Előfizetés

Buszsofőrsors: hajtani kifulladásig

Publikálás dátuma
2018.03.06. 06:05
Van, akinek döntenie kell: vállalja, hogy betegen vezet vagy munka nélkül marad - FOTÓ: SZALMÁS PÉTER
Nemzetközi perre készül a BKV egyik járművezetője, mert a Fidesz-kormány törvénymódosításai miatt betegségei ellenére is dolgozni kényszerül.

– Súlyos gerincbántalmak gyötörnek, magas a vércukorszintem, s nincs rendben a vérnyomásom sem, de gyógyszerekkel rendben tartható a dolog, így majdnem 63 évesen is vezethetek autóbuszt – árulta el magáról egy BKV-sofőr, aki a nevét nem kívánta adni a nyilatkozatához, mert tart az esetleges következményektől. Ő már tavaly befejezhette volna az aktív pályafutását, ha a Fidesz-kormány nem változtatja meg a korkedvezményes nyugdíjra vonatkozó szabályokat, így viszont kénytelen még másfél esztendőt eltölteni a volán mögött. Már ha az egészségi állapota engedi.

A korábbi szabályozás szerint az emberi szervezet fokozott elhasználódásával járó munkakörökben foglalkoztatottakat – például a közlekedésben, a melegüzemekben vagy a vegyiparban dolgozókat, valamint az egyenruhásokat – tíz év után kettő, majd minden további öt esztendő után egy év nyugdíjkorkedvezmény illette meg. Ez a rendelkezés 2015-ig volt hatályban.

Akik viszont addig csak kilenc évet húztak le a meghatározott szakmákban, semmilyen kedvezményben nem részesülnek, miközben a munkáltató utánuk is fizette a plusz 13 százalékos járulékot, előre leróva ezzel a dolgozó előrehozott nyugdíjazásával kapcsolatos többletköltségeket. Ugyanez a helyzet abban az esetben is, ha valaki tíz esztendőt meghaladó szolgálati idővel rendelkezik, de nem jött össze neki a következő öt teljes év, mert azt már nem veszik figyelembe.

A lapunknak nyilatkozó buszvezető nem hagyja ennyiben a dolgot, mert 2015-ig több mint kilenc évet töltött a BKV-nál a volán mögött – mellesleg azóta is ott dolgozik –, s az utána kifizetett járuléktöbbletet benyelte az állam, hiszen nem veheti igénybe az előző szabályozás szerinti nyugdíjkorkedvezményt. Ezért jogi képviselőjének tanácsára a strasbourgi emberi jogi bírósághoz fordul. A Magyar Szakszervezeti Szövetség (MASZSZ) becslése szerint több mint negyvenezer embert érinthet ez az ügy.

A sofőr egyébként méltányos megoldásnak tartaná azt is, ha az utána lerótt többletjárulékot kifizetnék neki. Ami azonban nem jelentene igazi megoldást, mert az előrehozott nyugdíj éppen arról szólt, hogy az általános szabályoktól eltérően korábban vonulhassanak vissza azok, akik az egészségre fokozott kockázatot jelentő munkakörökben dolgoznak. Az pedig senkinek nem jó, ha például egy mozdonyvezetőt, egy buszsofőrt vagy éppen egy tűzoltót a megromlott egészségi állapota ellenére a hatvanas éveibe lépve is munkára kényszerítenek.

Amúgy évtizedekig jól működő gyakorlat volt, hogy bizonyos szakterületeken az alkalmazottak korábban mehettek nyugdíjba. A Fidesznek ez nem tetszett, és a korkedvezményes nyugdíj lehetőségét megszüntették. De hogy mi lesz helyette, azt évek óta nem tudni. A Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumán (VKF) is hosszú ideje megy a huzavona, és tapodtat sem sikerült előrelépni – mondta kérdésünkre Kordás László, a MASZSZ elnöke. Tényleg azt várjuk, hogy mondjuk egy buszsofőr rosszulléte miatt súlyos katasztrófa következzék be?

A BKV-s járművezető mondott erre is példát: egy kollégája azon a szolgálati járaton halt meg szívinfarktusban, amely a munkába szállította volna. S hogy mit is jelent Budapesten autóbusz volánja mögé ülni? Szerinte ezt nem lehet jobban szemléltetni, mint annak a fiatal sofőrnek az esetével, aki élete első járatát vezette el a végállomásig, majd a járművet magára hagyta, mondván, nem erre szerződött. A buszt onnan tartaléksofőr vitte tovább.

