Vergődnek a szemétcégek, a veszteséges kukaholding mindenkit magával ránthat

Publikálás dátuma
2018.10.04. 07:30

Fotó: Népszava
A szemétszállítók még elviszik a hulladékot, de már kérdéses meddig. A pénzt begyűjtő állami cég ugyanis akadozva fizeti ki munkájukat.
Néhány milliárd forintot már kifizetett az Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő (NHKV ) Zrt. a Fővárosi Közterület-fenntartónak (FKF) – mondta el lapunknak a két cég. Azután közölték ezt, hogy a 24.hu megírta: a köznyelvben csak „kukaholdingnak” nevezett állami ernyőcég, az NKHV nyár közepére már 13 milliárd forinttal tartozott a FKF-nek, a kintlevőség pedig már olyan mértékű, hogy az a fővárosi cég működését veszélyezteti. Az FKF nem közölte, hogy pontos mennyit fizetett az NHKV, de azt hangsúlyozta: az utalás nyomán „működése biztosított”. Kérdés, meddig, illetve hogy az állami holding régóta halmozódó kintlévőségei egy ponton nem rántják-e magukkal az egyre gyengébb bőrben lévő helyi, önkormányzati szolgáltatókat. Az önkormányzati-állami hulladékszállítási szektor az első mélyütést a 2013-as rezsicsökkentés során kapta, amikor minden ellátónak tizedével kellett csökkentenie a díjat. A tarifa azóta se változott. Ezután a kukaszámlák beszedésére megalapították az NHKV-t, amely azonban átláthatatlanul vagy egyáltalán nem oszt vissza bevételeiből az ellátást ténylegesen végző helyi, köztulajdonú vállalkozásoknak. Ezért ezek úgy próbálnak lavírozni, hogy csökkentik a szelektív hulladékszigetek és a hulladékbegyűjtő körútjaik számát. Mint arról lapunknak többen is beszámoltak, egyre nagyobb szeméthegyeket látnak országszerte. A probléma az utóbbi hónapokban már a fővárosba is begyűrűzött. Az FKF mérlegeiből például kiderül: az NHKV indulásakor, 2016-ban, az év végi fordulónapon 19 milliárd forinttal tartozott a „főkefének”, a múlt év végén pedig 14 milliárddal. Az FKF erről talányosan csak annyit mondott, hogy a most hírekbe került „több mint tízmilliárdos” kukaholding-tartozás az idén keletkezett, nyárra halmozódott fel. Szakmai forrásaink szerint nagyjából az a koreográfia, hogy az NHKV év közben „rendezgeti” az FKF felé fennálló tartozásai egy részét, ám így is folyamatosan mintegy 10 milliárdos kintlévőséget görget maga előtt. 
Azt nem tudni, hogy az ország többi, helyi hulladékszállítási cégének mennyivel tartozik a kukaholding. Szakmai vélekedések szerint ez legalább 15 milliárd forint lehet. Az állami cég tavalyi mérlege nem ismert: májusban volt a leadási határidő, de azóta sem tették közzé a társaság tavalyi gazdasági adatait. Vagyis az adófizetők pénzén működő cégről azt sem tudni, tavaly mennyi volt a bevétele, kiadása és a 2016-os 1,6 milliárdos veszteség után 2017-ben is termelt-e veszteséget. Ez utóbbiról a 24.hu úgy értesült: 7-15 milliárd közötti összegre is rúghat. Úgy hírlik, hogy az NHKV pénzbegyűjtési és újraosztási problémáinak java éppen a központosításból adódik: a számlázási rendszer kialakításához egy informatikai rendszerbe kellett fésülni a több mint száz helyi szolgálató rendszerét. A nagy feladatot a nemrég Orbán Viktor miniszterelnököt luxusrepülőgéppel Bulgáriába reptető Garancsi Istvánhoz kötődő üzletemberek kapták meg. Az NHKV számlázása azonban nem működik jól, a csekkeket jelentős késéssel vagy rosszul küldik ki. Az NHKV-nál olyannyira nem zökkenőmentes a munka, hogy van, aki szerint ez már nem lehet véletlen. Akad olyan vélemény, amely szerint a kukaholding direkt vérezteti ki a vidéki szolgáltatókat, hogy később a helyi piacok zömét is kormányközelbe terelhesse.

