Ámon Ada: Kell Paks 2 helyett egy b-terv

Publikálás dátuma
2019.01.16 08:00

Fotó: Lakos Gábor
Elszomorító, amiként az Orbán-kabinet meg akarja úszni az uniós klímacélok teljesítését, miközben túlzott fogyasztási előrejelzésekre hivatkozva, a német intézkedéseket félreértve, b-terv nélkül új atomerőművet tervez - véli az E3G nevű berlini szakintézetnél dolgozó Ámon Ada környezetvédő.
- Miként látja Berlinből a német energiapolitikára általában ellenpéldaként hivatkozó Orbán-kormány lépéseit?  - Németországban mindig elengedhetetlen az érdemi párbeszéd. Kiemelten igaz ez az energiával kapcsolatos döntésekre. Így megelőző egyeztetéseken az összes érintett helyet kap. Ez biztosítja, hogy többé-kevésbé mindenki magáénak érezze az intézkedéseket. Az Orbán-kabinetet nem „vádolható” párbeszédpártisággal. Igaz, mióta Kaderják Péter államtitkár felel a stratégiai irányokért, némi változást érzékelek. Már zajlottak is egyeztetések, ám eredményt még nem láthattunk. Pedig komoly feladatok várnak a döntéshozókra. Az összes EU-tagállamban egységesíteni kell ugyanis a klíma- és energiapolitikát annak érdekében, hogy 2050-re az EU szén-dioxid-kibocsátása majdnem nullára csökkenjen. Ennek három alapvető összetevőjének egyidejű végrehajtására lenne szükség. Az első az energiaigény erőteljes csökkentése, a fennmaradó nagyarányú megújuló-alapúvá alakítása és az erdőtelepítés. - Friss hír, hogy Magyarország néhányadmagával elmulasztotta határidőre benyújtani Brüsszelbe az említett nemzeti energia- és klímatervet.  - Ez mélyen elszomorít, bár nem csodálkozom. Az Orbán-kabinet ezen a téren is sereghajtó, követő, egy fajta megúszásra játszó politikát követ. Pedig előzetesen hosszú idő állt rendelkezésre, a határidő is régóta adott. Így továbbra se ismerjük a kormány pontos elképzeléseit. Igaz, ami ebből tudható, az is kijózanító. Az energetikai kormányzat 2030-ra 20 százalékos megújuló villamosenergia-arányt ígér, ami édeskevés: számos EU-tagország már most 40 százalékon áll. Az energiatakarékossági vállalásokat eddig leginkább a módszertani trükközés jellemezte, amennyiben túlzó igénynövekedés lefaragását ígértük. Brüsszel mostantól egységes módszertan szerint tekint a tagállami vállalásokra, a lemaradókat noszogatva, az ígéreteket és a valós lehetőségeket ellenőrizve, számon kérve. Elég jól rálátok a térségre, hisz a berlini E3G-nél az a dolgom, hogy elősegítésem a kelet-közép európai és a balkáni klímafordulatot. Tapasztalatom szerint a keleti tagországok klíma-erőfeszítései meglehetős visszafogottak. Ezt nem a gazdasági helyzetnek, hanem a megcsontosodott, szovjet típusú szemléletnek tudom be. Eszerint a központban eldöntik, nőni fog az igény, ehhez pedig erőmű, gázcső kell, amit az állam – vagy esetleg Mészáros Lőrinc – megépít. Ez a kudarc útja. Nyugaton a klímabarát célokhoz inkább vonzó, hosszú távon kiszámítható üzleti környezetet teremtenek. Fontos, hogy mindenki megértse: a klímapolitika nem az ellenségünk és nem brüsszeli diktátum. A magyar embereknek a jó klímavédelem csak hasznára válik: tisztább levegő, magasabb színvonalú munkahelyek, alacsonyabb rezsi, alkalmazkodó települések. - Az Orbán-kormány szerint a német megújulóenergia-rendszer – aminek a támogatása miatt az ottani lakosság amúgy is rekordmagas rezsit nyög - össze fog omlani, az árakat az égbe lökve. A német környezetvédők ma már a szélerőművek ellen és az atom mellett tüntetnek. Ezen kívül képmutató módon felélesztik a szénbányászatot, az olcsó orosz gáz érdekében pedig – mások hasonló törekvéseit gáncsolva - lepaktáltak Putyinnal.  - Az itteni megújulóenergia-rendszer, köszöni szépen, jól van, nem fog összeomlani. A németek óvatos duhajok, folyamatosan mérnek, ellenőriznek, javítanak. Az átállás tetemes ára vitathatatlan. Széles körű társadalmi párbeszéd után, 2000-ben úgy döntöttek, hogy a megújulókra alapozva kivezetik az atomerőműveket. Ennek terheit a saját és gyermekei biztonságos jövője érdekében a lakosság vállalta. A megújulós berendezések iránt így támadt hatalmas kereslet világszerte csökkentette az előállítási költségeket. Így ma Magyarországon is sokkal olcsóbb a naperőmű. A környezetvédők nem tüntetnek a szélerőművek ellen és az atom mellett, ez csacskaság. A szén kétségkívül vitapont, de erről is nyílt párbeszéd zajlik, érdemi civil sikerekkel. E tekintetben az E3G is erőteljesen bírálja a német kormányt. Az orosz gázvezetékek komoly diplomáciai hullámokat vetnek. Németország nagyhatalom és így is viselkedik, energiapolitikája nem tökéletes. Ugyanakkor tudomásul kell vennünk, hogy az európai ütemet Berlin diktálja. Így a legjobban az alkalmazkodással járnánk. - Az Orbán-kormány szerint az atomerőmű-építéssel éppenséggel jelentősen csökkentjük szén-dioxid-kibocsátásunkat és beleálltak a napelem-fejlesztésekbe is.  - Paks 2 nem fog megépülni. Nem tudjuk, mit hoz a jövő, de a megújuló energia és a tárolás fejlődése biztosan borítékolható. Érthetetlen ezért, az Orbán-kormánynak miért nincs b-terve arra, ha végül mégse húzzák fel az új paksi blokkokat. Az Energiaklub korábbi számításai szerint a hazai igényeket 2050-re atom nélkül, zömmel nap- és szélerőművekre alapozva teljesen, biztonságosan, olcsón és nukleáris kockázatoktól mentesen is ki lehetne elégíteni. Ebben kiemelt jelentőséget kaphat a hálózatkímélő, háztartási méretű napelem. A hullámzások kiegyenlítésében szerepet játszhat az akkumulátoros tárolás és a mai „megújulós” termelés zömét kitevő tűzifa is. Addigra a lakossági fogyasztás – és így a rezsi – is töredékére eshet. Igaz, nem a most üveggyöngyként a nép elé szórt hűtőcsereprogramok, hanem teljes körű felújítási támogatás révén. Ez nem „drága”: a rezsicsökkenés haszna mellett a beruházások az egész magyar gazdaságot pörgetnék. Bár Lázár Jánosék középületekre és hitelprogramra csoportosították át a lakosságnak e célra küldött százmilliárdos vissza nem térítendő EU-támogatást, azért az évi 30-50 milliárdnyi szén-dioxid-kvótabevételből is látványos eredményekre futná. Belátom, hogy itt kisebb a korrupciós mozgástér, mint a középületek esetében vagy akár egy paksi gigaberuházásnál, és ez okozhatja a kormányzati zavart. Most kétségkívül támogatják a napelemes fejlesztéseket, bár itt is fenntarthatóbbnak tartanám a magángazdaság ösztönzését, amiben komoly hiányosságokat látok. Sajnos a hazai energiaiparból sem nehéz példákat találni, amikor a kormány bizonyos befektetőcsoportokat egyszerűen ellehetetlenített. Gondoljunk csak a szélerőművekre, amiknek először a pályázatát fújták le, majd lényegében betiltották a telepítésüket, természeti, környezetvédelmi és gazdasági okokból egyaránt teljesen indokolatlanul. Emiatt a bankok is óvatosabbak, ami a hiteleket drágítja. - Mi a véleménye a rezsicsökkentésről?  - A lakossági rezsi ma átláthatatlan. Bár a szektor még nem ment tönkre úgy, mint mondjuk a hulladékágazat vagy a kéményseprés, a befektetőnek elég, ha szolgáltatási területén most csak kevesebb karbantartót lát. Ebből arra juthat, hogy az áramszolgáltatás minőségének előbb-utóbb bekövetkező romlása fenyegetheti a versenyképességét, így eleve inkább máshová települ. Az átlátható, méltányos rezsi is lehet a mostaninál alacsonyabb, például a szegények számára vagy egy alapos lakásfelújítás után. - Hogy jellemezné az E3G-t? Ez is egy „Soros-féle ngo”?  - Az E3G, magyarul harmadik generációs környezetvédelem, egy londoni alapítású, liberális demokrata értékeket valló, a világon az ötödik legbefolyásosabbnak számító környezetvédelmi agytröszt. Nyilván nem vagyunk Soros-szervezet, tevékenységünket párt-, politika- és ideológiamentesen végezzük, a klímabarát átmenet érdekében, mondhatni akár az ördöggel is cimborálva.    - Miként emlékszik arra, hogy a választások előtt ön töltötte be Karácsony Gergely árnyékkormányának környezetvédelmi miniszterjelöli posztját? - Rövid távú szerepvállalásként.

