tévésorozatok;

2018-09-18 14:00:00

Sorozatfüggők: miért kell annyit várni az új évadra?

Korábban is voltak hosszabb szünetek két évad között - főleg a tévéműsoroknál, ahol egy évad jóval kevesebb epizódból állt – de ezek általában csak olyan esetekben fordultak elő, amikor valami zűr, feszültség volt a kulisszák mögött.

A Better Call Saul harmadik évadának június 19-én lett vége 2017-ben. A negyedik évad augusztus hatodikán kezdődött 2018-ban. A kettő között tehát 414 nap telt el, és ez majdnem száz nappal több, mint ami az első és a második évad között volt 2015-ben és 2016-ban - írja a Ténygyár

 

De ez még semmi! Az Atlanta című sorozat első és második évada között 486 nap telt el, nem beszélve a Westworldről, ahol az első két évad között 505 napot kellett várniuk a rajongóknak. Ha a Stranger Things harmadik évada valóban 2019. május 24-én fog debütálni – akkor mintegy másfél évnyi a második és harmadik évad közötti szünet. És ha a Trónok harca utolsó évada 2019. április 14-én kezdődik majd, akkor pontosan 596 nap telik el az évadok között. (Tegyük hozzá, hogy sem a Stranger Things, sem a Trónok Harca nem jelentett be hivatalos premierdátumot, így a szünetek rövidebbek is lehetnek – de akár hosszabbak is.)

De a dolgok nem voltak mindig így. Természetesen előfordultak hosszabb szünetek két évad között - főleg a tévéműsoroknál, ahol egy évad jóval kevesebb epizódból állt – de ezek általában csak olyan esetekben fordultak elő, amikor valami zűr, feszültség volt a kulisszák mögött. Például a Mad Men – Reklámőrültek negyedik és ötödik évada között 526 napra húzódott el a szünet, amíg az AMC és a rendező, Matt Weiner új szerződést nem kötött. Egy másik példa: a 24 című sorozat hatodik évada és a hetedik évadot nyitó 24: Szabadulás című film között 553 nap telt el, ez a 2007-2008-as nagy írósztrájkra vezethető vissza.

De összességében a tévézés történetében ezek a hosszabb kimaradások nem gyakoriak. Egyetlen kivétel például a Maffiózók című sorozat ahol szándékosan tartottak hosszabb szüneteket, 484 napot a harmadik és negyedik, 456 napot a negyedik és ötödik, illetve 645 napot az ötödik és hatodik évad között. De a Maffiózók csupán kivétel volt, a legtöbb tévéműsor követte a szabályokat. 2018-ban azonban egyre gyakoribbá váltak az elhúzódó szünetek. Még mindig nem tudjuk, mikor kezdődik a Mr. Robot negyedik évada, pedig a harmadik még 2017 decemberében ért véget. Az HBO pedig bejelentette, hogy a Westworld harmadik évadára egészen 2020-ig várni kell. A Big Little Lies első és második évada között várhatóan két év szünet lesz, bár ebben az esetben érthetőbb, mert eredetileg önálló minisorozatoknak szánták az évadokat. A hosszú szünetek pletykája keringett az Emmy-díjas A szolgálólány meséje körül is.

De mi folyik itt? Miért lesz egyre gyakoribb a sokszor egy éven túli szünet az évadok között? Bennfentesek szerint a válasz a három tévétrend metszéspontjában rejlik, amelyek együttesen egyre hosszabb késéseket eredményeznek.

1. Egyre rövidebbek az epizódok

Az egyik oka annak, hogy az évadok közti szünet egyre hosszabb, az az, hogy maguk az évadok rövidebbek lettek. Például a Trónok Harca első hat évada mindössze 10 részből állt – de még így is hosszabb volt, mint a hetedik, amelyik összesen 7 epizódot számlált. A hetedik évad pedig hosszabb volt, mint a nyolcadik, amelyik már csak hatrészes lett.

Mert, ugye, ez egyszerű matek: bár a Trónok harca hetedik és nyolcadik évada között 21 nappal rövidebb lenne ez a szünet, ha a hetedik évad is 10 részből állt volna, nem hétből.

2. A műsorok egyre többet akarnak, mind a kitermelt érték, mind a történetmesélés terén

Évek óta kérdezik a Trónok harca rajongói, miért nem adnak ki több részt évadonként. A producerek válasza mindig ugyanaz: fizikailag lehetetlen tíznél több részt elkészíteni. Ez a show hatalmas termelési költségeinek (a speciális effektusoknak, az eltérő forgatási helyszíneknek) tulajdonítható. Ahogy a sorozat fejlődött, és a hatóköre bővült, úgy csökkent az epizódok száma évadonként.

A műsorok vágyai messze túlmutatnak a termelési hatókörön, hiszen nagyon bonyolult történetmesélést akarnak végigvinni. Egy bonyolultabb sztorival rendelkező sorozatnak, például a Westworldnek, amelynek a részei szinte kirakós játékként állnak össze az évadokkal, időre van szüksége ahhoz, hogy megbizonyosodjon: tökéletes a történet és a forgatókönyv. (Bár a sorozat sikerét csupán a nézői vélemények döntik el)

És még egy olyan sorozatnak is, mint a Better Call Saul, el kell mondania a saját történetét, miközben meggyőződik róla, hogy előbb vagy utóbb úgy fogja végezni, mint az előzményeként szolgáló Breaking Bad.

Ezek a törekvések azonban sokszor alulmúlják a készítők elvárásait. Egyre több a tévéműsor, egyre nehezebb megkülönböztetni őket és kiemelkedni a többi közül, ezért a nézők egyre szigorúbb szemmel nézik a sorozatokat.

3. Nincs idejük a készítőknek

A tévéműsorok tömeges terjedésének egyik következménye, hogy egyre több emberre van szükség azok futtatásához. De kevés a jó szakember, aki tényleg ismeri a sorozat-/műsorkészítés minden csínját-bínját. Amikor jön valaki, aki jól csinálja, amit csinál – mondjuk, mint például a Fargo írója, Noah Hawley – az időt igényel, több és alaposabb munkát, ez azonban a bemutatók késését eredményezheti – és egy már ismertebb sorozatnál (ahol a rajongók várják a folytatást) akár végzetes is lehet.

Mindent összevetve: akár jók a hosszabb szünetek, akár nem, a nézőknek muszáj lesz hozzászokniuk ehhez, mert a tendencia egyre általánosabb lesz. Bár ott még nem tartunk, de elképzelhető, hogy a jövőben a sorozatok szinte úgy fognak működni, mint a filmek. Tehát akár két vagy három év is eltelhet két évad között, és a bemutatót olyan nagy médiafelhajtás előzheti meg, mint a mozifilmek esetében. És bár a szabadidő eltöltésére remek megoldás a tévéműsorok, sorozatok követése, de azoknak, akik akkor érzik jól magukat, amikor tudják, hogy kedvenc karaktereik, ha csak korlátozott ideig is, de még évekig velük lesznek – édesbús érzés lehet megélni ezeket a szüneteket.