Monostorpályiban léptek a katasztrófavédők

A Hajdú-Bihar megyei Monostorpályin már a katasztrófavédelem által kijelölt cég szállítja el a szemetet – tájékoztatta lapunkat az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF). Ilyen lépésre akkor van szükség, ha a helyi szolgáltató bármely – például anyagi - okokból levonul a területről. Korábban ugyanakkor kétségkívül több ilyen helyiségről szóltak a hírek: akadt olyan év, amikor százas nagyságrendű településen volt szükség új szolgáltató kijelölésére. Ezen kívül a gödöllői központú Zöld Híd jelzi évek óta tartalékai folyamatos felélését. Ám az általuk ellátott területen még nem volt szükség a hatósági fellépésre. Az OKF szerint a néhány évvel ezelőtt tapasztalt helyzet, amikor több településen kellett közszolgáltatót kijelölni, fokozatosan rendeződött. Az önkormányzatok ugyanis megkötötték a közszolgáltatói szerződéseket. M. I.

Témák
szemét

Két hétre lezárták a Déli pályaudvart

Publikálás dátuma
2018.10.04. 07:19

Fotó: Kállai Márton
Mától két hétig karbantartás miatt zárva van a budapesti Déli pályaudvar. Az érintett vonatok jelentős része Kelenföld vasútállomásról indul, illetve oda érkezik.
Október 17-én éjfélig lesz zárva a pályaudvar. Ez idő alatt a jegypénztár és az ügyfélszolgálat működése is szünetel.
A karbantartás miatt leginkább érintett Budapest-Tatabánya-Győr, Budapest-Székesfehérvár, Budapest-Pusztaszabolcs-Pécs vonalakon és egyes mellékvonalaikon közlekedő vonatok menetrendje módosul. A módosított menetrendek megtalálhatók a vasúttársaság honlapján, a vágányzári hírek menüpontban, valamint a MÁV-csoport weboldal és a Vonatinfó mobilalkalmazás menetrendi keresője is a változásokat figyelembe véve listázza a közlekedő vonatokat a karbantartási időszakon belül tervezett utazásokra.
Az érintett vonatok jelentős része Kelenföld vasútállomásról fordul, amely a 4-es metróval, valamint a budai fonódó villamosokkal közelíthető meg.

A BKK és a MÁV-Start egyeztetése nyomán a 4-es metró csúcsidőben gyakrabban közlekedik a karbantartás idején.
A BKK járatain a vasúti menetjegyek és bérletek nem érvényesek, azonban ezek árát a Kelenföld és Déli pályaudvar közötti szakaszra rész- és időarányosan visszatéríti a vasúttársaság.
A két hét alatt olyan karbantartási munkákat végeznek el a vágányokon, a váltókon, a forgalmat irányító biztosítóberendezésen, a felsővezeték-hálózaton, az alagút rézsűjén, a támfalakon, a peronokon, amelyeket a vonatforgalom mellett nem lehet.
Szerző

