Napi Extra;karácsony;késés;csomagok;Black Friday;

2018-01-20 06:22:00

Most is késtek a karácsonyi pakkok

Úgy tűnik, alábbhagyott a magyarokban a Black Friday-s vásárlási láz, a legutóbbi akciós napon legalábbis - saját bevallásuk szerint - kevesebben vásároltak, mint az azt megelőző évben. Míg ugyanis 2016-ban 2,1 millió internetező vásárolt a webáruházakban a fekete pénteki akció keretében, addig tavaly novemberben csupán 1,7 millió – közölte az eNET Internetkutató a decemberi felmérésére alapozva. A visszaesés elsőre meglepő lehet, hiszen előzetesen még kétszer ennyien állították, hogy kihasználják majd az akciókat. A vásárlók ugyanakkor nem mindig költenek annyit, amennyit terveznek, pláne, ha nem találkoznak igazán kedvező engedményekkel. A kutatás szerint éppen ez történt a 2017-es Black Friday-n: a vásárlók fele visszafogott, tizede elhanyagolható mértékű árengedményeket talált csupán a webáruházakban. Hét százalékuk azt is sérelmezte, hogy nem a termék utolsó árából, hanem egy korábbi listaárból adták a kedvezményt az e-kereskedők.

A megfontoltabb vásárlás hátterében ugyanakkor valószínűleg nem a tényleges árengedmények hiánya áll, hanem inkább az, hogy a webáruházak egyre kevésbé képesek az újdonság erejével ható akciókkal előállni, hiszen a legnagyobbak egész évben a „készletkisöprés”, „áfa-elengedés”, „árzuhanás” világában forognak. Ehhez képest a Black Friday-n már nem nagyon tudtak igazán nagyot engedni. Az eNEt becslése szerint a 2017-es fekete péntek forgalma el is maradt az előzetesen várt 120 milliárd forintos várakozásoktól, és csupán annak felét teljesíthette. Később azonban újra meglódult a vásárlási kedv: tavaly év végén mintegy ötmillió felnőtt vásárolt karácsonyi ajándékot, közülük 3,7 millióan webáruházakból is rendeltek. Mintegy 234 milliárd forintot költöttek ajándékokra, ennek 42 százalékát online boltokban.

Az ünnepi dömping most sem zajlott le problémamentesen. Az eNET egy másik, januári felmérése szerint – amelynek során 766 felnőttkorú internetezőt kérdeztek meg – az idén is késedelmesen kapta meg rendelését 800 ezer online vásárló (2016-ban 900 ezer). Átlagosan négy nap volt a csúszás (2016-ban 5 nap). Jelentős részükhöz - 13 százalékhoz – még január első hetében sem érkezett meg a csomag. Az eNET összegzése szerint ugyanakkor a 2016-os „tanuló pénz” árán az online vásárlók megtanulták, hogy a közvetlenül karácsony előtt rendelt termékek késve érkezhetnek meg, így a 2017-es késések már nem okoztak akkora felháborodást.