Névjegy

Ámon Ada Okleveles közgazdász, az elmúlt két évtized során az Energiaklub igazgatója, jelenleg elnöke és tanácsadója. Korábban a londoni International Institute for Energy Conservation konzulense, a CEE Bankwatch energiakoordinátora, az Európai Parlament Zöld Frakciójának energiatanácsadója, 2004 és 2008 között az Országos Környezetvédelmi Tanács, valamint számos kampány és nemzetközi program igazgatótanácsának tagja. 2015 óta a E3G vezető munkatársa.

Újabb uniós szégyenlistán az ország

Hat uniós tagállam társaságában Magyarország se nyújtotta be a tavaly év végi határidőig Brüsszelbe az úgynevezett nemzeti energia- és klímaterv első változatát - írja az Euractiv tudósítására hivatkozva a Portfolio.hu. Pedig Bulgárián, Csehországon, Cipruson, Görögországon, Luxemburgon, Spanyolországon és Magyarországon kívül a többiek teljesítették az elvárást. Az eljárás célja, hogy az EU-ban 2030-ra 1990-es alapon 40 százalékkal csökkenjen az üvegházgáz-kibocsátás és 32 százalékra nőjön a megújuló energia részaránya. Az idei év a tagállamok és a bizottság közötti tárgyalásoké - vázolta a folyamatot korábban lapunknak Szalai Gabriella, a Magyar Energiahatékonysági Intézet Nonprofit Közhasznú Kft. ügyvezetője. Ezalatt Brüsszel áttekinti, a vállalások elegendőek-e az összesített célok eléréséhez. Ha nem, igyekeznek az egyedi értékeket feltornászni. Így ez év végére születhetnek meg a tagállamokra lebontott, kötelező célszámok. Az ügy kapcsán feltett kérdéseinkre az illetékes innovációs és technológiai tárca nem válaszolt.

Frissítve: 2019.01.16 16:57

Tarol a SZÉP-kártya- és a készpénz-cafeteria

Publikálás dátuma
2019.04.23 09:00

Az adózási változások nyomán másfélszeresére nőtt a SZÉP-kártyák, illetve duplájára a készpénzben kifizetett cafeteria népszerűsége.
Az adózási módosítások nyomán a cafeteria-juttatásokon belül a Széchenyi Pihenő- (SZÉP-) kártya részesedése a tavalyi érték másfélszeresére, 54 százalékra nőtt, a készpénzé pedig duplázódva 40 százalék lett. Ezzel e két elem teszi ki a béren kívüli juttatások túlnyomó részét - derül ki a BDO Magyarország ezer munkavállaló idei választásait összegző felméréséből. (A felmérés a BDO cafeteria-tanácsadási ügyfelei körében készült, így az adatok országos szinten nem reprezentatívak.)
Körükben a tavalyi 38 százalékkal szemben idén 54 százalékra nőtt a SZÉP-kártya részesedése a cafeteria-juttatások összértékén belül. A legnépszerűbb 30 százalékkal a vendéglátás-alszámla, míg a szálláshely 16, a szabadidő pedig 8 százalékos arányú. Ez nem meglepő, hisz a cafeteria-rendszer év eleji átalakítása nyomán a legnépszerűbb elemek közül egyedül a SZÉP-kártya tarthatta meg adómentességét.
Meglepő viszont, hogy az azonnal elkölthető cafeteria-elemek (például a korábbi Erzsébet-utalvány) helyét szintén a munkabérrel azonosan adózó pénzkifizetés váltotta fel. Ez az elem idén a teljes cafeteria-érték 40 százalékát képviseli. A népszerűség titka, hogy a szerényebb keresetű munkavállalók az üdülési juttatással szemben, még ha csökkentett mértékben is, de a hétköznapi kiadásokat támogató, azonnal elkölthető elemeket részesítik előnyben. Azt, hogy a cégek szinte mindegyike megtartotta a pénzkifizetést, a tanácsadó azzal magyarázza, hogy a béren kívüli juttatások ösztönző hatása jóval hosszabb ideig érvényesül, mint egy hasonló mértékű béremelésé. Emellett az alapbérbe épített juttatás megemelte volna egy sor bérhez kötődő tétel, például a túlóradíj összegét is.
A változások nagy vesztesei a hosszabb távú megtakarítást ösztönző önkéntes pénztárak. Míg tavaly e szervezetek a cafeteria-juttatások 13 százalékát képviselték, addig idén arányuk 3 százalékra esett. Az óvodai-bölcsődei költségek térítése továbbra is adómentes, részaránya mégsem nőtt 1,2 százalék fölé, mivel e juttatás csupán a munkavállalók kis hányadát érinti. A korábbi sokszínű cafeteria-palettán ma egyértelműen a SZÉP-kártya és a pénzkifizetés a két fő elem – idézik Kis-Makár Andreát, a BDO Magyarország vezető cafeteria-tanácsadóját. – Ennek ellenére a vállalatok többsége a következő évben sem tervezi cafeteria-rendszerének ésszerűsítését. Vagyis ezentúl sem kívánják korlátozni munkavállalóik választási lehetőségeit - véli a szakember.
Szerző
Frissítve: 2019.04.23 09:00