Egészségügyi káosz: Kásler nem hagyta, hogy lezárja ügyeit távozó államtitkára

Publikálás dátuma
2018.10.04. 06:00

Fotó: Németh András Péter
Folyamatban lévő ügyeit sem zárhatta le a lemondott államtitkár, kényszerszabadságra küldte őt Kásler Miklós – tudta meg lapunk. Ez is jelzi, milyen állapotok uralkodnak az ezer sebből vérző ágazatban: nincs elég forrás, kevés az orvos, hiányzik a szakhatósági felügyelet, és teljes a "morális szétcsúzás."
Bár Nagy Anikó egészségügyi államtitkár csak október 12-i hatállyal mondott le, már szerdán elmaradt a találkozója a kórházak főigazgatóival: az Állami Egészségügyi Ellátó Központ (ÁEEK) ugyanis vezetőváltásra hivatkozva – úgy tudni, Kásler Miklós miniszter ösztönzésére – lemondta azt. Információink szerint Nagy Anikó még készült az ügyei lezárására, de a miniszter „kényszerszabadságolta”, és értésére adta, nem kívánja látni a tárcánál. Ez a sértődött reakció jól illeszkedik azon vezetői intézkedések sorába, amelyek ismereteink szerint Kásler Miklós miniszter és Nagy Anikó államtitkár szakításához vezettek. Az elmaradt szerdai főigazgatói értekezleten egyébként a kórházak átvilágításával kapcsolatos tapasztalatokról, teendőkről, az év végén szükséges adósságrendezésről beszéltek volna. Lett volna miről egyeztetni. Az intézmények negyven százalékánál ugyanis már szeptember óta ott vannak a Pénzügyminisztériumból delegált költségvetési felügyelők. További 12 intézményt pedig maga az államtitkárság szakemberei vettek górcső alá, hogy végre hiteles adatokat gyűjtsenek az eladósodás okairól. Becslések szerint a hiány az év végéig elérheti a 70-80 milliárd forintot. Mint emlékezetes az Állami Számvevőszék vezetője a kormánypárti napilapban azt találta mondani: anarchiát, kaotikus viszonyokat találtak az egészségügyi intézmények gazdálkodásában.  Nagy Anikónak személyesen kellett közbelépnie, hogy gazdasági szabályokra hivatkozva ne blokkolják a kórházak kifizetéseit, ne lehetetlenítsék el a gyógyítást. Ilyen apróbb sikereket ugyan ért el az új minisztériumi vezetés, de az ágazat égető problémáit illetően nem jutott előre. Úgy tudjuk, az egészségbiztosító költségvetésében körülbelül 100 milliárd forinttal van kevesebb, mint amennyi a rendszer működtetéséhez év végéig még szükség volna. Az összegből 75-80 milliárd a kórházak adóssága, további 25-30 milliárdos kiegészítésre pedig a gyógyszerkassza szorul. Részben azért is, mert lényegében nincs szakmai jogalkotás: például rendre elmaradt az új gyógyszerek támogatási körbe való befogadása, így azokhoz a betegek csak az úgynevezett egyedi méltányossággal juthatnak. Az így biztosított készítményeket a gyártó áralku nélkül, a maga szabta áron adja a biztosítónak. E gyógyszercsoport kiadásainak fedezetére mintegy 9 milliárdot szántak a költségvetésben, viszont már látszik, év végéig ennek az összegnek a két és félszerese fogyhat el. De a szakmai jogalkotás hiányát példázza az is: a Richter új világszabadalma, egy skizofréniára ható gyógyszer, amit a világon széles körben befogadtak a támogatotti körbe, Magyarországon még mindig nem elérhető. A készítményhez csak azért nem jutnak hozzá a betegek, mert az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) hónapok óta képtelen jóváhagyni az erről szóló javaslatot. A Richter készítményei mellett mintegy 70 egyéb innovatív szer vár befogadásra. A humán tárcának nem volt jó válasza a sürgősségi ellátás botrányaira sem. A Honvédkórházban kirobbant botrányok jelezték, hogy e területen számos tennivalója lehetne az egészségügy irányítóinak, például a betegutak és a munka szervezésében – de érdemi lépés nem történt. Még csak a kérdést se vetették fel, hogy az egyik legnagyobb forgalmú sürgősségi központ működtetése jó helyen van-e a honvédségnél. S ugyan a miniszter megígérte a sürgősségi ellátás reformját, ebből csak annyi derült ki, hogy állítólag erre van egy koncepciója a tárcának. Ám az öt szerzőn kívül olyat nem találtunk, aki látta volna, a terv rendszerszerű bevezetésére semmilyen lépés nem történt. Az országos intézetek vezetői által összeállított öt népegészségügyi program-tervezettel sem történt semmi egyelőre, mióta a miniszter ünnepélyesen átvette azokat. Pedig a megvalósításukra ígért kereken 40 milliárdot elvben már szét is osztották. Információink szerint az összegből 15 milliárd kerülne az Országos Onkológiai Intézethez, 11 milliárd a Heim Pál kórházhoz, a mozgás és a mentális programmal foglalkozó országos intézeteknek pedig 4,5-4,5 milliárd jutna, a kardiológiai betegségek megelőzésre pedig szintén a terület országos intézete kapna 8 milliárdot. Hasonlóan nem jutottak előre az elmúlt öt hónapban a kórházi fertőzések visszaszorításában sem. Erre ugyan készült egy jogszabály, amely bizonyos protokollokat előír, ám ezek betartására éppúgy nem rendeltek forrást, mint például az ellátás minimális feltételeinek megteremtésére. Részben eszközök híján, de azzal sem tudott mit kezdeni a miniszter és az államtitkára, hogy mind több helyen, így például Ajkán és a Honvédkórházban már a „lábukkal tiltakoznak” az orvosok és a szakdolgozók az ellehetetlenülő munkakörülményeik miatt. – Mindezeknél is nagyobb baj a rendszerben a morális szétcsúszás – állította lapunknak egy kórházi vezető, aki szerint miután nincs szakhatósági felügyelet, lényegében mindenki azt csinál amit akar. A betegfogadó térben dolgozó recepciós büntetlenül megteheti, hogy hosszú órákig nem veszi fel a telefont, az orvos gátlástalanul várakoztathatja a beteget, vagy átirányíthatja a magánrendelésére. A háziorvosok munkáját senki nem ellenőrzi, lényegében azt csinálnak amit akarnak. Ugyanazt a kártyapénzt kapja, ha becsületesen gondozza, és akkor is, ha csak beutalókkal látja el a pácienseit. Nincs minőségmérés, vagy bármi egyéb szakmai kontroll. És amikor a rendszerben kiderül, hogy törvénytelenül pénzt szednek az ügyeleti ellátóhelyeken a betegektől – akkor a fölháborodáson kívül nem történik semmi. Ezen a helyzeten pedig – tette hozzá a vidéki kórházigazgató – az államtitkárok napi cseréje nem fog változtatni.
Szerző
Frissítve: 2018.10.04. 07:14