A drágább villamos a nyerő

Publikálás dátuma
2018.02.20 18:26
Forrás: BKK

Közbeszerzési pályázat nélkül szerezhet be villamosokat Budapest, mivel a 2013-as pályázat szinte automatizálta (lényegében egy szándéknyilatkozathoz kötötte) az új „elektromos viszonylatok vásárlását. Akkor a CAF nyerte a villamosvásárlási tendert, és 27 milliárd forintért prezentált 25 rövidebb és 12 szerelvényt, illetve a baszk céggel kötött szerződésbe bekerült egy klauzula, miszerint 5 éven belül összesen 87 villamost hívhat le a magyar főváros, ha akar.

És most akar,

2019-ben mintegy 26 darabot tenne sínre (17,6 milliárd forintért). Legalábbis erről szól a baszk cégnek nemrég küldött és visszaigazolt levél. Kormányzati forrásinak szerint egyébként előfordulhat, hogy – mivel az öt évbe bele kell férni – még az idén újabb kontingenst hívhat le a főváros.

Debreceni CAF villamos - Forrás: Youtube

Debreceni CAF villamos - Forrás: Youtube

Csakhogy úgy tűnik: ez egy pazarló megoldás. A 2013-as pályázaton a CAF annak ellenére lett befutó, hogy az öt pályázó közül a harmadik legmagasabb árat szabta. Amit a CAF mintegy 90,5 millió euróért vállalt, azt például a Škoda körülbelül 78,3 millió euróért vállalta volna. (A német Siemens 115,5 millió, illetve a svájci Stadler 117,7 millió eurós ajánlata szóba sem jöhetett, a lengyel PESA pedig – formai hiba miatt – még pályázatbontáskor elhasalt.) Egyszóval a CAF és a Škoda vállalása között (jelen áron számolva) majdnem 3,8 milliárd forint volt a különbség.

A Škoda meg is támadta az eljárást, és a Közbeszerzési Döntőbizottság pedig igazat adva neki, új eljárásra kötelezte a pályázatot bonyolító, a szervezet szerint jogsértően viselkedő BKK-t. Megjegyzendő, a BKK azzal érvelt, hogy a Döntőbizottság semmiben nem adott igazat a Škodának, csupán újabb vizsgálatokat kért – és a Vitézy Dávid vezette közlekedési holding másodjára is úgy találta nem nyerheti a Škoda a pályázatot. A hivatalos indoklás szerint két probléma volt a cseh céggel. Az egyik, hogy offshore-hátterű cég a Škoda – egyrészt ez az uniós normák szerint nem probléma, másrészt ez korábban a budapesti közlekedési társaságot nem zavarta, amikor a cseh vállalkozástól trolibuszokat rendelt.

Forrás: BKK

Forrás: BKK

A másik kifogás az volt, hogy a BKK nem látta biztosítottnak, hogy a Škoda kellő mennyiségű gyártókapacitással rendelkezik. Pedig ennek bizonyítására elég lett volna Miskolcra menni, ahova menetrendszerűen érkeztek a 2009-ben megrendelt szerelvények, szám szerint 31. (Egyébként Prágában sok tucat Škoda-villamos jár és Szófia is nemrég rendelt 13 szerelvényt.)

Egyszóval, ha a főváros automatikusan él lehívási jogával, akkor most – az előző pályázat arányaival kalkulálva – mintegy 2,5 milliárd forinttal költ többet, mintha tisztességesen megversenyeztetné a szállítókat.

Frissítve: 2018.02.20 23:02

Két hétre bezárják a Keleti pályaudvart májusban

Publikálás dátuma
2019.04.18 18:26
Fotó: Vajda József
Karbantartás miatt, május 13-tól 26-ig.
A lezárás idején a vonatok nem érintik a Keletit, minden járat induló- és végállomása más pályaudvarokra és állomásokra kerül át. A MÁV jelezte: a Nyugati és a Déli pályaudvar, valamint a peremkerületi állomások maximális kapacitását felhasználva a vonatok érkezésére és indítására a vasúttársaság olyan menetrendet alkotott, amit összehangolt a Kelenföld-Pusztaszabolcs és a Rákos-Hatvan vasútvonal felújításának idejére bevezetett közlekedési renddel. A lezárás érinti a többi közt a Budapest-Győr-Hegyeshalom, a Budapest-Pusztaszabolcs-Pécs, a Budapest-Hatvan-Miskolc-Sátoraljaújhely, a Budapest-Újszász-Szolnok-Békéscsaba-Lőkösháza, valamint a Budapest-Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony vonalat. Felhívták a figyelmet: a lezárással kapcsolatos információk elérhetők a mav.hu/keleti oldalon. A Keleti pályaudvar teljes lezárásakor olyan előre tervezett karbantartási munkákat végeznek a vágányokon, a váltókon, a forgalmat irányító biztosítóberendezésen, a felsővezeték-hálózaton és a peronokon, amelyeket csak akkor lehet kivitelezni, ha szünetel a vonatforgalom - olvasható a közleményben. Azt írták: több mint százan dolgoznak majd a szerelési munkákon, amelyekhez több munkagépet, vasútüzemi és közúti járművet is igénybe vesznek. A munkák eredményeként a Keleti pályaudvaron "javul a különböző berendezések működése, jelentősen csökken a meghibásodások száma". Úgy folytatták: a vasúti pályán végzett munkáknak köszönhetően megelőzhető lesz a sebességkorlátozások bevezetése, javul a menetrend, csökken a műszaki üzemzavarok száma. Részletezték: a két hét alatt javítják a vasúti pályát a pályaudvar teljes hálózatán, és a csarnok egész területén újraaszfaltozzák az utasperonokat. Karbantartják a teljes állomás felsővezeték-hálózatát, a biztosítóberendezést, az energiaellátási hálózatot és a térvilágítást. Új utastájékoztató LED-kijelzőfalat telepítenek a csarnokba, lebontják a használaton kívüli, egykori büféket, pavilonokat, kicserélik a padokat, a szemeteseket és az utastájékoztató piktogramokat. Helyreállítják a károsodott falakat a csarnokban és az utasforgalmi területeken. Virágosítják és rendezik a főbejárat, valamint az oldalsó kapuk közelében lévő zöldterületeket.
Szerző

Az utcákról eltüntetett címlappal tiltakoztak a HVG-sek a cenzúra ellen

Publikálás dátuma
2019.04.18 18:17

Fotó: HVG/ Reviczky Zsolt
Ők maguk mutatták meg azt, amit plakátként, hirdetésként már nem fogunk látni.
A Széll Kálmán téren mutatták meg azt, amit plakáton már fogunk látni.
"A sajtószabadság kicsi szigetekbe vonult, szorult vissza, a hirdetési piacot teljes mértékben eltérítették a lakájmédia irányába, és most ezt a csatornát is el akarják zárni.”
Hozzátette, politikai megrendelésre bontották fel velük a szerződést, más érdemi magyarázata, oka nincs annak, hogy a HVG címlapjait nem tűrték el többé a kormányközeli kézbe került plakátcégnél. A Mahir amúgy azzal indokolta a szerződésbontást, hogy a cég nem képes garantálni a teljes darabszám megjelenítését, ezért a szerződés értelmében nem lesz jogosult hirdetési díjra, ez pedig az érdekeivel ellentétes.  Éppen ma jött ki egyébként a Riporterek Határok Nélkül friss sajtószabadság-rangsora, amelyen Magyarország tavalyhoz képest 14 helyet zuhanva már csak a 87. pozíciót foglalja el a 180 ország között.
Témák
HVG
Frissítve: 2019.04.18 18:18