Bulvár;borászat;

2018-10-15 16:05:16

Zebrák a borászat vadonjában

A bor legfontosabb kommunikációs eszköze a címkéje, ennek révén kerülhet a termelő közvetlen kapcsolatba a fogyasztóval.

A címke a bor szerelmesének abban, hogy kiválassza a neki legjobban tetsző nedűt. Egy jobban sikerült rajzzal, figyelmet keltő grafikával vagy éppen karikatúrával az adott terméket is jobban el lehet adni. Ugyanakkor nem egyszerű összhangba hozni az adott bort a címkén feltüntetett vizuális élménnyel. Akadnak olyan külföldi internetes oldalak, ahol elkészíthetjük saját borunkhoz az adott dizájnt, itt azonban a grafika a lényeg, s nem a bor minősége.

Létezik ugyan olyan uniós előírás, amely meghatározza, milyen információknak kell szerepelniük a címkéken, ugyanakkor gyakran országokon belül is mást és mást emelnek ki. Franciaországban ez régióktól is függ. A Bordeaux-i vidéken a készítőt és az évjáratot tüntetik fel, Burgundiában a fajtát nem. Aki spanyol bort vásárol, az is vajmi kevés információt kap arról, milyen szőlőből készült az ital. Németországban a borokra is vonatkozik a precizitás, hiszen átfogó képet adnak a címkéken róla.

„Az emberek a szemükkel vásárolnak. Ha látok valamit, nem érdekel, hogy új autó, vagy sem. A kinézet a lényeg, s ha az tetszik, meg akarom venni” – mondta el a CNBC-nek James Harder, a Napa Valley-i Tank Garage nevű borászat társalapítója. Ha nagy a kínálat, különösen fontos, milyen címkével árusítják. Az Egyesült Államokban tavaly majdnem 718 millió palack bort dobtak piacra, ilyen túlkínálatnál igen sokat nyomhat a latba a kinézet.

Egy adott borászatnál a címkékkel történeteket is közvetítenek. Akad olyan amerikai borászat, amely a The Walking Dead című horrorsorozat jeleneteit örökíti meg címkéin. Más kérdés persze, mennyire hozható összhangba a nedű a horrorral, az eladási adatok azonban azt mutatják, sok vásárlót cseppet sem zavar ez a diszharmónia. Mobiltelefonos alkalmazást is létrehoztak a bor népszerűsítésére, amelyet már 1,3 millióan töltöttek le.

A címkékkel tehát sztorikat is el lehet mesélni. Ennek nagymestere itthon Ipacs Géza grafikus, aki minden címke mögé egy történetet csempészik. Kreativitása nem ismer határt. Több magyar borászat is őt kérte fel a címkék tervezésére, köztük a Bujdosó, St. Andrea, illetve a Bolyki pincészet. Egyedi stílusjegyei szinte vonzzák a szemet.

Az egri Bolyki Pincészet idén váltott címkecsaládot, ami az eddigi könnyednek és humorosnak szánt palackdizájn folytatása. A rajzokon egy mesevilág bontakozik ki, vadregényes tájra érünk tele különféle állatokkal, zebrákkal, mókusokkal, őzekkel és merész színekkel. Bolyki János kezdetektől fogva Ipacs Gézával dolgozott az akkor még merésznek számító címkéken, de a borfogyasztók hamar megkedvelték a szokatlan vizuális világot.

A történet most újabb elemekkel folytatódik. „Népszerűek voltak az eddigi címkéink is, ám úgy éreztük, szükség van a váltásra. Az egri bikavért középpontba állító új kínálat egységes címkevilágot feltételezett, aminek a tervezését ismét Gézára bíztam” – magyarázza a döntést Bolyki János. A vizuális keretet a Bolyki Pincészet, az emblematikus kőfejtő adja, ami a címkék mindegyikén megtalálható. Az új évjáratokkal fokozatosan cserélik le a régi címkét.

Ami magát a pincét illeti, 500 négyzetméter kiterjedésű. A borász Bolyki János agrármérnök 2003 óta készít borokat és már az első Bikavére ezüstérmet nyert 2006-ban, a Borok Olimpiáján. Azóta minden évben egy vagy két érmet hoz el a különböző rangos versenyekről.