Ron Howard: beleegyeztem a kreatív kalandba

Publikálás dátuma
2018.05.24. 07:45
FOTÓ: AFP/ANNE-CHRISTINE POUJOULAT
A mozikban világszerte ma debütáló Solo – Egy Star Wars történet megszületése igen kalandos volt: akkor menesztették Phil Lord és Chris Miller rendezőt, amikor már csaknem a teljes forgatókönyvet leforgatták. A beugró a kétszeres Oscar-díjas Ron Howard lett, aki meglepően őszintén beszélgetett velünk a Cannes-i fesztiválon tartott díszbemutató után.

- A Solo levezénylése, gondolom, élete legnagyobb szakmai kihívása volt...

- Nem..., biztosan nem. Inkább úgy fogalmaznék, hogy ennyire egyedi helyzetben még sosem voltam, miután kvázi tényleg egy majdnem teljesen leforgatott filmet kellett átvennem. Új rendezőként az volt a legnagyobb kihívás, hogy már az utómunkálatokkal is kellett foglalkoznom, míg ezzel párhuzamosan kellett előkészíteni az újra forgatásokat, ez pedig elég skizofrén helyzet volt. Voltak olyan jelenetek is, amelyek csúszás miatt még nem forogtak le, de a gyártási terv szerint már késznek kellett volna lenniük. Egyszóval, egyfajta kísérleti filmes helyzetben találtam magam. Különösen, hogy a Disney azt akarta, hogy miután aláírtam, két hét múlva már forgassak is. Egy ekkora produkciónál ez nagyon erőltetett tempó. Az első film, amely nagy költségvetéssel és több párhuzamos stábbal készült, az a Willow volt – ez mai napig életem legnehezebb szakmai kihívása, mivel akkoriban minden lassabb, a technika mai szemmel szinte kőkorszaki volt.

- Mit gondol, miért önt kérte fel a kármentésre a Disney?

- Sorsszerű véletlen következménye. Régebben beszélgettem Kathleen Kennedy producerrel, hogy közösen készítsük el a Willow tévésorozat verzióját. Aztán egyszer csak az ügynökömön keresztül érkezett egy kérdés, hogy érdekelne-e a Solo. Ezen a ponton már biztosak voltak abban, hogy lecserélik Phil Lordot és Chris Millert. Nemet mondtam, mert a saját fejlesztéseimet szoktam megrendezni. De elolvastam a forgatókönyvet, és igazán tetszett. Kértem, hogy mutassanak részleteket a felvett anyagból, jó volt a szereposztás is. Úgy éreztem, tudnék segíteni, így végül beleegyeztem a kreatív kalandba.

- Az eddig ismert Star Wars univerzumtól igencsak eltér a Solo képi világa. Ennyire sötét tónusú, kevés színnel dolgozó epizód még nem készült.

- A képi világ és az atmoszféra olyan dolog, amit megörököltem és nem lehetett változtatni rajta. Így megtanultam szeretni, de ami fontosabb: sikerült magamévá tenni. A Solo cselekménye pszichológiai szinten passzol ehhez a „sötétséghez”, hiszen sokkal földhözragadtabb, alázatosabb és szerényebb, mint bármelyik korábbi rész. Egy fiatal srácról szól, aki el akar jutni a csillagokhoz, ki akar törni az őt körülvevő rezignált és hitevesztett környezetből. Amikor elolvastam a forgatókönyvet, meglepett, hogy Han és az összes többi karakter is elégedetlen a sorsával. Nincs körülöttük háború, nincs Darth Vader, de érezhető az elnyomás politikája.

- Sokunk - főleg az idősebb rajongók - számára a Star Wars egyfajta alternatív valóságot is képvisel. Ennek előzményeit mutatja meg a Solo – érezte a felelősség súlyát?

- Természetesen, de azért azt érdemes látni, hogy mielőtt bármilyen rendező szóba került volna a Disney-nél, ez a folyamat már javában zajlott. A két forgatókönyvíró, Lawrence és Jonathan Kasdan és a Lucasfilm sztorifejlesztő részlege dolgozta ki a történetet, ami évekre nyúl vissza, hiszen figyelembe veszik, hogy az elkészült film illeszkedjen a jövőben tervezett animációs sorozatok, vagy könyvek kiadásához. Létezik a Lucasfilmnél egy Star Wars enciklopédia, amely az összes korábbi eseményt és a tervezett történeteket tartalmazza. Ebbe én belenéztem, de a két forgatókönyvíró nem, mivel őket csak a most szereplő karakterek érdekelték.

- Star Wars rajongó ön egyáltalán?

- Voltak olyan korábbi epizódok, amelyeket kedveltem, másokat kevésbé. Így van ezzel mindenki. De rajongónak nem nevezném magam. De az égvilágon semmit sem tudtam a Forma 1-ről, mielőtt leforgattam volna a Hajsza a győzelemért című filmemet. A Solóra is úgy tekintettem, mintha igaz történettel foglalkoznék. A Lucasfilmnél dolgozó emberek viszont igazi rajongók, ők a továbblépés lehetőségeit keresik.

- Nem gondolja, hogy már így is felhígult a Star Wars univerzum, és túl gyorsan jönnek az új mozifilmek?

- Hazudnék, ha nem ismerném el, hogy ez jogos aggodalom. Az biztos, hogy most viszonylag hosszú ideig nem lesz új Star Wars film – a Solo valóban hamar jött ki Az utolsó jedi után. A Disney-nél jelenleg sokkal több a kérdés, mint a konkrét válasz azzal kapcsolatosan, hogy mit várnak el a rajongók.

