Közbeszerzési pályázat nélkül szerezhet be villamosokat Budapest, mivel a 2013-as pályázat szinte automatizálta (lényegében egy szándéknyilatkozathoz kötötte) az új „elektromos viszonylatok vásárlását. Akkor a CAF nyerte a villamosvásárlási tendert, és 27 milliárd forintért prezentált 25 rövidebb és 12 szerelvényt, illetve a baszk céggel kötött szerződésbe bekerült egy klauzula, miszerint 5 éven belül összesen 87 villamost hívhat le a magyar főváros, ha akar.
És most akar,
2019-ben mintegy 26 darabot tenne sínre (17,6 milliárd forintért). Legalábbis erről szól a baszk cégnek nemrég küldött és visszaigazolt levél. Kormányzati forrásinak szerint egyébként előfordulhat, hogy – mivel az öt évbe bele kell férni – még az idén újabb kontingenst hívhat le a főváros.
Debreceni CAF villamos - Forrás: Youtube
Csakhogy úgy tűnik: ez egy pazarló megoldás. A 2013-as pályázaton a CAF annak ellenére lett befutó, hogy az öt pályázó közül a harmadik legmagasabb árat szabta. Amit a CAF mintegy 90,5 millió euróért vállalt, azt például a Škoda körülbelül 78,3 millió euróért vállalta volna. (A német Siemens 115,5 millió, illetve a svájci Stadler 117,7 millió eurós ajánlata szóba sem jöhetett, a lengyel PESA pedig – formai hiba miatt – még pályázatbontáskor elhasalt.) Egyszóval a CAF és a Škoda vállalása között (jelen áron számolva) majdnem 3,8 milliárd forint volt a különbség.
A Škoda meg is támadta az eljárást, és a Közbeszerzési Döntőbizottság pedig igazat adva neki, új eljárásra kötelezte a pályázatot bonyolító, a szervezet szerint jogsértően viselkedő BKK-t. Megjegyzendő, a BKK azzal érvelt, hogy a Döntőbizottság semmiben nem adott igazat a Škodának, csupán újabb vizsgálatokat kért – és a Vitézy Dávid vezette közlekedési holding másodjára is úgy találta nem nyerheti a Škoda a pályázatot. A hivatalos indoklás szerint két probléma volt a cseh céggel. Az egyik, hogy offshore-hátterű cég a Škoda – egyrészt ez az uniós normák szerint nem probléma, másrészt ez korábban a budapesti közlekedési társaságot nem zavarta, amikor a cseh vállalkozástól trolibuszokat rendelt.
Forrás: BKK
A másik kifogás az volt, hogy a BKK nem látta biztosítottnak, hogy a Škoda kellő mennyiségű gyártókapacitással rendelkezik. Pedig ennek bizonyítására elég lett volna Miskolcra menni, ahova menetrendszerűen érkeztek a 2009-ben megrendelt szerelvények, szám szerint 31. (Egyébként Prágában sok tucat Škoda-villamos jár és Szófia is nemrég rendelt 13 szerelvényt.)
Egyszóval, ha a főváros automatikusan él lehívási jogával, akkor most – az előző pályázat arányaival kalkulálva – mintegy 2,5 milliárd forinttal költ többet, mintha tisztességesen megversenyeztetné a szállítókat.