dízelbotrány;Volkswagen-ügy;

- Tovább alkudoznak a dízelbotrányba belesült autógyárak

Az autógyártók nem akarják a szükséges átalakítások teljes költségét, mintegy 3000 eurót magukra vállalni.

Újabb dízelcsúcs volt pénteken Németországban, amelynek célja, hogy olyan megoldás szülessen, amelynek köszönhetően elkerülhető a dízelautók nagyvárosokból történő kitiltása – írta a Frankfurter Allgemene Zeitung (FAZ). A német napilap megszellőztette, hogy az autógyártók a helyzet rendezése érdekében vouchereket (utalványokat) kínálnának majd a környezetszennyező dízelautóval rendelkező tulajdonosok számára, akik ezeket korszerű részecskeszűrő rendszerekre válthatnák be. (Ezeknek a felhasználásával elvégezhetőek lennének a szükséges fizikai átalakítások annak érdekében, hogy az érintett járművek kibocsátási értékei megfeleljenek az elvárásoknak.) Ez az ajánlat egyben azt is jelentené, hogy a vezető német autógyártók a kormányzati törekvéssel ellentétben nem akarják az átalakítás teljes költségét, mintegy 3000 eurót (mintegy 970 ezer forintot) magukra vállalni, hanem ennek csak 80 százalékát állnák.

A FAZ utalt arra, hogy a vouchereket az Euro5-ös dízelmotorral szerelt autók tulajdonosai kapnák, míg az Euro4-es, vagy annál alacsonyabb környezetvédelmi besorolású motorral szerelt autók tulajdonosait kedvezményekkel ösztönöznék arra, hogy újra cseréljék régi járműveiket. Hasonló felajánlással élt állítólag a Volkswagen (VW) vezére, Herbert Diess is, aki a német közlekedési miniszterrel folytatott videókonferencián elmondta, a Volkswagen segítséget nyújt azoknak az autósoknak, akik átalakíttatnák az autójukat. Ráadásul Diess azt is bejelentette, hogy a VW komoly csereprogramot indít, amelyben Euro 4-es és 5-ös besorolású dízeles autókat cserélnének új modellekre. Ugyanakkor kérdéses, hogy egy ilyen megoldás valóban elég lesz-e ahhoz, hogy a tárgyaló felek megállapodjanak, a német kormány tagjai ugyanis abban egyetértettek, hogy ha átalakításra kerül végül sor, annak a költségeit kizárólag az autógyártóknak kell viselniük. 

A Volkswagen-botrány kapcsán itthon pertársaság formálódik, amelynek szervezői a napokban úgy határoztak, elindítják Magyarországon is a jogi eljárást Volkswagen ellen. Eddig csaknem 300-an jelentkeztek a pertársaságba, amit megfelelő létszámnak tartanak ahhoz, hogy belevágjanak, de további autósok jelentkezését is várják. Az eredetileg a problémás szoftverrel működő autók száma Magyarországon elérheti az 50 ezret.

Az olajtársaságok évszázados uralma után új gazdasági rend alakul, amelyben már nem a materiális értékeket, hanem az információt honorálják a befektetők.