Hetekig is eltarthat a barlangban rekedt focicsapat kimentése

Publikálás dátuma
2018.07.03 15:59

Fotó: AFP/ LILLIAN SUWANRUMPHA
Élelmiszert, oxigént és orvosi ellátást is kap a barlang mélyén 9 nap után megtalált tizenkét fiú és edzőjük, de kihozni egyelőre nem tudják őket.
Még hetekig tarthat, míg a tíz napja barlangban rekedt focicsapat és edzőjük feljutnak a mélyből. Az áradás és sárcsuszamlások zárta el előlük a kijáratot. A beszorultakat a Tham Luang barlang bejáratától négy kilométerre lévő „Pattaya Beach” nevű részben hiánytalanul, jó egészségi állapotban találta meg hétfőn késő este két világszerte elismert brit barlangi mentő, Richard Stanton és John Volanthen. Hajnalban a Navy SEALS orvosa, ápolónője is elérte őket. Az egészségügyi csapat megvizsgálta a fiúk sérüléseit, a legtöbbjükét könnyűnek minősítette, egyiknek sem súlyos az állapota.
Kedden délelőtt a hadsereg hónapokra elegendő ellátmányt, nagy fehérjetartalmú géleket és vizet kezdett eljuttatni hozzájuk. Sokan ebből arra következtettek, hogy meg akarják várni az esős évszak végét, októbert, hogy akkor hozzák ki a fiúkat. De ha így esik továbbra is, akkor az emelkedő vízszint miatt muszáj lesz lépniük. A folyamatosan emelkedő vízszint nagyon veszélyessé teheti a szűk, zéró látótávolságú járatokon keresztül való közlekedést tapasztalatlanok számára; valójában ez lenne a legrosszabb módja felszínre segítésüknek.  Lehetséges opcióként felmerült, hogy azokat a fiúkat, akik nem tudnak úszni, megtanítanák a búvárfelszerelés használatára. A CNN-nek Anmar Mirza barlangi mentő szerint a barlangi búvárkodás nagyon veszélyes annak, aki nem tapasztalt. Teljes sötétségben kellene utat találniuk, csak a szájba tehető regulátor és a palack segítene nekik lélegezni. Ha elvesztik a regulátort akár csak egy percre is, az végzetes lesz. Mirza szerint a legbiztonságosabb az lenne, ha megvárnák, míg a víz lejjebb megy, vagy találnának egy új járatot. 
Felmerült az is, hogy felülről, természetes víznyelő nyílásokon keresztül lehetne kimenteni a fiúkat, azonban a két ilyen kürtőről, amit a felszínen találtak, nem tudják hová vezet a mélyben, úgy tűnik, a Pattaya Beachtól túl messze érik el a járatot. Új kürtő fúrása nehézségbe ütközne a kemény sziklán keresztül, és még új utakat is ki kellene építeni a hegyen a nehéz fúróberendezések szállításához. 
Még mielőtt bármilyen mentési tervet elkezdenének végrehajtani, azt is meg kell várni, hogy a kilenc napos éhezés után a gyerekek annyira megerősödjenek, hogy nehezebb erőkifejtésre is képesek legyenek. 
A rendőrség megerősítette, megvizsgálják, nem kell-e vád alá helyezni az edzőt, a 25 éves Ekapol Chanthawongot, mert gondatlanságával veszélyeztette a fiúk életét, de a Mae Sae rendőrállomás parancsnoka megtagadta a határozott választ a kérdésre.

A tűzoltó: Richard Stanton

A szakmai források szerint régóta a brit barlangi búvárkodás és mentés arcának számít, jó 35 éve foglalkozik szabadidejében barlangi búvárkodással. Felszerelés nélkül is profi barlangásznak számít. A kilencvenes évek végén ő járta be először a franciaországi Emergence du Ressel barlangrendszerét. A brit Wookey Hole nevű barlangban angol csúcsot ért el, amikor 90 méter mélyre jutott, igen nehéz körülmények között, úgy hogy egy szakaszon ásnia is kellett a víz alatt, hogy tovább tudjon jutni. 2012-ben lovaggá ütötték a világszerte barlangban rekedt emberek kimentésében elért eredményei miatt. 

