Az államtitkár nem áll szóba a csigajelmezben sprintelő aktivistákkal

Publikálás dátuma
2018.09.13 15:51

Fotó: /
Bár írásban megígérte Mosóczi László, a közlekedésért felelős helyettes államtitkár végül mégis mégsem akar találkozni a nemrég a Debrecen-Mátészalka közötti vonatot csigajelmezben futva megelőző civil aktivistákkal.
Mint arról több sajtóorgánum, így a Népszava is beszámolt, a 2015 óta működő szabolcsi civil csoport, a MátészalkaLeaks aktivistái régóta küzdenek, hogy teljes hosszában felújítsák a Debrecen-Mátészalka vasútvonalat. Ez mára annyira lerohadt, hogy a vonatok az óránkénti 80 kilométeres sebesség helyett csak 20-60 kilométer per órával tudnak csak vánszorogni, amivel megnehezítik a Mátészalka-Debrecen vasútvonal mentén élők életét. Bár a vasútvonal felújítását betervezték a 2014-2020-as tartó uniós ciklus fejlesztései közé, a civilek szerint a beruházást nem készítették elő megfelelően, így ebben a ciklusban biztosan nem valósul meg. Erre válaszul készítette a MátészalkaLeaks csoport az elhíresült videóját, amelyben a csigajelmezbe öltözött aktivistájuk könnyedén leelőzte a lepusztult sínpáron közlekedő vonatot. Miután az akciót a média felkapta, a csoport meghívta a közlekedésért felelős helyettes államtitkárt egy szatmári ebédre és beszélgetésre. Írásbeli válaszában Mosóczi hajlandónak mutatkozott a találkozóra, igaz – mint írta – szeptember 15-ig nem ér rá, de utána, szeptember második felében vagy októberben szívesen találkozik velük.
Helyette azonban most a kormánypárti Magyar Idők üzent: a kormányszócső „értesülései szerint” Mosóczi László ugyan az eredetileg szakmai háttérbeszélgetésre szóló felkérést elfogadta, de az egyeztetés – a politikai színezetű sajtókampány miatt – „a közeljövőben nem valósul meg.” A napokban levélben üzent a civileknek Mosóczi tárcája, pontosabban az Innovációs és Technológiai Minisztérium kommunikációs főosztálya is, a levelet szó szerint közöljük: „A minisztérium komolytalan, politikai célú akciókban nem kíván részt venni. A tárca inkább a hazai közlekedési infrastruktúra fejlesztésén dolgozik, amire 2022-ig mintegy 4000 milliárd forintot fordít a kormány. Mátészalka térségében a gyorsabb és színvonalasabb közlekedésért egyebek mellett előkészítés alatt áll az M49 autóút megépítése az M3 autópályától az országhatárig.” Lapunk levélben megkérdezte a helyettes államtitkárt, hogy mit ért „politikai színezetű sajtókampány” alatt, de válasz eddig nekünk sem érkezett.
„Nem politizálunk, helyi közügyeket képviselünk” - mondta Lintényi Levente a MátészalkaLeaks csoport közösségszervezője. Szerinte érthetetlen, hogy miféle politikai színezetű akcióról beszélt a Magyar Idők. Lintényi leszögezte sem ő, sem a csoport „keménymagjának” számító többi tagja nem párttag. „A választások előtt már megvádoltak azzal, hogy indulni akarunk a választásokon” – mondta Lintényi. A szervezet 2015-ös alapítása óta rendre politikamentesen, a helyi emberek életét megnehezítő-megkeserítő ügyek miatt emeli fel a hangját. Így többek között akadálymentesítésért, de már jó ideje noszogatják a helyi döntéshozókat a vasút felújításáért, mivel lehetetlen állapot, hogy az országrész települései úgyszólván alig érhetőek el vasúton. Jó példa, hogy a Zajta községből kiinduló „hétmérföldes” vonat nagyjából hét óra alatt jut fel Budapestre.
A csoport egy olyan javaslatcsomagot állított össze, amivel szerintük bizonyítják azt, hogy nem politikai célok vezérlik őket, hanem csak a lakókörnyezetükért tenni akarás. A javaslatcsomag egyik elemének megvalósításával a vasúttársaság éppenséggel 55 millió forintot spórolna, amelyből a Mátészalka-Debrecen vasútvonalon akár új járatokat lehetne beállítani, de juthatna pénz a vasúti kocsik kisebb felújítására is, és mindezt a nélkül, hogy a szolgáltatás színvonala csökkenne.  Ráadásul a Magyar Idők mostani cikke arról értekezett, hogy „felújítják a Mátészalkai vonalat”. Lintényi szerint ez porhintés: amiről az írás újdonságként beszél, az egy régóta ismert felújítás, ahol a 78 kilométernyi szakaszból mindössze egy 10 és egy 16 kilométeres részt javítanának fel az 2020 és 2021-ben lesz. Ugyanakkor szerinte közben meg azok a szakaszok rohadnak le, amelyek ma még úgy-ahogy alkalmasak 80 kilométer körüli sebességre. „Mifelénk az adott szó kötelez” – mondta az államtitkár cikkbe csomagolt elutasító válaszáról a közösségszervező. Ők továbbra is elvárják Mosóczit egy beszélgetésre. „Mi nem adjuk fel, továbbra is fel fogjuk hívni a felújítás fontosságára a döntéshozók figyelmét, hiszen egy 825 ezres éves utasforgalmú vasútvonalról van szó” – üzent a civil aktivista.
2018.09.13 15:51

