hulladékszállítás;könyvvizsgáló;kukaholding;NHKV;

Büdös a kukaholding beszámolója

Az amúgy is komoly bírálatokkal övezett NHKV belső elszámolását finoman szólva is kaotikusnak ábrázolja a kukaholding fél éves csúszással leadott beszámolójában az ehhez képest enyhe minősítést kiadó könyvvizsgáló.

A könyvvizsgálónak az általa közzétettek alapján el kellett volna utasítania az NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. 2017-es mérlegét - vélekedett megkeresésünkre egy szakértő annak kapcsán, hogy a hulladékdíjak beszedésével és a helyi szemétszállítóknak való visszaosztásával megbízott társaság fél éves késéssel leadta tavalyi évéről szóló beszámolóját. Ehhez képest a Moore Stephens K-E-S Audit Kft. enyhébb, korlátozó véleménnyel látta el a tavalyi pénzügyi kimutatást.

Szakértőnk ezt már csak azért is furcsállja, mert a kedvezőtlenebb minősítésnek nincs különösebb hatása a társaság helyzetére. Ugyanakkor partnereik - így különösképpen a bankok - a korlátozó vélemény indokai olvastán arra a következtetésre juthatnak, hogy a két éve létrehozott társaság belvilágára leginkább a teljes káosz jellemző. Mindazonáltal nem tudható, a jelentős késedelembe torkolló belső egyeztetések mennyiben billentették a mérleg nyelvét az enyhülés felé, aminek kiadásával a Moore Stephens K-E-S Audit nem sértett egyértelműen előírást - jegyezte meg.

Az NHKV tevékenységét meghatározó szabályozási környezet ellentmondásos, így azt a cég megalakulásakor jogi, számlázási, számviteli és adóügyi megítélését viták övezték - állapítja meg az elsőként a Világgazdaság által idézett jelentésében a könyvvizsgáló, amiért törvényi pontosítást sürget. Nem tisztázottak a cég tervezett vagyonkezelési tevékenységének keretei, aminek üzleti modellje szintén felülvizsgálatot kíván. Az NHKV jogi megfelelősége, belső ellenőrzése és elszámolása korlátozott, ami akadályozza a könyvvizsgálat tisztánlátását. Nem egységes többek között az átvett adatok megfelelősége, teljessége, dokumentáltsága, a bérszámlázások ellenőrzése, a főkönyvi feladások módszerei, az adatbázisok felépítése, a számlázások teljeskörűsége és az egyenlegközlések gyakorlata, ami több hibalehetőség forrása.

A számlázás elmaradást mutat, így a bevétel egy részét nem támasztják alá számlák. Kiemelt a fővárosi FKF-vel szembeni viszonyuk rendezetlensége és adókockázata. Mindezek nyomán nem győződhettek meg teljes körűen a 86,2 milliárdos árbevétel, a 43,6 milliárdos követelés és a 602 milliós készletállomány megalapozottságáról se. Így helyesbítési javaslatot se adhattak. A haszonanyagok mérése, válogatása, tárolása és értékesítése „igen nagy bizalmi faktor mellett történik”, ami a pontatlanság, az esetleges hibás elszámolás és visszaélés lehetőségét teremtheti meg - fogalmaz a Moore Stephens K-E-S Audit. Figyelmeztetnek a mínusz 3,7 milliárdos saját tőkére, aminek azonnali rendezése szintén törvényi kötelezettség.

Mindezek tükrében meglehetős furán hat a kiadott vélemény központi üzenete, miszerint eme megállapításokon „kívül” a beszámoló megbízható és valós képet ad a cégről. A felsorolt gondok ugyanis mélyreható és általános működési zavarokra utalnak.

Az állami kukaholding - ezek fényében kellő távolságtartással kezelendő - leadott mérlege szerint tavaly 85,1 milliárdos forgalom mellett 3,6 milliárdos veszteséget ért el. Eredménytartalékuk 8,3 milliárdos mínuszt mutat, 56 milliárdos kötelezettség mellett. A 2016-ra jelentett 1,6 milliárdos veszteség felülvizsgálat nyomán 3,8 milliárdra duzzadt, két évvel ezelőtti 60,1 milliárdos kötelezettségük viszont valójában 4,5 milliárdra rúgott.

Bár azóta az NHKV helyzete változhatott, lapunk megkeresései ellenére a társaság zavaros ügyeit sem maga az NHKV, sem a tulajdonosi jogokat gyakorló, nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter nem kívánta tisztázni.

Rend helyett káoszt hozott a Fidesz-KDNP döntéseAz NHKV-t a Fidesz-KDNP elvileg a hulladékszektor visszásságainak rendezésére hozta létre. A kormánypártok a gondoknak azzal vélték elejét venni, hogy először helyhatóságiról kormányzati szintre emelték a tarifamegállapítást - egyszersmind befagyasztva azt -, majd a begyűjtést továbbra is végző önkormányzati cégektől megvonták a díjbeszedési jogot, ezzel az e célra létrehozott NHKV-t megbízva. Ezután lakossági panaszok áradata érkezett az cég által rendszertelenül és pontatlanul kiküldött számlákra, amit milliárdos új számlázási rendszerük beüzemelési nehézségeivel indokolnak - évek óta. (Az NHKV ritka közleményei közül az utolsó is ezek rendezését ígéri.) A cég kiszámíthatatlanul és szűkmarkúan állhatja a kukáscégek kiadásait is. Ennek látványos jeleként a pénzügyi vitákra hivatkozva a Zöld Híd nevű, Észak-Kelet-Pest és Nógrád megyei szolgáltató fel is függesztette tevékenységét: ott most a katasztrófavédelem saját forrásaiból intézi a szemétbegyűjtést. Lapunk kérdéseit az NHKV-t tavaly irányító Weingartner Balázs, aki ma már az innovációs és technológiai tárcának a cég szakmai felügyeletét is ellátó, fenntarthatóságért felelős államtitkára, rendre elüti. (A mostani beszámolót is csak a gazdasági igazgató és a vezérigazgató kabinetvezető jegyezte ellen.) A kormány egy hónapja bizottságot hozott létre a szektor áttekintésére, majd 26,4 milliárdot átutaltak – állítólag az NHKV-nek – az idén „feltétlenül szükséges” hulladékfeladatokra. Ám – miközben a jövő nemzedékek szószólója, Bándi Gyula is hosszasan ecsetelte az ágazat átfogó, az NHKV-ra kiemelten jellemző gondjait, a kabinetnek nincsenek gyökeres változtatási szándékai. A bizottság tagja, a fideszes Balla György lapunknak korábban elárulta: fel se merült bennük az NHKV megszüntetésének gondolata. A legutóbbi, november végi kormányinfón a vonatkozó kérdés elől a Miniszterelnökséget vezető Gulyás Gergely azzal tért ki, hogy a kormány épp akkor tárgyalt róla. Ám a témában azóta is síri csend honol.