Szándékosan okozhatták a légszivárgást a Szojuz MSZ-09 űrhajóban, az Energia űrkutatási vállalat belső vizsgálóbizottsága szerint, amely a rosszhiszeműség lehetőségét is mérlegeli - közölte csütörtökön a "jól értesült forrásokra" hivatkozó TASZSZ orosz állami hírügynökség, írja az MTI.
- jelentette ki egy névtelenül nyilatkozó, az űriparban illetékesnek mondott informátor. A forrás szerint a gyártási eljárás nem irányoz elő semmilyen két milliméteres átmérőjű fúrást az űrhajó törzsében. A Szojuzokat egyedileg, kézzel, fúró használata nélkül szerelik össze, minden nyílást présformák sajtolásával állítanak elő.
Egy ugyancsak névtelen nyilatkozó a TASZSZ-nak elmondta, hogy a gyártási dokumentációban nem találtak olyan munkálatokra való utalást, amelyek során a nyílás keletkezhetett volna. Ez önmagában persze nem döntő érv: vezethették a naplót is hiányosan.
A TASZSZ úgy értesült, hogy a Szojuz MSZ-09-es vagy a végső összeszerelő üzemben, vagy pedig az ellenőrző és tesztelő állomáson sérülhetett meg, még azelőtt, hogy a járművet átszállították volna Bajkonurba.
Az állami hírügynökség információit hivatalosan nem erősítették meg. Az Energia mellett a Roszkoszmosz orosz állami űrkutatási vállalat is vizsgálja, miért lukas az űrhajó - egyebek között azt is, hogy a Szojuz sérülése nem már a Nemzetközi Űrállomással való összekapcsolódása után történt-e.
Dmitrij Rogozin, a Roszkoszmosz vezérigazgatója hétfőn közölte, hogy az addigi feltételezésekkel szemben nem mikrometeorit, hanem fúrófejjel okozott belső sérülés miatt keletkezett a hajszálrepedés, majd lépett fel levegőszivárgás múlt szerda éjjel a Szojuz MSZ-09 űrhajón.
A mintegy 2 milliméteres hajszálrepedést az űrhajósoknak péntekre sikerült megtalálniuk és behegeszteniük, helyreállítva ezzel a légnyomás normális szintjét a Nemzetközi Űrállomáson, amelyhez az űrhajót csatlakoztatták.