Ebben a ciklusban Kordás László nem reméli, hogy bármilyen megoldás szülessék, mert a VKF már nem fog ülésezni. Az viszont biztos, hogy nem engedik el az ügyet, és a következő kormányt is megpróbálják rábírni a töredékidő rendezésére, meg arra, hogy dolgozzanak ki valamilyen mechanizmust az emberi szervezetre fokozott terheléssel járó munkakörökben foglalkoztatottak számára. Az ugyanis nem megoldás, hogy beteg emberek vezessenek autóbuszt, de az sem, hogy a munkakörükkel összefüggő megbetegedésük esetén egyszerűen az utcára tegyék őket.

Kijátszható jogosítvány

Ha egy buszsofőr kerül olyan állapotba, ami a cikkünkben szereplő férfi, akkor az üzemorvos súlyos kockázatot vállal, amikor megadja neki a munkaalkalmassági engedélyt – jelentette ki lapunk kérdésére Lachnerné Vadász Judit. A foglalkozási és foglalkozási rehabilitációs szakértő szerint az illető nincs rendesen ellátva, ha gerincfájdalmai vannak, de ennél is súlyosabbnak tartja, ha orvosai nem veszik elég komolyan a cukorbetegségét. Egy inzulinos embernek már az „úrvezetői engedélyt” sem adják meg öt évre, hisz az állapota gyorsan változhat – hangsúlyozta.

Idén január 1-jén lépett hatályba a Munkatörvénykönyve módosítása, amely kimondja, hogy ha a dolgozónak megváltozik az egészségi állapota, akkor változtatni kell a beosztásán és a munkakörülményein is. Az azonban kérdés, hogy a cég, ahol az illető dolgozik, fel tud-e ajánlani olyan munkát, amit ezek mellett a betegségek mellett el tud látni – folytatta, mert ha nem, akkor sajnos ebben az esetben a BKV-nak joga van alkalmatlanság címén felmondani neki.

Orbán Ráhel a kiválasztott

Varga Dóra
Publikálás dátuma
2018.03.06. 06:02
SAJÁT LÁBON Orbán Ráhel és férje, Tiborcz István
 Bár több ezer, a turizmus területén tevékenykedő fiatal él Magyarországon, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatója éppen a miniszterelnök lányának véleményére kíváncsi az ágazat megreformálásakor. Személyesen a vezérigazgató kérte fel Orbán Ráhelt arra, hogy adjon neki tanácsokat – tudta meg lapunk.

Guller Zoltán az M1 egyik szombati műsorában beszélt arról: saját területükön kiemelkedő szakemberek segítik egy új pozitív országmárka kialakítását, hogy még több turistát és befektetőt lehessen hazánkba csábítani. Csák János, a Design Terminál egyik tulajdonosa, Zoób Kati divattervező és Káel Csaba a Müpa vezérigazgatója mellett fiatal segítői között említette – a munkában „hazaszeretetből” résztvevő – Orbán Ráhelt is.

Ezzel kapcsolatban arról kérdeztük az MTÜ-t: a kormányfő lánya milyen kiemelkedő szakmai múlt alapján, kinek a felkérésére, milyen pozícióban és hatáskörrel vesz részt a munkában? A szakmai múlttal kapcsolatos érdeklődésünkre nem kaptunk választ, de azt közölték: „Az MTÜ vezérigazgatója Orbán Ráhel véleményét az országmárka kialakításával kapcsolatban kérte és kéri ki alkalomszerűen. Orbán Ráhel szabadidejében segíti ötleteivel és javaslataival az ügynökség munkáját, amiért semmilyen ellenszolgáltatást nem kap, szerződéses viszonya az ügynökséggel nincs, pozícióval nem rendelkezik.”

Orbán Ráhel turisztikai érdeklődése nem újdonság, sajtóhírek szerint a kormányfő lánya már a turizmusfejlesztési irányvonalak kijelölésében és a pályázati pénzek elosztásában kiemelkedő szerepet játszó, két éve létrehozott MTÜ felállításáról szóló megbeszélésen is részt vett. Azt pedig tavaly októberben személyesen Orbán Viktor jelentette be az MTÜ által kidolgozott Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégiát ismertetve, hogy – a hazai és uniós forrásokat együttvéve – több mint 828 milliárd forintot öntenek 2030-ig a turizmusba.

