. Munkatársa, Hunyadi Bulcsú értékelése szerint a "migránsügyben" alkalmazott kormánypárti retorika egybevág azzal, amit nyugati országokban a szélsőjobb használ. A Fidesz stratégiájának lényege, hogy összeesküvés-elméletek terjesztésével félelmet gerjesszen, így mozgósítsa a szavazókat.

Gerő András történész, aki régebben „nemzeti bolseviknak” nevezte a Jobbikot, mostanában identitáspolitikai irányváltást – legalábbis arra tett kísérletet – lát a pártnál. Bíró-Nagy András politológus elmondta, hogy főként az antiszemitizmus és a cigányellenesség visszafogásában, tehát a rasszizmus tompításában, valamint az Európai Unióhoz való viszony változásában érhető tetten a Jobbik mérséklődése. A Policy Solutions elemzője szerint azonban a legtöbb területen a párt programja nem módosult, elsősorban kommunikációs fordulatnak lehet minősíteni azt, ami a Jobbikban zajlik.

A JOBBIK ÉS A FIDESZ TÁBORÁNAK ÖNÉRTÉKELÉSE

FORRÁS: MEDIÁN 

Létezhet két szélsőjobboldali párt is egy országban – állapította meg Lakner Zoltán politológus. Abból, hogy a Fidesz elment a szélsőjobb felé, nem következik, hogy a Jobbik már nem szélsőjobboldali párt – tette hozzá.

A Medián adatai alapján elemezte a Fidesz és a Jobbik szavazótáborának változásait Róna Dániel politológus. A Corvinus Egyetem oktatója kiemelte, hogy a fideszesek az átlagnál mérsékeltebbnek, a jobbikosok – bár a néppártosodás hatására némi elmozdulás azért tapasztalható – az átlagnál radikálisabbnak tartják magukat. A Fidesz heterogén táborának összetételét vizsgálva Róna Dániel megjegyezte, hogy a kormánypárt kiemelkedően népszerűnek számít a rendszeresen templomba járók körében, míg az átlagos jobbikos szavazó kifejezetten ritkán jár templomba.

A másodlagos preferenciákat nézve a Jobbiknál lényeges változás történt. 2014-ben a párt szimpatizánsainak 8 százaléka tudta volna elképzelni, hogy adott esetben a Fideszre szavaz, és mindössze 2 százaléka azt, hogy valamelyik baloldali-liberális pártra. Mára a Fideszt csak a jobbikosok 6 százaléka tartja lehetséges opciónak, ellenben 16 százalékot tesz ki azok aránya, akik hajlandók lennének baloldali vagy liberális pártra voksolni. Róna Dániel elmondta, hogy a Jobbik szavazónak nagy többsége az MSZP-t és a DK-t továbbra is elutasítja, az LMP és az Együtt elfogadása ugyanakkor ugrásszerűen megnőtt.

Szerző

Nem alakít közös listát az MSZP és a DK

Három kritériumból kettő teljesült, ha úgy tetszik, sikerült megegyezniük a legkisebb közös rosszban – több forrásunk így értelmezte a sok hónapos huzavona után tető alá hozott MSZP-DK megállapodást. A két párt eddig mindössze abban értett egyet, hogy célszerű a 106 választókerületben koordinálni a jelöltállítás – ám a szocialisták szerint a kormányváltáshoz ezen kívül közös miniszterelnök-jelölt és közös lista kell, míg a DK mindenáron azt akarta láttatni, hogy a hatalomcsere feltétele a külön lista, külön címerfigura. A jelenlegi kompromisszum úgy szól: az MSZP és a DK egyaránt miniszterelnök-jelöltjének tekinti a PM-s Karácsony Gergelyt, illetve összehangolják, hogy kit indítanak az egyéni választókerületekben.

Más forrásunk csak fegyverszünetnek értelmezte a helyzetet, közjogilag nonszensznek nevezve, hogy két külön listának van egy közös miniszterelnök-jelöltje. Karácsony Gergely és a Párbeszéd még egy hétfői háttérbeszélgetésen nyilvánvalóvá tette: közös listát akarnak. A hírek alapján ebben továbbra is reménykednek.

A Népszava információi szerint Gyurcsány Ferenc pártja sokkal szerényebb igényekkel állt elő a választókerületek kérdésében. Az MSZP-é maradhat a 2014-ben elhozott óbudai választókerület, a csak a kamupártok miatt elbukott XVIII. kerület (egyébiránt Kunhalmi Ágnes kampányarc „körzete”), az egyik esélyes pécsi körzet is a szocialistákat illeti, és így tovább. A DK puhulásának okaként forrásaink két tényezőt soroltak. Az egyik, hogy a választókerületekben elkezdték mérni a párt potenciális jelöltjeinek támogatottságát, ami elmarad az MSZP-embereinek népszerűségétől és gyakorta a DK országos átlagától is (5 százalék a teljes népesség körében). A másik ok, hogy a Karácsony-Kunhalmi páros színre lépése óta helyi szinten az alapvetően összefogáspárti DK-sok nyitottak az MSZP felé.

A lista kérdésében azonban megkötötte magát Gyurcsány Ferenc pártja, ugyanis a jelenlegi választási rendszerben így több töredékszavazatot söpörhet be, azaz több képviselőt juttathat listáról a parlamentbe. Ez persze némiképp nehezíti a kampányt, hiszen tudatosabb választókat feltételez, akik tiszta fejjel voksolnak egy párt jelöltjére, és támogatnak egy másikat listán. Az ebből származó szavazatvesztést ellensúlyozhatja, hogy a közös miniszterelnök-jelölttel könnyebb mozgósítani, márpedig egy 60-65 százalék (4,9-5,3 millió ember) feletti részvétel esetén előáll a matematikai esély a kormányváltásra.

Két technikai megjegyzés: egyrészt az alku mindkét elemének része a PM, amelyik így egy-két helyen önálló jelölttel indulhat, másrészt Karácsony Gergely nem szerepel egyik párt listáján sem, jelezve, hogy egy remélt összefogás címerfigurája, amihez mindenki szabadon csatlakozhat. Mások szerint tegnapi a megállapodás is alakítható: érdemi népszerűségnövekedés esetén mégis előállhat a közös lista is.

Szerző