„Nézz körül! Mit látsz? Leveszed a hamisat? Vágod az illúziót? Kiszúrod a hazugságot? Érdekel az igazság? A valódit szereted, vagy az igazit? A láthatót, vagy az őszintét? A dizájnt, vagy a szívből jövőt? A művit, vagy a zsigerit?” – többek között e kérdések álltak a 18. ARC közérzeti kiállítás pályázati kiírásában, amely idén az UNFAKE – az álvalóságok, álhírek – témáját járja körül. A majd ezer beérkezett pályaműből kiválasztott nyolcvannégy plakát az Örs vezér útján látható, ugyanis, mint arról korábban lapunk is beszámolt, a Városliget Zrt. februárban jelezte a résztvevőknek, a Liget projekt miatt az elmúlt tizenhét év hagyományát megszakítva idén már nem tudnak helyet biztosítani a kiállításnak az Ötvenhatosok terén. Ez követően a XIV. kerület, Zugló önkormányzatához fordultak, amely első körben a lakókörnyezet közelsége okán nem támogatta, később viszont engedélyezte a területet kiállítás helyszínéül.
„Elsősorban talán tényleg a politikai manipuláció, vagy pedig az egyértelműen a politikai érdekeket közvetítő médiumoknak szólt ez az üzenet. De másodlagosan benne rejlik az is, hogy függetlenül az ember politikai aktivitásától vagy a médiához való kötődésétől, sokszor hangzott el tavaly ez az öt betű, ez az egy szó. Véleményem szerint sokkal többször, mint az releváns lett volna” – válaszolta Tóth Dániel, a nyertes Demagógia című mű egyik készítője, a kérdésre, kinek kívántak üzenni a Soros György vezetéknevét tréfásan elrejtő plakáttal. A képen egy billentyűzetet láthatunk, amelyen a leggyakrabban használt, S, O és R betűk megfakultak, alatta a cím: Demagógia. Béky Patrik, a plakát társkészítője szerint azért is fontos az ARC kiállítás, hogy elinduljon egy-egy gondolat: „valószínűleg nem annyi ember tud eljönni, ahányhoz el kelljen érjen ez az üzenet, de ha már az a sok ember, aki eljön ide, találkozik a mi plakátunkkal, megáll előtte, lefotózza, hazaviszi, terjeszti, gondolatot ébreszt benne, akkor már elégedettek vagyunk.”
Legalább annyira fontos a szervezők és a többi kiállítók számára is, hogy az emberek párbeszédet folytassanak egymással erről a kérdésről. „Ez a kiállítás arról szól, hogyan beszélünk egymással. Az az ötszáz-vagy hatszázezer ember, aki elment ebből az országból, azért, mert rossz volt a közérzete, az már nem vesz részt a közélet alakításában, csak úgy, ha megnézi az ARC Facebook oldalán ezeket a plakátokat – hangsúlyozta a kiállítás sajtótájékoztatóján Koncz E. Katalin, a Nyílt Társadalom Alapítvány korábbi vezetője, hozzátéve: nem biztos, hogy az a megoldás, ha elmegyünk. Maradni kell, és akik itt maradnak, azok annak ellenére, hogy úgy érzik nem jó a közérzetük, a közéletben való felelősségvállalás kötelező.” Az állandó „sorosozásra” reflektálva azonban a kiállítás szervezője, Bakos Gábor is megemlítette a sajtótájékoztatón, még időben szeretne minden fake newst (álhírt) eloszlatni: a Nyílt Társadalom Alapítvány támogatásának nincs köze a nyertes pályaműhöz.
Az ARC közérzeti kiállítás nem jelent konkrét politikai szerepvállalást, az azonban, hogy a pályázók minden évben fontosnak érzik, hogy reagáljanak az elmúlt évek politikai történéseire, az ország közérzetét, a közhangulatát nagymértékben tükrözi. Az idei pályázati témához, az álvalóságokhoz kapcsolódó alkotások egyaránt reagálnak a női intimszférát érintő mindennapos közbeszédre, a családon belüli erőszak tényére, az évek során felépült oligarchabirodalomra, vagy a média által közvetített hazugságokra. Bár évről évre e kérdésköröket érintik a nyertes plakátok, mégis olyan egyedi kivitelezésű, új, friss művekkel találkozhatunk, amelyek előbb megmosolyogtatnak, majd a következő pillanatban arcul csapnak. Az orvosi receptre felírt Imádkozzatok! előtt állva egy pillanatra gyökeret ver az ember lába az újabb kórházi felmondásokat emlékezetébe idézve, de nem más a helyzet azt a pesti utcák nyomorát dokumentáló fotót látva, amely azt üzeni: itt kell lenned, hogy elhidd. S hirtelen torkunkon akad a szó: hát, itt.
Infó:
18. ARC közérzeti kiállítás, Új helyszínen az Örs vezér útján, látogatható október 7-ig, lámpaoltás 23:30-kor