- Egy olyan film, mint a Solo hová való? Mozivászonra vagy telefonra?

- A mai filmalkotóknak meg kell tanulniuk formátumokban gondolkodni. Vannak olyan műfajok, amelyek telefonon működnek a legjobban – mondjuk ötperces etűdök. A Star Wars természetesen mozivászonra kívánkozó tartalom, de az a tragikus, hogy erről nem mi, rendezők döntünk, hanem a közönség. Ha egyszer csak ott tartunk majd, hogy nem lesz igény a moziélményre, bajban leszünk. Ma már szinte lehetetlen egy intim dráma esetében nagy mozisikerről álmodozni, de nem lehet semmire sem kényszeríteni a közönséget. Egy alkotó számára a legnagyobb kihívás, hogy adaptálódjon a nézői igényekhez.

Névjegy
Ron Howard - Filmrendező, színész, forgatókönyvíró, producer. 1954-ben született Oklahomaban. Számos filmes díjat tudhat magáénak, az Egy csodálatos elme című, 2001-es filmjét hat Oscar-díjjal jutalmazták, köztük a legjobb rendező és a legjobb filmnek járó elismeréssel. A Hajsza a győzelemért című öt évvel ezelőtt bemutatott filmje két Formula-1-es versenyző, James Hunt és Niki Lauda párharcát mutatja be.

Négy hétvégére a gyalogosoké a Szabadság híd

Publikálás dátuma
2018.05.23. 13:40
Illusztráció: Népszava
Idén is a gyalogosoké lesz négy nyári hétvégére a forgalomtól elzárt Szabadság híd - mondta el Szalay-Bobrovnicky Alexandra főpolgármester-helyettes, írja az MTI.

A főpolgármester-helyettes a Dunához kapcsolódó nyári fővárosi rendezvényeket bemutató sajtótájékoztatón felidézte, hogy a Szabihíd projekt alulról jövő spontán kezdeményezésként indult 2016-ban. Mint hozzátette, idén július 14. és augusztus 5. között négy egymást követő hétvégén vehetik birtokba a hidat a budapestiek és az arra járók.

A Duna körül nem ez lesz az egyetlen budapesti kulturális esemény: a Margitszigeti Szabadtéri Színpad kikötőjében egy uszályt látogathat majd a közönség, az augusztusi Dunapest fesztiválnak pedig a folyó teljes fővárosi szakaszán lesznek helyszínei. Szeptember elsején még Duna-átúszást is rendeznek, a Budapest Urban Games részeként.

Szerző

Megfejtették Michael Jackson egyik titkát

Publikálás dátuma
2018.05.23. 13:11
Illusztráció: AFP
Orvosok találtak magyarázatot arra a fizikai képtelenségnek tűnő táncmozdulatra, amellyel Michael Jackson kápráztatta el a közönséget a Smooth Criminal című számának videoklipjében - írta az MTI.

Az 1987-ben forgatott klipben a sztár bokából 45 fokos szögben hajlik előre, miközben teste teljesen egyenesen feszül. Ezt az ikonikus mozdulatot nagyon sokan próbálták meg utánozni. A BBC News szerint indiai gerincspecialisták egy tudományos folyóiratban most magyarázattal szolgáltak a lehetetlennek tűnő táncelemre. A mozdulathoz egy különlegesen kiképzett cipő és Jackson elképesztő fizikai felkészültsége kellett. Az orvosok ugyanakkor óva intettek Jackson utánzásától, mivel az sérüléshez vezethet.

Mandzsul Tripathi a csandigarhi Orvosi Oktatási és Kutatási Posztgraduális Intézetben dolgozó kollégáival elemezte a korán elhunyt sztár híres mozdulatát. Mint a Journal of Neurosurgery: Spine folyóiratban publikált cikkükben írták, a legképzettebb táncosok rendkívül erős izomzattal 25-30 fokos szögig képesek előredőlni egy ilyen mozdulatban, Michael Jackson azonban a gravitációt kijátszva 45 százalékos dőlésszöget ért el, ami a szemlélő számára képtelenségnek tűnik. A próbálkozók azt tapasztalják, hogy a mozdulat nem a hátizmokat, hanem a bokáknál az Achilles-ínat teszi igazán próbára. Ez korlátozza az előredőlés szögét, még az olyan kiváló atlétikai képességű táncosoknál is, mint amilyen Michael Jackson volt. A sztár a dőlésszög növeléséhez különleges cipőt használt - magyarázta Tripathi professzor.

Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

Az énekes cipőinek sarkába v-alakú éket vágtak, azok beleillettek egy sarokrögzítőbe vagy -pántba, amelyet a talajhoz rögzítettek és ez a cipőt megtartó trükk segített neki abban, hogy erősebben dőlhessen előre. A különleges cipő kifejlesztése előtt az énekes úgy érte el az illúziót, hogy testét kötelek és a dereka körüli heveder tartotta meg. De a szakemberek szerint még a preparált cipő mellett is nagyon erős gerinc- és alsó lábizomzatra volt szükség a gyakorlat végrehajtásához.

Jackson és két hollywoodi kollégája állítólag az amerikai űrhajósok csizmájáról vették az ötletet, amelyek talpát egy sínhez lehetett rögzíteni, amikor súlytalanságban dolgoztak.

Szerző
Témák
Michael Jackson