Mosolytól a pofonig – idén is vár az ARC kiállítás

Publikálás dátuma
2018.09.21. 17:43

Fotó: Tóth Gergő / Népszava
A tizennyolcadik alkalommal megrendezett ARC kiállítás új helyszínen, de a megszokott színvonalon, erőteljes üzenetű plakátokkal várja a látogatókat az Örs vezér útján.
„Nézz körül! Mit látsz? Leveszed a hamisat? Vágod az illúziót? Kiszúrod a hazugságot? Érdekel az igazság? A valódit szereted, vagy az igazit? A láthatót, vagy az őszintét? A dizájnt, vagy a szívből jövőt? A művit, vagy a zsigerit?” – többek között e kérdések álltak a 18. ARC közérzeti kiállítás pályázati kiírásában, amely idén az UNFAKE – az álvalóságok, álhírek – témáját járja körül. A majd ezer beérkezett pályaműből kiválasztott nyolcvannégy plakát az Örs vezér útján látható, ugyanis, mint arról korábban lapunk is beszámolt, a Városliget Zrt. februárban jelezte a résztvevőknek, a Liget projekt miatt az elmúlt tizenhét év hagyományát megszakítva idén már nem tudnak helyet biztosítani a kiállításnak az Ötvenhatosok terén. Ez követően a XIV. kerület, Zugló önkormányzatához fordultak, amely első körben a lakókörnyezet közelsége okán nem támogatta, később viszont engedélyezte a területet kiállítás helyszínéül.
A legjobb alkotásnak járó díjat Béky Patrik és Tóth Dániel Demagógia című közös alkotása kapta
Fotó: ARC - UNFAKE!
„Elsősorban talán tényleg a politikai manipuláció, vagy pedig az egyértelműen a politikai érdekeket közvetítő médiumoknak szólt ez az üzenet. De másodlagosan benne rejlik az is, hogy függetlenül az ember politikai aktivitásától vagy a médiához való kötődésétől, sokszor hangzott el tavaly ez az öt betű, ez az egy szó. Véleményem szerint sokkal többször, mint az releváns lett volna” – válaszolta Tóth Dániel, a nyertes Demagógia című mű egyik készítője, a kérdésre, kinek kívántak üzenni a Soros György vezetéknevét tréfásan elrejtő plakáttal. A képen egy billentyűzetet láthatunk, amelyen a leggyakrabban használt, S, O és R betűk megfakultak, alatta a cím: Demagógia. Béky Patrik, a plakát társkészítője szerint azért is fontos az ARC kiállítás, hogy elinduljon egy-egy gondolat: „valószínűleg nem annyi ember tud eljönni, ahányhoz el kelljen érjen ez az üzenet, de ha már az a sok ember, aki eljön ide, találkozik a mi plakátunkkal, megáll előtte, lefotózza, hazaviszi, terjeszti, gondolatot ébreszt benne, akkor már elégedettek vagyunk.”
Második helyezett Partigianna Verseny című képe lett
Fotó: ARC - UNFAKE!
Legalább annyira fontos a szervezők és a többi kiállítók számára is, hogy az emberek párbeszédet folytassanak egymással erről a kérdésről. „Ez a kiállítás arról szól, hogyan beszélünk egymással. Az az ötszáz-vagy hatszázezer ember, aki elment ebből az országból, azért, mert rossz volt a közérzete, az már nem vesz részt a közélet alakításában, csak úgy, ha megnézi az ARC Facebook oldalán ezeket a plakátokat – hangsúlyozta a kiállítás sajtótájékoztatóján Koncz E. Katalin, a Nyílt Társadalom Alapítvány korábbi vezetője, hozzátéve: nem biztos, hogy az a megoldás, ha elmegyünk. Maradni kell, és akik itt maradnak, azok annak ellenére, hogy úgy érzik nem jó a közérzetük, a közéletben való felelősségvállalás kötelező.” Az állandó „sorosozásra” reflektálva azonban a kiállítás szervezője, Bakos Gábor is megemlítette a sajtótájékoztatón, még időben szeretne minden fake newst (álhírt) eloszlatni: a Nyílt Társadalom Alapítvány támogatásának nincs köze a nyertes pályaműhöz.
Harmadik helyezést ért el Sulyok Ábel Rejtsd el a fájdalmad! címűmunkájával
Fotó: ARC - UNFAKE!
Az ARC közérzeti kiállítás nem jelent konkrét politikai szerepvállalást, az azonban, hogy a pályázók minden évben fontosnak érzik, hogy reagáljanak az elmúlt évek politikai történéseire, az ország közérzetét, a közhangulatát nagymértékben tükrözi. Az idei pályázati témához, az álvalóságokhoz kapcsolódó alkotások egyaránt reagálnak a női intimszférát érintő mindennapos közbeszédre, a családon belüli erőszak tényére, az évek során felépült oligarchabirodalomra, vagy a média által közvetített hazugságokra. Bár évről évre e kérdésköröket érintik a nyertes plakátok, mégis olyan egyedi kivitelezésű, új, friss művekkel találkozhatunk, amelyek előbb megmosolyogtatnak, majd a következő pillanatban arcul csapnak. Az orvosi receptre felírt Imádkozzatok! előtt állva egy pillanatra gyökeret ver az ember lába az újabb kórházi felmondásokat emlékezetébe idézve, de nem más a helyzet azt a pesti utcák nyomorát dokumentáló fotót látva, amely azt üzeni: itt kell lenned, hogy elhidd. S hirtelen torkunkon akad a szó: hát, itt. Infó: 18. ARC közérzeti kiállítás, Új helyszínen az Örs vezér útján, látogatható október 7-ig, lámpaoltás 23:30-kor
A legkedélyborzolóbb alkotás díját a Borz díjat pedig Vajda Gyula A Stróman című műve kapta
Fotó: ARC - UNFAKE!

