Meghalt Lendvai Vera

Publikálás dátuma
2018.12.29 10:11

Fotó: Szalmás Péter
Elhunyt Lendvai Vera újságíró, a Népszava egykori rovatvezetője. Türelemmel viselt hosszú betegség után, életének 92. évében érte a halál.
„Szolgálatnak tekintettem az újságírást” – írta pályájának történeteit összegző könyvének bevezetőjében. Ez jellemezte őt mindig. 1951-ben végezte el az újságíró-iskolát, a Szabad Népnél kezdett, aztán negyven évig dolgozott lapunknál. Nyugdíjba vonulása után publikált a Képes Újságban is. A Népszavánál vezette a hírrovatot, majd a belpolitikát, szakértője volt a mezőgazdaságnak, de foglalkozott szinte minden témával. „Emberekről írtam embereknek. Minden fellengzősség nélkül, ez volt az ars poeticám”. Ezekkel a szavakkal idézte fel pályáját az Időutazás című könyvében. Egykori munkatársai megerősítik ezt a hitvallást, a nagyszerű újságíróra és a kitűnő emberre emlékeznek. „Olyan volt a rovat élén, mint egy tyúkanyó” – emlékezett vissza egyikük. Ami azt jelentette, hogy szinte úgy éltek, mint egy nagy család, barátok voltak, de eközben igyekeztek magas színvonalon művelni hivatásukat. Lendvai Verát szigorú rovatvezetőnek tartották, aki a munkában sosem engedett az általa fontosnak tartott szabályokból. A közönség tájékoztatását, a pontosságot, az alaposságot tekintette fő céljának és ezt tanította meg annak a sok fiatalnak is, aki az ő rovatában válhatott igazi újságíróvá. Családjában is eredményesen örökítette tovább mindezt. Fia követte a pályán, s nem is hozott rá szégyent, sőt. Németh Péter, lapunk korábbi - s jelenlegi tiszteletbeli – főszerkesztője édesanyját gyászolja Lendvai Verában. A kitűnő újságíró emlékét pedig a mai Népszava munkatársai vele együtt megőrzik, miközben ars poeticáját maguknak és a jelenkor számára is érvényesnek tartják.
Frissítve: 2018.12.30 17:34

Tarlós betiltaná az éjszakai repüléseket Ferihegyen

Publikálás dátuma
2019.02.21 22:04
A kép illusztráció
Fotó: Facebook/Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér
A főpolgármester éjszaka öt órára teljes repülésstopot kér, de napközben is csökkentené a környék zajterhelését.
A főpolgármester el akarja érni, hogy éjszakai repülési tilalmat vezessenek be a Liszt Ferenc repülőtéren – erről maga Tarlós István beszélt az InfoRádió Aréna című műsorában. Tarlós elmondta, a Közfejlesztések Tanácsának csütörtöki ülésén az egyik legfontosabb kérdés volt a repülőgépek okozta zajszennyezés kezelése.
A főváros a tanács ülésén azt indítványozta, hogy legyen teljes repülési tilalom éjfél és hajnali 5 között, változtassanak a berepülési útvonalon, a zajszennyezést pedig másképp mérjék, és az ellenőrzést vegye át a közlekedési hatóság. Hozzátette: azt reméli, hogy legalább a repülési tilalom megvalósulhat legkésőbb egy éven belül, de lehetőleg jóval hamarabb. A fővárosi kezdeményezés összefügg Ughy Attila XVIII. kerületi polgármester lobbijával, aki régóta azon dolgozik, hogy a Ferihegyről felszálló gépek ne lakott területek felett, hanem más útvonalon haladjanak, és ne a kerületi lakók legmélyebb álmát zavarják meg.

Tudósok vitáztak a Palkovics-tervről

Publikálás dátuma
2019.02.21 21:05

Fotó: Népszava/ Molnár Ádám
Biztosítékok és garanciák nélkül marad a hazai tudományosság, ha a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) kutatóhálózata – a Budapesti Corvinus Egyetemhez hasonlóan – alapítványi kézbe kerül – hangzott el az Akadémiai Dolgozók Fórumának csütörtöki rendezvényén, ahol az MTA-t érintő minisztériumi terveket vitatták meg. Múlt héten merült fel, hogy a Corvinus fenntartóváltásához hasonlóan egy új alapítványi forma, egy vagyonkezelő alapítvány működtethetné az Akadémia kutatóközpontjait és intézeteit. A kormány így költségvetési forrásból finanszírozná a működést, cserébe az MTA-nak önként át kellene adnia ingatlanjait, így vagyonának egy jelentős részét az alapítványnak. – Lássuk be, ez nem tűnik egy jó ajánlatnak – mondta Zsoldos Attila, az MTA Történettudományi Intézetének kutatója. Hozzátette: az, hogy az Akadémia csak úgy átadja a vagyonát, minden jelenlegi jogszabálynak és az MTA saját szabályainak is ellentmond. Holott az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) vezetője, Palkovics László azt tervezi, hogy ennek már akár február végéig meg kellene történnie. – Még ha ez lenne a világ legjobb ajánlata, akkor sem lehetne ilyen gyorsan elintézni – fogalmazott Zsoldos. Körtvélyesi Zsolt, a Politikatudományi Intézet munkatársa arról beszélt, az MTA átalakításáról szóló minisztériumi háttéranyagban hatalmas ellentmondások szerepelnek. Például miközben jó nemzetközi példákat sorol az akadémiai működésre, az MTA alapfinanszírozását elvették – erre a világon sehol nincs példa, ahogy arra sem, hogy egy Tudományos Akadémiának pályázati pénzekből kelljen finanszíroznia például a rezsiköltségeket. A fórumon részt vett Körösényi András is, aki ugyancsak a Politikatudományi Intézetben dolgozik. A kutatónak a Magyar Nemzetté átkeresztelt kormánylapban is megjelent egy véleménycikke, amelyben egyebek mellett arról írt: ha megvalósul a „Palkovics-terv”, azzal kiüresedik az MTA. - Mégis azoknak lesz igazuk, akik szerint az Orbán-kormány összeszerelő üzemmé változtatja az országot? – tette fel a kérdést. A fórumon hangsúlyozta: az ITM által tervezett „hierarchikus kontroll” biztos, hogy nem fogja növelni az ország tudományos teljesítményét. Deák Dániel, a Corvinus oktatója a BCE fenntartóváltásának eddigi tapasztalatairól számolt be. Mint mondta, az egyetemet nyártól fenntartó alapítvány – melynek MOL és Richter részvények biztosítják majd az alaptőkéjét – kuratóriumának összetételéről szinte semmit nem lehet tudni, de az biztos, hogy működése teljesen átláthatatlan lesz a nyilvánosság számára. Hangsúlyozta: a részvény a legkockázatosabb befektetési eszköz, egy közfeladatot ellátó intézménynek biztos tervezése, nem „spekulációkra” lenne szüksége.
Témák
MTA
Frissítve: 2019.02.21 21:48