Gémesi György;hulladékszállítás;NHKV;

- Bevédte az állam kukaholdingját

Miközben egyre szaporodnak a válságjelek a hazai hulladékszállításban, a Fidesz nem lát okot az alapvető módosításra.

Szóba sem került az NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. megszüntetése – közölte kérdésünkre a három hete a hulladékszállítási problémák áttekintésére alakult bizottság tagja, Balla György fideszes képviselő. A hulladékdíjak beszedésére alakult társaság lehetséges feladatairól ugyanakkor még zajlanak az egyeztetések. Az már biztosan látszik, hogy rendszerszintű változtatásra nincs szükség – tette hozzá. Ez – olvasatában – azt jelenti, hogy a csökkentett rezsit fenntartják, annak emelésére nincs szükség. Úgyszintén nem engedik vissza a területre a „profitorientált külföldi vállalkozásokat”, amelyek idején „egekbe szöktek az árak, a profit nagy része pedig külföldre került”.

Megfogalmazása szerint ez nem jelenti azt, hogy javaslataik között ne lenne akár jelentős súlyú is. Ezek pontos tartalmába ugyanakkor a munkájuk lezáratlanságára hivatkozva nem kívánt betekintést engedni.

Abban, hogy a kormány október végén 26,4 milliárd forintot különített el a hulladékszállításhoz még idén „feltétlenül szükséges” kiadások fedezésére, Balla György nem lát strukturális gondokat. Ezt még mindig a hulladékszektor átalakításával – így például a díjbeszedés két évvel ezelőtti központosításával – járó átalakítás járulékos költségének tartja. A helyzetet egy lakásfelújításhoz hasonlította, amiben „van olyan helyzet, ami csúnyának látszik”, ám ez a később bekövetkező szép állapot előfeltétele. A kormánypárti képviselő azt nem ígéri, hogy a szektornak sose lesz szüksége hasonló, pótlólagos pénzügyi támogatásra, de abban biztos, hogy ilyen nagyságrendű segítség a jövőben nem indokolt.

Balla György – kormányéhoz hasonló - meggyőződése, hogy a 116 Északkelet-Pest és Nógrád megyei település hulladékának elszállítását végző, önkormányzati Zöld Híd BIGG Nkft.-nek – a cég állításával szemben – az NHKV elegendő anyagi forrást biztosított a térségi szemétszállítási feladatok ellátásához. Szerinte ezt bizonyítja, hogy a hasonló méretű hulladékcégek nem jeleztek ilyen gondokat. Az, hogy a Zöld Híd október 26-i hatállyal – anyagi ellehetetlenülésre hivatkozva – mégis bejelentette tevékenysége felfüggesztését, a képviselő számára vagy rossz gazdálkodásra, vagy politikai okokra vezethető vissza, ám mindkettőből a vezetőség alkalmatlanságára következtet. (A céget birtokló önkormányzati társulást a múlt hétig a korábban az ellenzéki LMP-vel összefogó Gémesi György vezette.)

Felvetésünkre azt, hogy anyagi ellehetetlenülés miatt már a Zöld Híd előtt is százával szűntek meg kisebb helyi hulladékszállítók, az ésszerűsödés természetes folyamatába illőnek nevezte, ám szerinte a Zöld Híd döntése a jóval nagyobb méret miatt teljesen más megítélés alá esik. Így teljes mértékben egyetért azzal, hogy az NHKV megvonta a társaságtól a működéséhez elengedhetetlen megfelelőségi véleményt.

Ugyanakkor felhívta a figyelmet, hogy a katasztrófavédelem – saját anyagi forrásaiból - október 31-én átvette a társaság eszközeit és azóta is biztosítja a térség hulladékának zavartalan elszállítását. A helyzet hosszú távú megoldásaként pedig biztos abban, hogy az érintett települések át tudnak majd szerződni más hulladékszállítókhoz és így a Zöld Híd idővel beszünteti tevékenységét. (Korábban lapunknak Hertel László, a szintén érintett Sződ kormánnyal rokonszenvező polgármestere abbéli reményének adott hangot, hogy a folyamat nem jár a Zöld Híd „szétverésével” és a vezetőváltások után rendeződik a társaság, illetve az NKHV közötti anyagi vita.) Balla György a hazai hulladékszektor egészével kapcsolatos kormánydöntésekben se lát okot a szégyenkezésre.

Bizottságuk a héten teszi le javaslatait a kormány asztalára. Ezek egy része a különböző érintett tárcáknak mélyebb vizsgálatokat is indítványoz. Az, hogy a bizottság ilyen formában folytatja-e munkáját, szintén a kabinet döntésétől függ – szögezte le Balla György.

Mindezek kapcsán megjegyzendő: a Zöld Híd azért hagyta abba a hulladék begyűjtését, mert – állítása szerint – az NHKV nem biztosította számára a megfelelő anyagi forrásokat. Hangoztatták: elszámolásuk teljesen nyílt, abba bárki betekinthet, az egyeztetésekre sikertelenül kérték az NHKV-t. Az NHKV gazdálkodása ezzel szemben teljesen átláthatatlan: jogsértő módon még tavalyi mérlegükkel is adósak. Kiszivárgó hírek szerint a többi önkormányzati szemétszállító – így például a fővárosi FKF – is anyagi forrásai végén jár. Ám eme esetekben a tulajdonos – jellemzően kormánypárti – helyhatóság is támogathatja a tevékenység fenntartását.

Újabb fura cikkA napokban 32 millió forintért használt buszt vásárolt magának a Zöld Hidat tulajdonló Északkelet-Pest és Nógrád Megyei Önkormányzati Társulás, amely „Gémesi amatőr színtársulatát” egy csallóközi előadásra szállította – közölte a Magyar Idők, ezt egy „miközben” kifejezés révén összekötve a Zöld Híd anyagi ellehetetlenülésére vonatkozó korábbi cégközléssel. Mivel a cikkben nem leltük nyomát az érintett fél megkérdezésre tett kísérletnek, lapunk az ügy kapcsán megkereste Gémesi Györgyöt. A gödöllői polgármester leszögezte: a buszt az önkormányzati társulás vásárolta, így az ügyletnek semmi köze nincs se a Zöld Hídhoz, se annak anyagi körülményeihez. A társulás bevételei tagdíjból származnak, a használt buszt közbeszerzésen vásárolták egy leromlott állagú pótlására. A társulás a járművel elsősorban gyerek- és munkásszállítást végez. A dunaszerdahelyi útra a busz kipróbálása érdekében a jelenlegi tulajdonos biztosított lehetőséget. A Zöld Híd ügyvezetője, Gyenes Szilárd lapunknak megerősítette a cikk állítását: miután Gémesi György lemondott a tulajdonos elnöki posztjáról, december eleji hatállyal maga is távozik a társaság éléről. A kabinet, a Fidesz és a kormányközeli sajtó az elnök lemondása előtti napokban összehangoltnak tetsző politikai támadássorozatot hajtott végre Gémesi György ellen.

Gyengült a forint a bankközi piacon a főbb devizákkal szemben hétfő este a reggeli szintekhez képest.