Piros ajtók

 Az ARC plakátok között kapott helyet a Közös Halmaz Alapítvány kiállítása is. Annak ellenére, hogy egy nemzethez tartozunk, és mind magyarok vagyunk, a szekértábor logika azt nevelte belénk, hogy aki mást gondol, arról, amit mi, azzal ellenségek vagyunk, és rosszabb esetben átharapjuk egymás torkát. Egyikőnk komcsizik, a másik nácizik, közben mindannyiunk családjának az életén végigsöpört a huszadik század.” – hangsúlyozta Varga Sára, az alapítvány kuratóriumának tagja a sajtótájékoztatón. A piros ajtók és az általuk közvetített üzenet is ARC-kompatibilis, ugyanis a közérzeti kiállításhoz hasonlóan a magyarok és magyarok közti párbeszédet hivatott elősegíteni, s az alapítvány jelmondatának megfelelően: ajtót nyitni a múltra, hogy legyen jövőnk. 

A helyszínen látható még a Közös Halmaz installációja és kísérőkiállítása is
Fotó: ARC - UNFAKE!
Szerző
Témák
plakát
Frissítve: 2018.09.21. 18:58

"Túl sok minden túl gyorsan jelent meg" – Lassítanak a Star Wars tempóján

Publikálás dátuma
2018.09.21. 14:37
Illusztráció: AFP
Fotó: AFP
"Némi lassulásra" számíthatnak a Star Wars-filmek rajongói a széria következő részeinek és a Csillagok Háborúja-univerzumhoz tartozó különálló filmek megjelenésében is - mondta el a Bob Iger, a Disney vezetője a The Hollywood Reporter című filmes portálnak.
A Star Wars: Az utolsó Jedik és a Solo: Egy Star Wars-történet mindössze öt hónap különbséggel érkezett a mozikba. Ám míg Az utolsó Jedik világszerte 1,33 milliárd dollár (365 milliárd forint) bevételt hozott és a kritikusok tetszését is elnyerte, a Solo jelentősen elmaradt a várakozásoktól, mindössze 392 millió dollár globális bevételt produkált szemben a 250 millió dolláros gyártási költségekkel, valamint a kritikusok langyos fogadtatásával.
"Az időzítés az én döntésem volt és ahogy most visszatekintek, azt gondolom, hogy vállalom a felelősséget a hibáért, amely az volt, hogy túl sok minden túl gyorsan jelent meg"

- mondta Iger.

Hozzátette: némi lassulásra kell számítani, ami azonban nem jelenti azt, hogy nem fognak filmeket készíteni.

