A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) fél év alatt se tudta lebonyolítani a budaörsi reptér üzemeltetési pályázatát, ezért a társaság meghosszabbította az eredetileg csak 180 napra megbízott Aeroglobe Kft. mandátumát. A propagandaminiszter Rogán Antalt helikoptereztető cég tulajdonosának érdekeltségébe tartozó társaság így az év végéig biztosan működtetheti a repteret.
A budaörsi repülőteret évtizedeken át a Magyar Repülő Szövetség (MRSZ) üzemeltette, ám tavaly viharos körülmények között adta azt át. Az MRSZ nyakig úszott az adósságban, és gyakorlatilag csődbe ment a vagyonkezelő felé felhalmozott bő 53 milliós tartozása miatt. Az MRSZ ugyanakkor azzal árnyalta a képet, hogy a reptérre költött ráfordításaikat nem vették számításba. Mindenesetre az MNV tavaly augusztusban haladéktalanul új üzemeltetőt választott: 180 napra bérleti szerződést kötött az Aeroglobe Kft.-vel. A társaságról a HVG írta meg, hogy a Jakab-család érdekeltségében van: övék az a Fly-Coop Kft. is, amely 2016 augusztusában Rogán Antalt helikopterrel repítette egy nyírségi celeb-lakodalomba.
Az akkor 180 napra kötött szerződés már hónapokkal ezelőtt lejárt, az Aeroglobe mégis a kifutópályán maradhatott. Mint azt az MNV-től megtudtuk, azért, mert 2018 végégig meghosszabbították ideiglenes szerződésüket. Ennek pedig az a magyarázata, hogy a repülőtér működtetési pályázatának előkészítése elhúzódik, mert ez az MNV szerint "hosszadalmas folyamat", így inkább meghosszabbították az Aeroglobe Kft. szerződését. Megkérdeztük az MNV-t, milyen eljárást alkalmaztak, volt-e verseny, milyen érvek szóltak az Aeroglobe tavalyi kiválasztása mellett, de nem kaptunk választ.
Nem ez az egyetlen jele annak, hogy az állam meglehetősen nagyvonalú az Aeroglobe és a Fly-Coop tulajdonosaival. Mint arról nemrégiben írtunk, a Rogánt reptető Fly-Coop feltűnően gáláns, évi 300 millió forintos rendelkezési állási díjat is tartalmazó szerződést kötött az Állami Egészségügyi Ellátó Központtal (ÁEEK). Azt már korábban tudni lehetett, hogy a Fly-Coop tavaly decemberben elnyerte az ÁEEK 571 millió forintos tenderét. Ez alapján vállalták: folyamatosan rendelkezésre áll két olyan repülőgép, amely két órán belül fel tud szállni, hogy donorszervet, orvoscsoportot szállítson. A repülésekért óradíját fizetnek, de emellett havonta 25 millió forintot rendelkezésre állási díjként utalnak. Ezt az átalánydíjat pedig akkor is megkapja a Fly-Coop, ha gépei egy percet sem töltenek a levegőben. Ha a kft. feladatot is kap, akkor óradíjat számlázhat a fuvarozás időtartamára: a tender szerint 200 órát kell teljesítenie évente. A cég havi átalánydíja azért is figyelemre méltó, mert az OVSZ-nél 2018-ig nem volt szükség rendelkezésre állásra, anélkül is meg tudták oldani a sürgős légi szállításokat.