A programozó: John Volanthen

Végzettségére nézve mérnök, amit a hobbijában is kamatoztat. Ő ugyanis a mentőexpedíciói mellett sokat tett a szűk barlangi járatokban használható speciális búvárfelszerelések fejlesztéséért. A saját maga tervezett úgynevezett légvisszanyerő egy olyan zárt rendszerű készülék, ami kivonja a kilélegzett levegő szén-dioxid-tartalmát, hogy a használója a maradék oxigént újrahasznosíthassa. Szintén „csináld magad” alapon készített búvárfelszereléseket a szokásos hát helyett hason szállított palackkal, szintén a föld alatti körülményekre optimalizálva.  

Frissítve: 2018.07.05 09:17

"Nem erre szerződtünk" - a Microsoft dolgozói petícióban kérik, ne kelljen fegyvert fejleszteniük

Publikálás dátuma
2019.02.23 19:18
Illusztráció
Fotó: DPA/AFP/ Gambarini Mauricio
A Microsoftnak péntekig 94 munkatársa írta alá a petíciót, melyben arra kérik a céget: álljon el egy az amerikai hadsereggel kötött 480 millió dolláros szerződéstől, és mindenfajta hadiipari fejlesztéstől - írja a Reuters.
Tavaly novemberben nyert tendert a cég, ekkor azt vállalta el, hogy legalább 2500 működő "kiterjesztett valóság headsetet" szállít le a katonáknak. Ezeket csatatéren és kiképzésen egyaránt használnák, növelve így a katonák "halálosságát, mobilitását és szituációs éberségét".
"Nem fegyverek fejlesztésére szerződtünk, és követeljük a beleszólást abba, hogy hogyan használják fel a munkánkat"
- olvasható a dolgozók tiltakozásul megfogalmazott, a Twitteren közzétett levelében. Azt kérik a vállalattól, hogy dolgozzon ki egy nyilvános irányelvet arra nézve, hogy hol lehet alkalmazni a technológiáját.
A Microsoft közleményben úgy kommentálta a kezdeményezést: mindig örül, ha visszajelzést kap munkatársaitól. Emellett viszont elkötelezett a hadsereg segítésében. Az amerikai hadsereg egyáltalán nem reagált a hírre.

A pilóták hibájából ütközhetett hegynek a tavaly lezuhant iráni utasszállító

Publikálás dátuma
2019.02.23 18:26
Illusztráció
Fotó: AFP/ MARWAN NAAMANI
Hibázott továbbá a meteorológiai szolgálat, a légitársaság, de még a repülőgép gyártója is.
Az előzetes jelentés alapján főként a pilóták által elkövetett hibák vezettek az Iran Aseman légitársaság ATR 72-es repülőgépének tavaly téli katasztrófához - írja az airportal.hu. Az Iran Aseman gépének becsapódását a 60 utas és 6 fős személyzet közül senki sem élte túl.
Az első hibát a célállomáshoz közeledve, a süllyedés megkezdésekor követték el: túl mélyre ereszkedtek.
Már a repülőtér megközelítését sem lett volna szabad megkezdeniük, mivel az időjárási viszonyok rosszabbak voltak az engedélyezett üzemelési minimumoknál.
A repülőgép eközben felhőbe került, ahol jegesedés jelentkezett, ám a jégtelenítő berendezéseket mindössze néhány percig üzemeltették. Ehelyett igyekeztek kirepülni a felhőből, ezért még alacsonyabbra süllyedtek. A hegyek feletti légmozgás pedig már túl soknak bizonyult.
A dokumentum több kritikát is megfogalmaz a meteorológiai szolgálat működéséről és a légitársaság képzési gyakorlatáról is. A meteorológiai szolgálat nem adott ki figyelmeztetést a hegyek felett várható hullámjelenségről. A légitársaság kiképzési anyaga pedig nem tette lehetővé a kialakult időjárási helyzet felismerését. A repülőgépet gyártó ATR által kiadott kézikönyvben – amelytől a légitársaság által kidolgozott eljárás ráadásul el is tért – szintén nem volt egyértelmű, hogy a kialakult vészhelyzet hogyan hárítható el.
Frissítve: 2019.02.23 18:27