Pokorni: Évente tízezer gyerek megy a lecsóba

Publikálás dátuma
2018.11.28. 19:21
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Erős kritikával illette a jelenlegi oktatáspolitikát a Fidesz egykori szakminisztere Pokorni Zoltán.
– A tankötelezettség korhatárának 16 évre csökkentése valóban helytelen lépés volt. Joggal és okkal lehet szidni azt a kormányt, amelyik ezt megtette – jelentette ki Pokorni Zoltán, egykori fideszes oktatási miniszter, Budapest XII. kerületének jelenlegi kormánypárti polgármestere azon a szerda délutáni kerekasztal-beszélgetésen, amelyet a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) alapításának 30. évfordulója alkalmából szervezett a testület korábbi elnöke és egyik alapítója, Mendrey László. Pokorni maga is mint a PDSZ-alapító volt jelen a rendezvényen, a nosztalgiázás azonban hamar átcsapott a jelenlegi helyzet elemzésébe. – Joggal bírálható a mostani kormányt, de lássuk be, a korábbi kormányok sem tettek semmit azért, hogy például a szakképző iskolákon segítsenek. A pedagógusok jelentős része örömmel fogadta a tankötelezettségi korhatár leszállítását, mert így nem kell még két évig bajlódniuk a „problémás” gyerekekkel. Most látjuk, micsoda ára van: évente tízezer gyerek megy a lecsóba. Évente tízezerrel növeljük a majdani munkanélküliek és közmunkások táborát – fogalmazott a Pokorni, de nem állt meg itt. Szerinte jogosan lehet „korholni” a politikusokat azért is, hogy 2010 után megszakadt az a ciklusokon átívelő folyamat, amelyben egyre többen juthattak be a felsőoktatásba. – A PDSZ alapításakor egyértelmű volt a szakszervezet antikommunista irányvonala. Ám 2010 után a konzervatívok kezdtek úgy viselkedni, mint a kommunisták, ez pedig zavart okozott – erről Radó Péter oktatáskutató beszélt. Szerinte ma „gonosz emberek” irányítják az oktatást, ám hangsúlyozta ezt nem szó szerint kell érteni. Úgy vélte, a mostani kormány politikusai talán még maguk is elhiszik, hogy jót cselekszenek, pedig intézkedéseik negatív következményei előre láthatóak. Szerinte a mai oktatási rendszer napi szinten okoz kárt a gyerekeknek.
Pokorni szerint szó sincs „gonoszságról”, egyszerűen csak „másban hisz” a jelenlegi kormány, mint a korábbiak. – És ebben a társadalom egy jelentős része a kormány mellett áll. Ami persze nem jelenti azt, hogy minden lépésük helyes. A minőség nem mennyiségi kérdés – tette hozzá. Szerinte a magyar társadalomban mélyen gyökerezik az „államelvű szemlélet”, ami a Kádár-rendszer öröksége, s most újból ez tűnik erősnek. Horn Gábor, a PDSZ egy másik alapítója, egykori SZDSZ-es politikus úgy véli, a kormány a maga képére akarja formálni a társadalmat. – Ez nem gonosz, hanem etikátlan. Azt hiszik, a kétharmad erre is felhatalmazza őket. De valójában erre senkinek nincs, nem lehet felhatalmazása. Horváth Péter, a kormány által létrehozott Nemzeti Pedagógus Kar elnöke úgy nyilatkozott: 2014 óta találkozik államtitkárokkal, miniszterekkel, és eddig senkinél sem tapasztalta, hogy a „gonoszság” vezérelné. – Erőtlenséggel és bizonytalansággal viszont már találkoztam részükről – mondta. Mendrey László arról beszélt, a 80-as évek végén, 90-es évek elején is könnyebb dolga volt a szakszervezeteknek, mint most. Pokorni elismerte: tény, hogy az elmúlt 30 évben egyre gyengébb elköteleződést mutatnak a különböző kormányok a demokratikus egyeztetések iránt. A PDSZ-ről úgy nyilatkozott: a szakszervezet létrehozásakor egy sokszínű, befogadó szervezetet hoztak létre. – Akkor egy minta volt előttünk: a szolidaritás.
Szerző
Frissítve: 2018.11.28. 20:31

Rendőrségi vizsgálat indult a kukaholding furcsa behajtási tendere miatt

Publikálás dátuma
2018.11.28. 18:55

Fotó: Molnár Ádám
Feljelentést tettek a kukaholding díjbehajtási tenderének győztese és körülményei kapcsán, a rendőrség adatokat gyűjthet az ügyben.
Hatósági vizsgálat indult a tender apropóján, amelynek során egy aprócska cég, a Pepper and Cars a Díjbeszedő Holding Zrt.-vel együtt nyerte el az országos kukaholding behajtói megbízását – közölte kérdésre válaszolva Polt Péter. 
A legfőbb ügyészt Vadai Ágnes DK-s képviselő kérdezte az esetről, felidézve a 24.hu oknyomozó cikkében írtakat.