"Ha egy állami vezető gyermeke tanult, világot látott és tehetséges, akkor semmi kivetnivaló nincs abban, hogy a területén segít az ország fejlődésében” – fogalmazott érdeklődésünkre Csapody Balázs, a balatonszemesi Kistücsök Étterem tulajdonosa, aki a gasztronómia és a borturizmus terén ad tanácsokat az MTÜ-nek. Mint mondta: az elmúlt 25 évben egy sarki kocsmából egy jól működő, neves éttermet alakított ki, természetes, hogy tapasztalatait megosztja, ha arra kérik. Mindezekről Orbán Ráhellel nem beszélt, mert a megbeszéléseken, amelyeken részt vett, a miniszterelnök lánya nem volt ott. Több százan vállaltak szerepet a turizmussal kapcsolatos reformok kidolgozásában, nem találkozik minden résztvevővel – tette hozzá.

Orbán Ráhel egyébként a Budapesti Corvinus Egyetemre járt, de volt a lausanne-i École Hoteliere Lausanne hallgatója is. Ennek borsos tandíját felemlegető sajtóhírekre reagálva közösségi oldalán azt írta 2014-ben: 3 évet dolgozott a szállodaiparban és a vendéglátás területén. Férje, Tiborcz István érdekköreihez számos vendéglátó-ipari beruházás kapcsolódik.

Az MTÜ közlése szerint Guller Zoltánnak sok segítője van: a szakmai szervezetek képviselőin túl számos olyan szakember véleményét meghallgatja, akik meghatározóak Magyarország turizmusában. A gasztronómiát illetően Hamvas Zoltánnal, Bíró Lajossal, a közlekedésről Vitézy Dáviddal is konzultálnak. A fiatalok közül Vági Bencét, a Recirquel Újcirkusz Társulat alapítóját és Berecz Istvánt, a Fonó népzenei igazgatóját emelték ki.

Tiborcz-botrány: terjeszkedik az Elios
Úgy tűnik, hogy nemzetközi terjeszkedésbe kezdett a kormányvő vejének, Tibocz Istvánnak a volt cége. Ehhez pedig többek között azok a magyarországi munkák szolgálnak referenciaként, amelyeket az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) szerint összeférhetetlenségek, szabálytalanságok mentén, bűnszervezetben nyertek el. A 24.hu szerint az egykori Tiborcz-vállalkozás Szlovákiában egy leányvállalatot alapított Elios Slovakia s.r.o. néven, a cég mögött pedig néhány szlovák magánszemély cége mellett egy magyar vállalkozás, az U Light Kft. áll. A szlovák vállalkozásban 2016-ig szerepelt Tiborcz közvetlen üzlettársa, Erdei Bálint is, akivel együtt alapították meg az Elios jogelődjének számító ES Holdingot. Érdekes az U Light Kft. felbukkanása is. Ez a cég 2012 és 2014 közötti közbeszerzéseken látszólag az Elios versenytársa volt, a 35 csalásgyanús magyar projekt közül hétnél is indult, ám egyszer sem nyert. A 24.hu szerint az U Light éppen akkor kezdett gyakrabban nyerni a tendereken, amikor az Elios települési közvilágítási megbízásai itthon kezdtek megfogyatkozni.



Orbán Ráhel a kiválasztott

Varga Dóra
Publikálás dátuma
2018.03.06. 06:02
SAJÁT LÁBON Orbán Ráhel és férje, Tiborcz István
 Bár több ezer, a turizmus területén tevékenykedő fiatal él Magyarországon, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatója éppen a miniszterelnök lányának véleményére kíváncsi az ágazat megreformálásakor. Személyesen a vezérigazgató kérte fel Orbán Ráhelt arra, hogy adjon neki tanácsokat – tudta meg lapunk.

Guller Zoltán az M1 egyik szombati műsorában beszélt arról: saját területükön kiemelkedő szakemberek segítik egy új pozitív országmárka kialakítását, hogy még több turistát és befektetőt lehessen hazánkba csábítani. Csák János, a Design Terminál egyik tulajdonosa, Zoób Kati divattervező és Káel Csaba a Müpa vezérigazgatója mellett fiatal segítői között említette – a munkában „hazaszeretetből” résztvevő – Orbán Ráhelt is.