Bartók Béla dzsesszritmusban a Sárik Péter Triótól

Publikálás dátuma
2018.09.21. 13:00

A Sárik Péter Trió Beethoven után a nagy magyar klasszikust, Bartók Bélát dolgozta fel, egy lemezre való anyagot készített.
Sárik Péter a Csalán utcai Bartók Béla Emlékházba is ellátogatott, hogy a zeneszerző utolsó budapesti lakóhelyén közelebb kerüljön az egykor itt hosszabb ideig élt alkotó szelleméhez. Ami legjobban megtetszett neki, az a zsebóra méretű metronóm volt, amelyet Bartók könnyedén magával hordozhatott, hiszen köztudomású, hogy nagyon pontosan, többszöri ellenőrzés után adta meg műveinek tempóját metronómszámokkal, ezen kívül sokszor jelölte másodperc pontossággal az előadási időt. A dzsessz azonban arról nevezetes, hogy az előadók nagy szabadsággal élhetnek, még akkor is, ha olyan szigorú precizitással lejegyzett zenét vesznek alapul, mint amilyen Bartóké. Vajon mi késztette arra Sárik Péter dzsessz zongoristát, hogy egy egész lemezre való anyagot, 10 Bartók művet dolgozzon fel triójával? – érdeklődtünk a művésztől. Sok éve sikeresen munkálkodnak azon, hogy a dzsesszt közelebb hozzák az emberekhez, hisz nagyon sokan nem ismerik a műfajt, vagy idegenkednek tőle. Ugyanez a helyzet Bartók zenéjével is, és látva a dzsessz népszerűsítésében elért eredményeiket, elhatározta, hogy készítenek egy olyan lemezt, amin Bartókot fognak játszani, remélve, egy másfajta megközelítés új rajongókat hoz a zeneszerzőnek. A mai, modern dzsessz sokat merít Bartók zenéjéből, ezért egy dzsesszmuzsikusnak, különösen, ha magyar, megkerülhetetlen. Sárik Péter zenei általános iskolába járt, ahol a népdalok, a népzene volt a képzés alapja, ezekből sokat maga Bartók gyűjtött, tehát közös a gyökér, a bázis, tudtuk meg tőle. A feldolgozások során arra törekedtek, hogy megtalálják az egyensúlyt az eredeti művek és a saját felfogásuk között, megtartsák a darabok hangulatát és üzenetét, de a hangszereléssel, a dob és a bőgő hangsúlyos jelenlétével plusz dinamikát és színeket adtak az eredeti zenéhez, ami sokat segít a mai hallgatónak. Amikor a Beethoven-lemezüket készítették, vigyázniuk kellett, hogy bizonyos stíluskeretek közül ne lépjenek ki, Bartók esetében azonban teljes volt a szabadság. „Itt kell elismeréssel szólnom társaimról, Fonay Tibor bőgősről, és Gálfi Attila dobosról, akik fantasztikus munkát végeztek, sokszor úgy tűnik, mintha maga Bartók írta volna bele ezt a két hangszert a művekbe. Nagyon sokat kísérleteztünk, dolgoztunk, amíg összeállt az anyag. A válogatást magam végeztem, meghallgattam az összes művet, és végül azokat dolgoztuk fel, amiknél úgy éreztem, hogy valóban hozzá tudunk adni valami pluszt az eredetihez" – szőtte tovább a történetet Sárik. Vannak-e olyan momentumok Bartók zenéjében, amelyek megkönnyítik a dzsesszes megközelítést? – érdeklődtünk. Bartók nem volt dzsesszrajongó, mégis sok a párhuzam a zenéje és a mi műfajunk között. Mindkettő tiszta forrásból ered, a dzsessz az afrikai népzenére, Bartók zenéje a magyar és a környező népek zenéjére alapoz, és mindkettő egyesül a sok évszázados európai zenei hagyománnyal, felelte a zongorista. A Zeneakadémián leginkább zongoradarabok feldolgozásait játsszák majd, de lesz egy részlet a II. Zongoraversenyből és egy kórusműből is. Sokat fognak improvizálni, és most is megénekeltetik a közönséget. felszabadult, vidám este terveznek, tudtuk meg végül a trió vezetőjétől, Sárik Pétertől. 

Info

Peter Sarik Trio Bartók műveinek dzsesszfeldolgozásai Sárik Péter zongora Fonay Tibor bőgő Gálfi Attila dob Sárik Produkció, 2018 Lemezbemutató koncert: 2018. szeptember 21. Zeneakadémia Nagyterem

Szerző