Az Oktatási Hivatal korábbi tájékoztatása szerint a 2005-ben bevezetett kétszintű érettségi vizsgarendszer 28. időszakában 1.183 helyszínen összesen mintegy 110.700-an adtak számot tudásukról - írta reggel az MTI.
Az idei középszintű magyarérettségin a feladatlap első részében a diákok egy két és fél oldal hosszú könyvismertető szöveget kaptak, amely a barátság szociológiájáról szól - informált írja az Eduline. A diákoknak a szöveg alapján kellett megoldaniuk tíz feladatot. A szövegértési feladatnál a kérdések a szöveg logikai összefüggéseire, fogalmak meghatározására, információk kigyűjtésére vonatkoznak.
A diákok a vizsga első részében emellett két téma közül választhattak, amelyekről önállóan kellett írniuk egy 120-200 szavas, rövid szöveget:
vagy érvelniük kellett az olyan új ünnepekről, mint a Valentin-nap vagy a halloween;
vagy arról írhattak levelet a helyi önkormányzati képviselőnek, hogy milyen leromlott állapotú épületet kellene fejleszteni, milyen új intézményt lehetne építeni.
Az érettségi második részében a diákok Balázs Béla egy felnőtteknek szóló meséjéről írhattak műelemzést (Balázs Béla amúgy nem része a középiskolai tananyagnak - jegyzi meg az Eduline), vagy a megadott szempontok szerint összehasonlíthattak egy József Attila- és egy Szabó Lőrinc-verset.
A kisebb hibák ellenére mintaszerű volt az idei középszintű magyar nyelv és irodalom érettségi. Jók voltak a szövegválasztások és a feladattípusok is - értékelte az idei feladatsort az Index érdeklődésére Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke. A magyarérettségi első részében a szövegértési feladat kiindulópontja egy a barátságról szóló szociológiai mű recenziója volt. A szöveg világos gondolatmenetű és adatgazdag volt. A problémát itt az jelenthette, hogy a két és fél oldalas szöveg figyelmes végigolvasása, majd az ehhez kapcsolódó tíz feladat megoldása igencsak sok időt vihetett el, mondta Arató László.
A szöveghez adott feladatok is jók voltak: volt köztük egyszerű visszakeresés, adatokat kellett megtalálni a szövegtengerben, máshol egy szinonima tehette nehezebbé a megoldást, voltak globális kérdések, amelyeknél a cikk egészének alapgondolatait kellett rekonstruálni, máshol pedig szövegalkotással kellett bizonyítani, hogy az érettségiző megértette a szöveget. Biztosat a feladatok minőségéről természetesen csak akkor lehet mondani, ha kedden megjelenik a megoldókulcs, mondta a Magyartanárok Egyesületének elnöke.
Kedden a matematika írásbelik következnek.