Ezzel kapcsolatban arról kérdeztük az MTÜ-t: a kormányfő lánya milyen kiemelkedő szakmai múlt alapján, kinek a felkérésére, milyen pozícióban és hatáskörrel vesz részt a munkában? A szakmai múlttal kapcsolatos érdeklődésünkre nem kaptunk választ, de azt közölték: „Az MTÜ vezérigazgatója Orbán Ráhel véleményét az országmárka kialakításával kapcsolatban kérte és kéri ki alkalomszerűen. Orbán Ráhel szabadidejében segíti ötleteivel és javaslataival az ügynökség munkáját, amiért semmilyen ellenszolgáltatást nem kap, szerződéses viszonya az ügynökséggel nincs, pozícióval nem rendelkezik.”

Orbán Ráhel turisztikai érdeklődése nem újdonság, sajtóhírek szerint a kormányfő lánya már a turizmusfejlesztési irányvonalak kijelölésében és a pályázati pénzek elosztásában kiemelkedő szerepet játszó, két éve létrehozott MTÜ felállításáról szóló megbeszélésen is részt vett. Azt pedig tavaly októberben személyesen Orbán Viktor jelentette be az MTÜ által kidolgozott Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégiát ismertetve, hogy – a hazai és uniós forrásokat együttvéve – több mint 828 milliárd forintot öntenek 2030-ig a turizmusba.

"Ha egy állami vezető gyermeke tanult, világot látott és tehetséges, akkor semmi kivetnivaló nincs abban, hogy a területén segít az ország fejlődésében” – fogalmazott érdeklődésünkre Csapody Balázs, a balatonszemesi Kistücsök Étterem tulajdonosa, aki a gasztronómia és a borturizmus terén ad tanácsokat az MTÜ-nek. Mint mondta: az elmúlt 25 évben egy sarki kocsmából egy jól működő, neves éttermet alakított ki, természetes, hogy tapasztalatait megosztja, ha arra kérik. Mindezekről Orbán Ráhellel nem beszélt, mert a megbeszéléseken, amelyeken részt vett, a miniszterelnök lánya nem volt ott. Több százan vállaltak szerepet a turizmussal kapcsolatos reformok kidolgozásában, nem találkozik minden résztvevővel – tette hozzá.

Orbán Ráhel egyébként a Budapesti Corvinus Egyetemre járt, de volt a lausanne-i École Hoteliere Lausanne hallgatója is. Ennek borsos tandíját felemlegető sajtóhírekre reagálva közösségi oldalán azt írta 2014-ben: 3 évet dolgozott a szállodaiparban és a vendéglátás területén. Férje, Tiborcz István érdekköreihez számos vendéglátó-ipari beruházás kapcsolódik.

Az MTÜ közlése szerint Guller Zoltánnak sok segítője van: a szakmai szervezetek képviselőin túl számos olyan szakember véleményét meghallgatja, akik meghatározóak Magyarország turizmusában. A gasztronómiát illetően Hamvas Zoltánnal, Bíró Lajossal, a közlekedésről Vitézy Dáviddal is konzultálnak. A fiatalok közül Vági Bencét, a Recirquel Újcirkusz Társulat alapítóját és Berecz Istvánt, a Fonó népzenei igazgatóját emelték ki.

Tiborcz-botrány: terjeszkedik az Elios
Úgy tűnik, hogy nemzetközi terjeszkedésbe kezdett a kormányvő vejének, Tibocz Istvánnak a volt cége. Ehhez pedig többek között azok a magyarországi munkák szolgálnak referenciaként, amelyeket az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) szerint összeférhetetlenségek, szabálytalanságok mentén, bűnszervezetben nyertek el. A 24.hu szerint az egykori Tiborcz-vállalkozás Szlovákiában egy leányvállalatot alapított Elios Slovakia s.r.o. néven, a cég mögött pedig néhány szlovák magánszemély cége mellett egy magyar vállalkozás, az U Light Kft. áll. A szlovák vállalkozásban 2016-ig szerepelt Tiborcz közvetlen üzlettársa, Erdei Bálint is, akivel együtt alapították meg az Elios jogelődjének számító ES Holdingot. Érdekes az U Light Kft. felbukkanása is. Ez a cég 2012 és 2014 közötti közbeszerzéseken látszólag az Elios versenytársa volt, a 35 csalásgyanús magyar projekt közül hétnél is indult, ám egyszer sem nyert. A 24.hu szerint az U Light éppen akkor kezdett gyakrabban nyerni a tendereken, amikor az Elios települési közvilágítási megbízásai itthon kezdtek megfogyatkozni.