Független jelölt nyert a bihartordai és a kelevízi időközin

Publikálás dátuma
2018.09.23 20:51
Illusztráció
Fotó: Népszava/
Bihartordán Serdült János Csabát választották, Kelevíz polgármestere pedig ismét Balatincz Krisztina lett.
Három független jelölt közül Serdült János Csabát választották Bihartorda polgármesterévé a vasárnapi időközi voksoláson – közölte a helyi választási iroda vezetője az MTI-vel. Tóth Jánosné tájékoztatása szerint a Hajdú-Bihar megyei település 758 választásra jogosult polgára közül 409 adta le szavazatát, minden voks érvényes volt. A három jelölt közül Serdült János Csaba 325, Németi Ferenc 56, Guth Zoltán 28 szavazatot kapott. A Hajdú-Bihar megyei Bihartordán azért kellett polgármester-választást tartani, mert a települést vezető Módos Imre (Fidesz-KDNP) elhunyt. Ugyancsak vasárnap ismét Vargáné Balatincz Krisztinát (független) választották polgármesterré a somogyi Kelevíz községben, ahol a képviselő-testület tagjait is megválasztották a vasárnapi időközi voksoláson. Hajdu Szabina, a Mesztegnyői Közös Önkormányzati Hivatal jegyzője elmondta: a polgármester-választás győztese 118, míg szintén független vetélytársa, Vida János 64 érvényes szavazatot kapott. A tizenegy független képviselőjelöltből négyen szereztek mandátumot. A jegyző beszámolt arról is, hogy a Marcalihoz közeli, 339 lakosú Kelevíz 271 választópolgárából 182 járult az urna elé. Az időközi választásra azért volt szükség, mert a képviselő-testület idén június végén feloszlatta magát. A döntéshez a polgármester és a képviselők között kialakult feszültség, illetve az vezetett, hogy nem sikerült elfogadni Kelevíz zárszámadását.
2018.09.23 20:51
Frissítve: 2018.09.23 21:01

Eltemették a harmadik köztársaságot Nagy Imre szobránál

Publikálás dátuma
2018.09.23 20:01

Fotó: Népszava/ Tóth Gergő
Beszélgetést és politikai performanszot szervezett az Eleven Emlékmű csoport Nagy Imre szobrának tervezett áthelyezése miatt vasárnap délután. A demonstráción folyadékot öntöttek a szobor előtti medencébe, amelynek ettől elfeketedett a vize. Ezután elhelyezték a "harmadik köztársaság koporsóját". A perfomanszt azzal zárták, hogy felhúztak egy molinót Nagy Imre szobra mögé, amely a Műcsarnokot ábrázolta fekete oszlopokkal. Az épület 1989-ben az egykori miniszterelnök újratemetésén is így volt látható és ezzel a háttérrel mondta el Orbán Viktor kormányfő is 29 évvel ezelőtti beszédét. A performansz alatt a szervezők egy olyan hangmontázst játszottak be, amelyben Orbán 1989. június 16-i beszédét illetve Beethoven Egmont-nyitányát keverték össze, visszafelé. A „hatodik koporsóban a mi következő húsz évünk fekszik…” mondat többször is hallatszott. A politikai performansz előtt beszélgetésen Donáth Anna, Hegedűs István, Eörsi László, Rainer M. János, ifj. Rajk László és Ungváry Rudolf azt elemezték: mi az üzenete Nagy Imre szobrának áthelyezésének, 29 évvel a volt miniszterelnök újratemetése után. Az eseményen részt vevő körülbelül 50 ember között Gréczy Zsolt, Ara-Kovács Attila és Vágó István a DK, valamint Kunhalmi Ágnes az MSZP politikusa is feltűnt.
Szerző
Témák
Nagy Imre
2018.09.23 20:01