Úgy vesszük fel a személyi kölcsönt, mintha nem lenne holnap

Publikálás dátuma
2019.04.23 06:43

Fotó: Kállai Márton
Egyre többen egyre nagyobb összeget vesznek fel.
A Netrisk.hu pénzügyi összehasonlító oldalának adatai szerint jelentősen erősödött a lakosság hitelfelvételi kedve, az internetes cég az idei első negyedévben 26 százalékkal több személyihitel-igényt továbbított, ezek átlagos nagysága 1,48 millió forint volt, ami 16 százalékkal haladja meg az elmúlt év hasonló időszakában mért 1,28 millió forintos átlagot. Az internetes cég közölte: a háromnegyed részben szabad felhasználású hitelekből álló állomány átlagos futamideje 51 hónap, átlagos thm-e (teljes hiteldíj mutató) 14,5 százalék volt. A közleményben Juhász Szilvia, a Netrisk.hu üzletágvezetője elmondta: a lakosság egyre szélesebb rétege képes hitelt felvenni és mer ismét adóssá válni bizonyos célok gyorsabb elérése reményében. Az igényelt személyi hitelek 14 százaléka haladja meg a 3 millió forintot, szemben a tavaly év eleji 8 százalékkal. A hitelösszegek emelkedésével párhuzamosan a havi törlesztőrészletek is nőttek, átlagos összegük egy év alatt 12 százalékkal, 31 600 forintról 35 400 forintra emelkedett. A vállalt törlesztő részletek emelkedése összefüggésben van az ügyfelek jövedelmi helyzetének javulásával is. Az idei év első negyedében a személyi hitelt felvevők 24,1 százaléka rendelkezett havi 250 ezer forintot meghaladó jövedelemmel, ugyanez az arány 2016 elején 18,3, míg 2017 első hónapjaiban 21,1 százalékot ért el. A mintában szereplő személyi hitelek szabad felhasználásúak, azon személyek közül ugyanakkor, akik a felhasználás tervezett célját megnevezték, 48 százalékban adósságrendezésre, 40 százalékban autóvásárlásra, 12 százalékban ingatlan-felújításra költötték a felvett pénzt. Az internetes vállalkozás adatai szerint egyre inkább a fiatalabb korosztályok irányába tolódik el a személyi hitelt felvevők köre. Egy évvel korábban még a 45 évnél idősebbek aránya 45 százalék volt, az idei első negyedévben már csak 31 százalékuk tartozott ebbe a korcsoportba. Ugyanakkor a korábbi 5-ről 13 százalékra emelkedett a 25 éves vagy annál fiatalabb korosztály aránya. A Netrisk.hu üzletágvezetője szerint kedvezőek a feltételek ahhoz, hogy a lakossági hitelezés idén is bővülni tudjon. A jegybank legutóbbi kamatdöntő ülésén nem kezdett új kamatemelési ciklust, a tovább emelkedő bérek hatására tovább javul a lakosság hitelképessége, ugyanakkor a hitelfelvétel növekedési üteme várhatóan alacsonyabb lesz a tavalyinál - jelezte.
Szerző