Hihetetlenül szerencsések voltak

Ezek szerint a Pepp and Cars 2016-ban nagyjából egy falusi vegyesbolt forgalmához mérhető 19 millió forintos bevétellel rendelkezett, tartozásai miatt pedig 2017 elején a NAV végrehajtást indított ellene. A nyírségi Nagykálló egyik kocsmaépületében székelő négyfős cég mégis elindulhatott a  NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Zrt. közbeszerzési pályázatán, amelyben a kukaholding díjbeszedőket, behajtókat keresett. A portál arra is rámutatott, hogy a kisvállalkozás már 2017 közepén keresni kezdte, majd le is szerződtette azokat az embereket, akiket az ország különböző megyéiben koordinátorként alkalmazhatott a projektben – a kukaholding pedig 2017 júliusában tette közzé a kukaholding a közbeszerzési kiírást a be nem fizetett szemétdíjak behajtására, és az ügyféllisták pontosítására 7,6 milliárd forintos kerettel. A nyírségi cég 2017 utolsó heteiben annyira felpörgette a szervezést, hogy karácsonykor már el is kezdhették volna a munkát, pedig csak 2018. január 4-én hirdették ki, hogy a Díjbeszedő Holding Zrt. és a Pepp and Cars konzorciuma lett a pályázat győztese. A közbeszerzés idején a politikai pályáját Kisvárdán kezdő, a parlamentbe is a kisvárdai körzetből bekerülő Seszták Miklós fejlesztési miniszter felügyelete alá tartoztak a kukaholding ügyei. A fejlesztési tárca adott engedélyt az NHKV-nak arra, hogy kiszervezze az alaptevékenységéhez tartozó pénzbeszedést. Szintén Kisvárdán lakik a Pepp and Cars operatív igazgatója. Lizák Anita volt a behajtóhálózat felállításának kulcsfigurája -írta a portál.

Már történt feljelentés, a rendőrség dolgozik az ügyön

Vadai a tenderrel illetve a kukaholding működésével kapcsolatos ügyészségi eljárást kérte számon. Polt válaszában azt írta, „a kérdésben megjelölt cikkre hivatkozással más személy csalás bűntette miatt feljelentést tett a Nyíregyházi Járási és Nyomozó Ügyészségen”. Az ügyészség pedig november 23-án feljelentés-kiegészítést rendelt el, amivel a Nyíregyházi Rendőrkapitányságot bízta meg.
Ilyen kiegészítést általában akkor kérnek, ha kevés még az adat, és pusztán a feljelentésben közöltek alapján nem lehet egyértelműen dönteni a nyomozás megindításáról vagy a feljelentés elutasításáról.

A megbízott hatóságnak egy hónapja van rá, hogy adatokat gyűjtsön, meghallgassa az érintett személyeket, aztán jelentést készítsen, ami alapján az ügyészség meghozza döntését a nyomozásról. 
Szerző

Péntek este nem lehet majd autópálya-matricát venni

Publikálás dátuma
2018.11.28. 17:52

Fotó: Kállai Márton
Szünetel az úthasználati jogosultságok értékesítése péntek este 20 és 24 óra között a rendszerek tervezett karbantartása miatt.
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) szerdai közleménye szerint a karbantartás az e-matrica és a tehergépjárművekre érvényes e-útdíj rendszerét (HU-GO) egyaránt érinti. Utóbbi egyenlegértesítési és riasztási szolgáltatásai is szünetelnek, ezért nem küld figyelmeztetést jogosulatlan úthasználat vagy alacsony egyenleg esetén – írták. A karbantartás alatt az M3 autópálya Szilas pihenőben található ügyfélszolgálati iroda ügyintézése is szünetel. A karbantartás nem érinti a 3,5 tonna feletti teherjárműveknél az útdíj bevallását automatikusan biztosító fedélzeti eszköz (OBU) használóit, amennyiben gondoskodtak az úthasználatokhoz elegendő fedezetről. Az üzemszünet végétől 60 percig nem szabnak ki pótdíjat az e-matrica rendszerben a jogosultság nélkül közlekedőkre. A NÚSZ Zrt. ettől függetlenül az üzemszünetben is alapszabálynak tekinti, hogy díjköteles útszakaszt használni csak érvényes úthasználati jogosultsággal lehet, így azok megvásárlását ajánlják a karbantartás előtt.
Szerző