Az utóbbi nyolc évben megtapasztalhattuk, hogy a közoktatás kérdéseiben a legfontosabb döntések épp a nyári szünetben születnek meg. Így volt ez a közoktatási törvény „köznevelésivé” transzformáláskor, s ez történt az ún. pedagógus előmeneteli rendszer – közismert nevén életpályamodell - bevezetésekor is. Nincs ez másként most sem, csak nem új jogszabály bevezetése várható, hanem egy tavalyi rendelet „élesítése”, szeptember 1-től.
A pedagógus életpályamodell megítélése minimum sokszínű. Az érintettek azonban – keresetnövelő hatása miatt – ha zsörtölődve is, de elfogadták, hiszen a rendszer egy kiszámítható, évenkénti emelkedést biztosító, előre kalkulálható illetmény növekedést biztosított a közoktatásban dolgozó pedagógusok számára. A 2017 szeptemberétől esedékes béremelés azonban mindenki számára határozott időre (egy tanévre) szólt, hiszen a kormányzat belenyúlt rendszerbe, s az utolsó „részlet” bevezetésekor differenciálást javasolt az intézményvezetőknek, mondván, a kiemelkedően teljesítő pedagógusokat meg kell becsülni. Az elmélettel nincs semmi baj, hiszen a tanári pályán is vannak gyengén teljesítők és kiválóak is, a bérezési rendszer pedig nem jutalmazza a kiemelkedőt, s nem bünteti a károkozót.
A tavalyi differenciálás végül gyakorlatilag elmaradt, mert az intézményvezetők nem vállalták annak ódiumát, hogy személyes döntésüktől függjön egy etikátlan helyzet kialakulása. A hivatal viszont kötelezettségként írta elő egy a differenciálás alapját jelentő „értékelő táblázat” megalkotását, melyhez egy szempontsort is közzétett, nem hagyva kétséget afelől, hogy 2018. szeptember elsejével meg kell valósítani a differenciált béremelést. Ennek fedezetét a tavalyi béremelés jelenti: a bértömeg – jelenlegi ismereteink szerint – marad az iskoláknál, de annak szétosztása már differenciáltan fog megvalósulni. Lesznek, akik jól járnak (többet fognak keresni, mint tavaly), sokan „maradnak a pénzüknél”, és bizony olyanok is akadnak majd nem kevesen, akik jövedelem csökkenést lesznek kénytelenek elviselni.
1. A mára már értéküket vesztett pedagógus béreket sürgősen és jelentős mértékben emelni kell, mert enélkül a pálya gyorsuló kiürülése rohamossá válik. Ennek következményei beláthatatlanok. Már a jelenlegi pedagógus hiány (kb. 4500 fő) is súlyos problémákat rejt magában.
2. A köznevelési törvény és a pedagógus előmeneteli rendszer bevezetésekor sem ezt ígérték. Nem erről szól(t) a törvény. A modernkori Magyarország történetében még nem volt példa arra, hogy a köz alkalmazottjának bércsökkentést kelljen elviselnie. Olyat, hogy hosszú éveken keresztül ne kapjon fizetésemelést, már láttunk, de hogy a már megszerzett javakból visszavegyenek, még nem.
3. Differenciálni igenis kell! Nemcsak szóvirágokkal kell megbecsülni a kiválóan teljesítőket, hanem anyagilag is. Az ehhez szükséges többlet fedezetet a költségvetésben kell elkülöníteni.
4. A törvényeket be kell tartani. A kormánynak is.